Frispel

sedan 2001

Andra spel än flipper?

iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
TFC eller liknande cartridgar är ett bra sätt att kopiera till disk. Tyvärr går det inte med alla originalspel, eftersom det var noja på kopieringsskydd av olika format på den tiden. Det fanns ju dessutom spel som laddade lite till när en nivå var klar och då blir det ännu lurigare att lägga över på disk. Det måste rimligen finnas knäckta lir att hitta som det redan är gjort på, om du har originalen så lär det ju inte ens vara olagligt att ha en kopia?

Formatteringskommandot var nåt i stil med Format "Disknamn",8,1


ReDoX

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Lundsbrunn
Originalspel har jag knappt ett enda.
Det hade dock vart fint å fått över spelen från band till diskett...

Jag har ingen cartridge...


mowitz

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Malung
Ähh finns bättre sätt om man vill fylla sina diskar med commodore spel.

1541 to pc Sedan är det bara samvetet som avgör om man vill överföra alla c64 spel man hittar på nätet till sina disketter eller om man har den för att överföra all freeware man kan hitta. Finns faktiskt en massa spel som är släppta fritt till c64 som kan hittas på nätet!


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
C64 spel hittar du här

http://www.c64.com/


Du kan ju spela i emulator www.ccs64.com
 
Vill man sen spela på en riktig måste man kopiera över filerna.

Lättast är att använda Star Commander (dos) och en kabel som man bygger alt. köper och kopplar till sin 1541
 
Sen är det bara att kopiera.
 
 
För att få spelen över till disk från band:

1. ladda in spelet (turbotape)
 
2. save "spelnamn",8,1
 
klart

dock så måste du formatera disketten innan, och jag kommer inte ihåg vad man skriver.

open :::  något eller så hitta ett diskcopy program som gör det till dig eller en cart.


Nästa helg är det ett C64 party i Helsingborg, inget jävla Lan skit party, utan ett REAL OLD SKOOL DEMO PARTY..

http://www.kollor.com/floppy/

lda #$00
sta $d020
rts


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Håller med Patrik, löd ihop en kabel (enkelt) och ladda hem från nätet sen är det bara att kopiera. Koppla 1541:an till PC:n och sätt igång. Glöm bandstationen. Förde över en del av mina gamla disketter till PC för några år sen men hade lite ont om tid efter att fört över 200 stycken, cirka en tredje del... Fastän PC:n gick hyggligt fort går 1541 med samma hastighet, tyvärr.

Hmmm. Ett hederligt 64-party, det var länge sen. Man blir riktigt sugen faktiskt.

EDIT: länk till Arnolds:
http://arnold.c64.org/
« Senast ändrad: februari 19, 2005, 00:07:45 av kniven »


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Sådärja! Arkadspelet är hemma! En arkadkväll med en granne summerar inte helt oväntat att Puzzle Bobble vinner över alla fightingspel!


Trazan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
sta.c64.org - för kablar.

Om ni sitter med travar av disketter, så för jag gärna över dom till er och lägger på CD och postar tillbaka snarast möjligt.

www.c64hq.com - för mer godis!


ReDoX

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Lundsbrunn
lödde ihop en kabel i fredags, pc:n snackar fint med 1541 driven, MEN jag kan inte ladda spelen i 64:an sen, det laddar, men laddar aldrig färdigt.. har jag missat nå'n detalj?

använder starcommander och x1541 kabel, hade inga signaldioder hemma...


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Prova LOAD"xxx",8,1 där sista ettan talar om att datat laddas till "rätt plats" direkt i minnet om jag inte kommer ihåg fel...

Jag vet inte hur den kabeln ser ut, men minns att ett relativt vanligt fel på C64:an var att några dioder gick sönder på serieporten i datorn och då fick du ungefär samma fel som du beskriver.


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ursäkta om det blir lite off-topic här men... Iceman, läser du inte din mail? Eller vill du inte vara med på en flipperkväll? ;-)


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
O/T Svar: Jo för sjutton! Jag skulle bara... innan jag skulle svara... och sen glömde jag bort det! Var det den 3/3 ni sa?


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Nu var det några år sen jag hade ihop 1541 med pc. Du kanske kan pröva att kopiera hela disken till pc. Göra en diskimage och sen prova den i en emulator. CCS64 är suverän.


ReDoX

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Lundsbrunn

pimmp

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Österbymo
Jodå man är ju 31 år gammal så man har gått igenom hela Commodore familjen. Även tv-spels sidan har varit frekvent. Är det någon som kommer ihåg sveriges radio som sände program över riksradion som man enkelt kunde "ladda" hem med bandspelarn för att dagen därpå testa =).
Amigan använde jag mycket för att göra musik på, fantastisk på den tiden med soundtracker osv. Kan starkt rekomendera renoise idag om det finns några här som gillar tracker program.
Kör fortfarande lite winuae emellanåt =).
Amigan tyckte jag var långt före sin tid, men tyvärr som redan sagts ostabil(=dåligt skrivna program)

Även Zelda-spelen hos nintendo är något som fortfarande lockar mig


Tesla

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
  • Stad: Åstorp
Jo, gamla "mikrodatorer" från sent 70-tal och tidigt 80-tal brukar jag köpa när jag är ute på loppmarknader o liknande. Commodore, Atari, spelkonsoller och liknande. Nostalgi så det ryker om det. Flipper ligger dock varmast om hjärtat(även fast jag bara har ett).


Tags: