Frispel

sedan 2001

Andra spel än flipper?

ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Nä, jag säljer nog inte heller min amiga. Brukar plocka fram den nån gång vartannat år för en liten nostalgitripp. Spela gamla spel, kolla på demos (nån som kommer ihåg Phenomena/Enigma demot??) och lyssna på de gamla fasttracker låtar man gjort. Jag är lite imponerad av att amigadisketterna fortfarande funkar. Om man jämför med alla pc-disketter som ballat ur för mig under åren innan cd:n blev var mans egendom. Kanske bara haft tur vad vet jag :-)

DAH, jag visste inte att det var nya amigor på gång. Har du nån länk med information??


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Nån som kan överföra amiga-disketter till adf-filer förresten?


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Svante, jag har ingen koll på amiga på nätet och att googla är ju jobbigt ;-)

Hur som helst så var det väldigt lite nyheter på amiga.com...


plutten

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Jämjö
Sitter själv på en Amiga cd32 som jag nu har köpt 2 nya oanvända joypads till Competiton pro cd32 likaså spel har jag fått tag i mängder har bland annat Simon the socerer och Pirates Gold. Det som är bra med Cd32 är väl att man kan köra CdTv spel på den med  :-)


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
CDTV
kunde dessutom spela upp CD+Graphics-skivor! Jag har två stycken såna; Fleetwood Mac och Alphaville! Som långa pixeliserade musikvideos! Någon som har drivisar till PC:n för CD+G?


plutten

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Jämjö
Läste om det formatet som du sa CD+Graphics Cd32 verkar också klara det formatet
jag läste det här http://www.whom.co.uk/grundig/cd32.htm
skulle vara intressant att prova det drivisar till pc vet jag ej om det finns.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Har faktiskt också ett ex av FleetwoodMac-albumet nånstans. Inte så imponerande men en kul kuriosa-grej.

Btw, jag har kommit över en samlingsskiva till CD32an med 200 av de mest populära Amigaspelen. Om nån är intresserad, maila mig...


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Kul att fler hållit på med Amiga..
 
Själv är jag en Amiga & C64 fantast.
 
Hade en Amiga & pc butik i många år, samt var mycket aktiv inom C64 & Amiga scenen.
 
Har kvar mina första C64 och Amiga 500, sålde min A3000 :-(
 
Just nu har jag följande burkar,

C64 (brödburken), C64 (nya), C128, C128D (plast), C128D (metal), Amiga 500, Amiga 500+, A1200, BeBox, samt min senaste C-One.
 
En helt ny dator som kan konfigureras till mer eller mindra alla 8-bitar dator. Emulering fast med hårdvara. www.ami.ga / välj C-one
 
 
Är även aktiv på C64 scenen idag, och sitter och kodar assembler :-)


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Amiga CD32 var INGEN flopp...
 
Sålde halv bra i början, sen sålde vi FLER CD32 än Amiga 1200..
 
Synd att Commodores pengar tog slut, och dom inte kunde marknadsföra CD32 och Amiga mer.
 
Kommer ihåg de sista annonserna, Sv/v som Martin Sirc på Svenska Commodore gjorde.. fan vad kassa..

CDTV floppa dock, synd att den inte kom nu.
 
 
Men Commodore var oftast före sin tid..
 
CDTV, CD Spelare till dator, och det viktigaste av allt som Commodore aldrig fattade. Speldator..
 
Dom ville inte ha stämplen som speldator företag. Om dom bara vetat... Idag är det Speldatorerna som gäller... se bara på PC..


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
ACE: nya amigan heter A-1 Och om jag har förstått min barndomsvän rätt så är det företaget som köpte det konkursade företaget Phase-5 som tillverkade egna moderkort till Amigorna (åtminstone A1200 och A4000).
Det nya företaget tillverkar kompletta maskiner, inte bara moderkort. Men eftersom nya operastivsystemet till amigan som nu använder Power-PC systemet så kan man köra linux på de maskinerna.
På Phase-5:s sista generation av moderkort till amigan så kunde man ha både Amigans gamla system och nya Power-PC system och köra dem parallellt. Kompisen har ett sådant kort i sin Amiga och den ska tydligen vara snabb.

Apropå spelautomater, som den här tråden startade för, så ska jag bygga om en Atari kabb till MAME-kabb så att jag kan ha alla de gamla klassiska arkadspelen i en kabb hemma. Det är fördelen med videospel framför flipperspel, de tar inte lika mycket plats.
« Senast ändrad: februari 16, 2005, 16:55:46 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
edit. rensade det här inlägget då det är en kopia av den innan. Jag hade lite bråttom med att klicka.
« Senast ändrad: februari 16, 2005, 16:52:00 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
A1:an är cool, har provat den ett antal gånger och även nya Amiga OS4.
 
Funkar som en dröm, samt att du även kan köra gamla Amiga OS2.x - 3.9 program under OS4. (emulering)
 
i Sverige säljer en kompis till mig burkarna, www.gurumeditation.se tror även att www.ggsdata.se har dom.

Men faktum kvarstår, tror inte det blir mer än en "hobby" dator om det inte kommer de senaste spelen till OS4.


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag hade en C128 innan Amigan. Men egentligen var det nästan bara "go 64" som gällde :-D

Gurumeditation: det väcker några minnen till liv hehe.

DAH: har också funderat länge på en mamekabb men har inte orkat ta tag i det. Men nån gång blir det!


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Tjernells gamla NBA-Jam. Efter lite ombyggnad..;-)Länk Ett perfekt komplement till spelrummet.


Tags: