Frispel

sedan 2001

Att tänka på när man köper sitt första flipper

johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har inget flipper ännu, men jag tror att jag kommer att köpa ett inom ett halvår. Därför har jag letat information och tips på alla möjliga ställen. Jag har kommit fram till följande:

Jag vill ha ett spel från 90-talet med DMD för de verkar ha komplexare regler, mera moder och är överlag snabbare. Vilken titel det blir är en senare fråga som till viss del beror på slumpen (dvs vad som råkar bjudas ut i gula tidningen).

Ett flipper är ganska stort, cirka 190 cm högt (mer om det har dekorationer på backboxen), 75 cm brett och 150 cm djupt. Det väger cirka 110-120 kg, så man vill inte flytta omkring det allt för ofta.

Jag bor i en liten lägenhet och vill hålla mig väl med grannarna, så jag undrar hur mycket ett spel låter. Jag antar att det finns en volymkontroll för alla elektroniska effekter, men mekaniken kan man väl inte göra något åt?

Eftersom jag bor i en sån liten lägenhet har jag bara en propp (10 A) som säkrar alla (båda) uttagen i lägenheten. På den kretsen driver jag alltså mina datorer, tv, stereo, belysning osv...
Hur mycket ström drar ett flipper?
Hur mycket drar det när man spelar och hur mycket drar det när det är i "attract mode"?

Jag bor två trappor upp och ett flipper går inte in i hissen. Tycker ni att jag ska bjuda några starka kompisar på pizza för att få det uppburet, eller ska man anlita en flyttfirma?
Det är lika för alla


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Om flippret utan problem går upp genom trappan så tycker jag det är smidigt om du t.ex. har en säckkärra/pirra som du har spelet på, gärna fastbundet till den ... och sen med hjälp av en kompis (eller två) drar upp det för trappan FÖRSIKTIGT. Fast metoder att få upp ett flipper för en trappa finns det väl lika många som det finns personer med flipper och trappor :-D

Det mekaniska i spelet är det tyvärr inte så mycket att göra åt. Man bör ha någonslags gummifötter under fötterna på spelet, både för att skona golvet och för att inte de mekaniska vibrationerna ska fortplanta sig genom väggar och golv/tak till grannar.

Jag har för mig att ett spel förbrukar ungefär 500w (låter lite lågt men det kanske inte var mer, är inte helt säker på denna siffra) vid normal belastning, alltså vid vanligt spel. Det drar mer under intensiva delar av spelet då många spolar och flashers fyras av (t.ex. under multiball). Minst drar det ju under attract mode, då det är mest lite lampor som blinkar och självklart dmdn som är tänd, dock vet jag inte några exakta siffror på detta. Men för elräkningens skull ska du helst inte ha spelet på i attract mode 24/7.

Om du har mycket som är igång samtidigt som du knäpper på spelet så kan du råka ut för att säkringen går, detta då det blir en strömrusning när en elektronisk pryl sätts på. Sen beror det på om du har gammla hederliga porslins säkringar eller om du har automat säkringar, de senare har en förmåga att lösa ut lite snabbare än den gamla typen av säkringar.

hoppas nån kan bekräfta eller komma med egna förbruknings siffror för ett flipper..

Annars får du skaffa dig ett diesel elverk att driva det med, och då är inte ljudet från flippret som är det största bekymret för grannarna :-D
« Senast ändrad: oktober 18, 2002, 23:43:05 av Sonar »


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Vid flytt av spelet, och om det är lite trångt: Dela spelet i två delar. Gjorde detta med mitt High Speed (86), och då klarade två gubbar att lyfta spelet utan några som helst problem. Kan vara lite knöligare med modernare spel, men...

/J


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Angående känslan för vilket spel som passar:
I början käns det som en öändlig djungel, men det är det inte.
Man kommer snart in i spelen som kom under 90-talet.
Kolla bilder på nätet och skaffa dig en uppfattning om vilket spel som verkar coolt.
Vissa gillar TZ för att det är komplext.
IJ för att det känns igen från filmerna som man troligen gillar, och så är det ljust och snyggt.
Monster Bash för att man alltid varit en diggare av skräckfilmer.
FishTales för att man gillar att fiska.
Scared Stiff för alla döskallar och Elviras stora...hår!:-)
..osv...

Dom flesta 90-talare är lättmekade och fortfarande i bra skick.

Star Trek TNG är en av mina absoluta favoriter, men jag har aldrig gillat temat så det störde mig lite grann.
Men spelmässigt så är det i samma klass som världens bästa...The Shadow!:-)
« Senast ändrad: oktober 19, 2002, 16:43:19 av Pinballark »


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Jag vill minnas att jag läste på marvin3m.com att ett spel drar ung 4 amp(110v) i atrackt mode, dvs 2 amp (230v).
Det är en anselig mängd lampor som blinkar i atracktmode och sen har trafon en minsta förbrukning på en hel hög med watt.
Med andra ord är det ingen bra ide att låta spelet stå på längre tider än nödvändigt.
Sen finns det givetvis fler anledningar men strömförbrukningen alena gör att jag stänger av efter jag spelat.

Ang bära spelet upp för trappan: jag tror inte att det ska vara några problem att bära upp ens det tyngsta spelet ett par trappor för vem som hellst med snälla kompisar. (ja inte herkules då såklart ;-) Det väntar ju en trevlig spelkväll och det ger övermänskilga krafter (nu snöade jag visst in på herkules igen)....
Spelen är trots allt gjorda för att kunna bäras och man får bra grepp om man låter benen sitta på.


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för alla kloka svar.
Det lutar nog åt att jag kör med kompistricket för att få hem spelet. :-)
Jag tänkte inte ha spelet igång jämt, utan bara när jag tror att någon vill spela på det. Och sen lär jag nog märka om proppen går när jag startar det första gången. :-)

Men allvarligt, har ingen klistrat på en liten lapp på baksidan av spelen där det står hur mycket ström de drar?
Och alla ni som har flera flipper, hur många har ni inkopplade på samma säkring?
Det är lika för alla


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Jag har 4 spel på samma standardsäkring (16A) och har haft fest med alla spelen igång samtidigt.
Frenetiskt spelande i flera timmar utan att säkringen gick.


Melchior

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
  • Stad: Nynäshamn
Tänk på att vara mer än två personer om du ska kånka spelet upp för många trappor... Jag som är en klen datanörd har ruggig träningsverk i underarmarna efter att burit upp The Shadow för 5 trappor... Men det är värt det :)


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Ang. störande ljud från flipperspel så kan man vidta följande åtgärder för att hålla sig väl med grannarna:
Lägg ljudisolerande material (skumgummi t.ex.) i botten på spelet.
Sätt vibrationsdämpare avsedda för tvättmaskiner och centrifuger under spelets fötter. Finns att köpa där vitvaror säljs.
Ställ in ljudvolymen på en rimlig nivå.

Skulle grannarna fortfarande knorra får du helt enkelt bjuda in dem på en spelomgång!:-)


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Arne har en del matnyttigt bland hans sidor om storlekar och el förbrukning
http://www.flipperspel.nu/nm-broschyr.pdf
« Senast ändrad: oktober 21, 2002, 13:24:44 av ALF »
Play a real game, play pinball


Tags: