Frispel

sedan 2001

Big problem in little China!

Abbe

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Gah! Har ett Last Action Hero flipper... Kanske inte ett av mest omtycka spelen här...

Problemet är iallafall att jag lagade en spolle(sladden satt bara löst). Efter jag hade lödit fast den uppstod en jäkla massa problem. Inga "flash" lampor funkar samt en rad andra spolar funkar inte såsom ball-locken, ball releasen. Jag har en multimeter, har ställt den på Ohm-mätaren kollat säkringarna, de funkar. Kollade på schemat för spolarna; ball-lock och ball-releas, men de har ju inga säkringar. Kan det vara någon transitor som kan ha pajat?

Problem kan har uppstod då ja hårdtestade ripper i spelet(spolen som jag lagade) Det kom då också lite rök från någonstans vid spolen. :-(

Är det nån som kan ha en aning om vad som kan har hänt, för jag är helt borta. :-P


Abbe

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Låter som en kortis i spolen. Om du tar bort dioden från spolen kan du mäta om den har någon mostånd. Om det inte (eller nästan inte) finns motstånd så är spolen kass. I så fall har du stor chans att en transistor har gått också. Kolla i manualen vilken transistor det är o mät igenom den. (transistorn kan styra flera saker..)


Tags: diod spole  transistor