Forum > Hårdvara

Switch problem Indiana Jones

(1/2) > >>

Villevalle17:
Hej! Hoppas på att någon kan hjälpa mig. Har köpt mitt första flipper, Indiana Jones. Och nu har alla switcharna under J207 slutat att fungera. Jag har letat efter lösa sladdar men inte hittat några. Det är ganska många optoswitchar under J207, så jag funderar på om det kan vara något med nån av dom? Vad ska jag börja med?
Tacksam för idéer!

CKR:
Grattis till ett bra spel.
J207 går till alla kolumner i switchmatrisen, så fungerar inte något på denna, så borde inga switchar fungera.
Jag tror inte jag varit med om att alla switchar lagt av, men det kan kanske hända. Men ifall du går går till "Switch edges" under test-menyn, så kan du manuellt påverka spelets olika switchar och notera ner vilka som inte fungerar. Ifall du gör så och meddelar vilka som inte fungerar, så borde det gå att lista ut vad som är problemet.

Villevalle17:
Tack:)
Jag har gjort det, och ingen, 41-48 i den matrisen fungerar vid switchtest.

Rainman:
Baserat på den information du gett så skulle jag tro att det är U20 som har blivit kortsluten, det finns ganska mycket att läsa om hur du går till väga för att felsöka när en kolumn inte fungerar, här är en rätt bra länk:

http://homepinballrepair.com/index.php/digital-probe-part-2/

CKR:
Switchmatrisen består av 8 kolumner och 8 rader. I ditt fall är det en kolumn i matrisen som inte fungerar. Då brukar det allra oftast vara krets U20 som gått sönder. Den är otroligt känslig, och på senare WPC-spel också socklad redan från fabrik.  Jag tror IJ har U20 socklad, annars är det läge att sockla när du byter den.
Kretsen finns bl a hos Free-play:

https://www.free-play.se/produkter/elektronik/integrerade-kretsar-ic/williamsbally-uln2803a-switch-matrix-driver-chip.html

Innan du byter kretsen ta en titt på spelplanen så att inte någon airball skapat kortis vid någon switch. Just på IJ finns ett utsatt ställe precis över koppen/under nedre hörnet på mini-playfield där dioden på en microswitch ofta får stryk.

Edit: Innan INK dyker upp och påpekar, så har IJ och en del andra WPC faktiskt 9 kolumner. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion