Frispel

sedan 2001

Power driver board TP8 endast 15volt

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det är visst på nyare WPC-spel som det är J3, på BSD är det tydligen J1. Det är kolumn 2 och rad 4 som skall vara sammankopplade nere på coindoor-kortet. (Switch 24 always closed.) Du borde kunna kontrollera att allt står rätt till genom att du skall kunna ringa mellan kabelkontakterna J212-2 och J212-8. Jag har inget spel hemma för tillfället så jag kan tyvärr inte kolla detta, men det borde vara på det sättet. :)
Är säkringarna hela, men du har ändå felmeddelandet, så är det problem med switchmatrisen (Switch 24 i matrisen är inte stängd.), så detta skulle kunna vara problemet, men det kan också vara andra saker som också gör att det spökar i switchmatrisen och att switch 24 inte är stängd.
Ex.vis:
Det kan vara dålig 12 Volt, dålig Q2 (powerkortet), trasiga/(dåligt lödda) U20 (CPU), U14 (CPU), U18 (CPU), eller trasig U19 (powerkortet).

Men lite annan info som du gärna fick dela med dig av:
- Är båda säkringarna hela, och har du kontrollerat båda säkringarna ute ur sina hållare?
- Vad har du för spänning på TP8?
- Vad har du för spänning på TP3?
- Har du kontrollerat spänningarna på Q2?
- Ifall du bytt U14 och U20, har du ringt alla ledare till deras ben och kontrollerat att det inte är kortis mellan några av de närliggande benen?
« Senast ändrad: oktober 24, 2019, 22:23:02 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


brevix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Karlsborg
Det är visst på nyare WPC-spel som det är J3, på BSD är det tydligen J1. Det är kolumn 2 och rad 4 som skall vara sammankopplade nere på coindoor-kortet. (Switch 24 always closed.) Du borde kunna kontrollera att allt står rätt till genom att du skall kunna ringa mellan kabelkontakterna J212-2 och J212-8. Jag har inget spel hemma för tillfället så jag kan tyvärr inte kolla detta, men det borde vara på det sättet. :)
Är säkringarna hela, men du har ändå felmeddelandet, så är det problem med switchmatrisen (Switch 24 i matrisen är inte stängd.), så detta skulle kunna vara problemet, men det kan också vara andra saker som också gör att det spökar i switchmatrisen och att switch 24 inte är stängd.
Ex.vis:
Det kan vara dålig 12 Volt, dålig Q2 (powerkortet), trasiga/(dåligt lödda) U20 (CPU), U14 (CPU), U18 (CPU), eller trasig U19 (powerkortet).

Men lite annan info som du gärna fick dela med dig av:
- Är båda säkringarna hela, och har du kontrollerat båda säkringarna ute ur sina hållare? albrig blåsta och kollade massa gånger utanför hållarna
- Vad har du för spänning på TP8?   17,5v
- Vad har du för spänning på TP3? 11,95
- Har du kontrollerat spänningarna på Q2? 15,8  11,96
- Ifall du bytt U14 och U20, har du ringt alla ledare till deras ben och kontrollerat att det inte är kortis mellan några av de närliggande benen? kollar nu
« Senast ändrad: oktober 25, 2019, 16:10:32 av brevix »


brevix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Karlsborg
Kollat på lite närmare cpukortet och det har varit med om ett mindre batteriläckage någon gång.
De reparationerna som är gjorda ser snygga ut .
Frågan är om felet ligger på cpukortet ändå?

När jag tar bort ett batteri och startar om så kan jag komma till switch test och då funkar inga switchar förutom eos och knapparna på myntluckan .
Startar jag om spelet igen så kommer testning efter några sekunder av klapprande spolar så kommer check fuse  114 and 115 ??
Kanske läge för ett nytt cpukort ?
Men jobbigt om det är powerkortet som det är fel på :-[
« Senast ändrad: oktober 25, 2019, 16:27:28 av brevix »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Tråkigt, men har det varit syraläckage på CPU-kortet, så är det lika bra att släppa det gamla kortet och leta efter ett nytt. Lyckas man få igång de syraskadade korten, så är det bara tillfälligt, snart börjar skiten spöka igen.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


brevix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Karlsborg
Bara beställ nytt och hoppas på att det är det som är felet .
Eftersom powerkortet verkar vara ok så är det troligen cpukortet?
Kan ju reparera det gamla senare när man vet att allt annat är ok 👌


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Alla som följer CKR:s råd: "släppa det gamla kortet och leta efter ett nytt" kan skicka era gamla kort till mig... Jag betalar porto.   :)


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Eller så plockar ni av de socklade kretsarna och slänger sen skiten i elektronikåtervinningen, annars kommer skiten snart att sitta i ett spel nära dig.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com