Frispel

sedan 2001

DEATH SAVE - etik/kotym/high scores på lokal

Mulle Livsgnist

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Mest nyfiken. Death save är som bekant ej tillåtet på tävling. Hur ställer ni er till att använda sig av detta på offentlig lokal, nå ett bättre resultat och sen skriva in sig på hs-listan om man då når dit.
Har själv aldrig tränat på detta pga känns fuskigt.
Fattar att man gör det för att spara 10-kronor, men är det rätt att skriva in hs?
Vill gärna höra eran åsikt!


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Death Save kan man leka med hemma känner jag, eller möjligtvis på SM i Jönköping (ping Mirko)... Om det nu finns belägg för att maskinen tar skada så är det väl inte i vårt intresse att potentiellt göra spelen ospelbara på de få platser som det finns spel på nuförtiden. Nu lär en väl utförd dödsräddning vara jämförbar med en slidesave (som är ok) så rent skaderiskmässigt så kanske det inte gör så mycket...



« Senast ändrad: oktober 03, 2019, 15:58:22 av PeoZ »


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Peo: Helt klart den bästa intervjun inför ett SM ever  ;D . Dessutom på primetime o Rapport 19:30. Finns den att se nånstans därute?
Matchstick Pinball


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Är deathsave när man slår upp en kula som rinner i outlane, upp mellan flipprarna. Sådana dumheter höll jag på med som tonåring på 70-talet, när man inte hade så mycket pengar att spela för. Nu har jag en gammal skada i höger hand, som jag lätt slår upp, om jag nån enstaka gång försöker mej på att göra en dylik dumhet.

Har en kula runnit så är den död och försöker man slå upp den så är det fusk, och inget annat än fusk, om man däremot lyckas få in kulan i inlane så är den fortfarande i spel.
Sen har vi ju förstås några spel som t ex viking med öppningar halvvägs ner i outlane där man kan studsa in kulan i inlane igen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


hanst

  • Donator Silver
  • Newbie
  • *****
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Täby
Bally, jag tror du menar Bang back. Det är är man får tillbaka kulan från vänster outlane genom att med handen ge ett välriktat slag ovanför myntluckan.
Death save är när kulan kommer i höger outlane och man gör en vänster och en höger slide samtidigt som man håller upp vänster flipper, det blir lite som en dead flip fast bakom flipprarna.


Mattimarang

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Östersund


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Min känsla är att DS förr sågs som lite renare än BB, vilket inte är så konstigt kanske. DS är ju mer av en slajdrörelse (även om det kan bli våldsammare på vissa typer av golv!). BB är ju mer av ett slag mot framsida av kabb o lockdownbar (även om det ibland inte behövs så mkt kraft, se Pinball 101).

När jag började m flipper var detta ngt jag ville lära mig och det är lite kul att kunna. Men det blir ganska meningslöst att spela om man använder den typen av tekniker. Finns ju stories om diverse wizards som hittade exemplar dom kunde spela så länge dom ville på och fick löjliga scorer. Blir ju helt meningslöst.

I dagens läge känns det helt klart som att man bara ska låta bli. Blir lätt en ovana.
« Senast ändrad: oktober 08, 2019, 12:19:36 av LDK »


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
En liten högst teoretisk fråga. Vad är nyttan med att göra en vänster>höger rörelse när man gör en death save. Jag vill minnas att en lätt höger rörelse är fullt tillräcklig för en death save. Får man mindre rörelse på tiltlodet, eller ger det mer styrka i höger riktning om man 'tar sats' ? Finns en del fina exempel på hur en boll rinner ner i höger outlane och träffar tråget och studsar upp, likt en deathsave fast utan rörelse. Det borde indikera att rörelsen inte behöver vara särskillt stor.

Bang Back är inte ok... någonsinn...

För att återgå till ursprungsfrågan... Det är väl egentligen upp till var och en, men jag tror inte jag skulle göra en massa deathsaves på lokal bara för att få ett highscore. Det kan som sagt lätt bli en ovana. Ta en öl till och spela med en polare istället, highscore ska tas på tournament inställda spel, inte på lokal :)


andytoothstone

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Tyresö
Nu är jag ju inte jättekunnig i ämnet men har fått för mig att Deathsaves skadar spelen mer än en Bang Back. Death save är ju först en kraftig rörelse i sidled plus en kraftig stöt, som en Bang Back, så hellre en Bang Back om man ändå håller på med sitt hemmaflipper. Själv gör jag ingetdera pga mina fröken handleder/fingrar.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Stern har ju av oklar anledning gjort death saves otroligt enkla med flexande material i rätt vinkel just där kulan träffar plåten efter en snabb högeroutlane. Ibland blir det Lazarus av det, och gränsen mellan Lazarus och Death save är ibland hårfin, som här i Oslo: https://clips.twitch.tv/PlumpStylishMouseVoHiYo. En enkel vinkling av plåten hade eliminerat problemet, JJP har ju löst det snyggt.
Men för att svara på frågan deathsavar jag typ aldrig, skulle väl vara om man är ett skott ifrån nåt wizardmode man aldrig spelat eller nåt sånt.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det är ju många faktorer som inverkar på hur spelen påverkas av BB o DS. Så i vissa lägen är det inte värre än en nudge (som LOP exemplifierar). Och i andra lägen leder det till större skador på spelen.

En grej som indikerar att synen på DS var lite liberalare förr är ju att exempelvis Rocky & Bullwinkle visade nån liten animation och gav poäng när man gjorde en death save. :)


Tags: