Frispel

sedan 2001

DMD-display ballar ur ibland

callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Som ni ser i filmen så ballar min display ur då och då. Det blir en massa konstiga streck, ibland syns delar av korrekt bild, ibland blir det helt mörkt. Oftast funkar den bra den första kvarten men när den blivit varm, så försvinner bilden. Är det bara skit på kabelstiften eller är det nån IC-krets på drivarkortet? Om det förra, vad är bra att rengöra med?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Av och på med alla bandkablar i backbox brukar lösa sånt beteende.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Mmm, jag har testat det, men det verkar inte hjälpa. Jag har dock inte haft på nåt rengöringsmedel, typ antioxidering el dyl, har någon rekommendation på det?

Men, jag mätte nu spänningarna och de verkar lite mysko om man får tro http://pinwiki.com/wiki/index.php?title=Williams_WPC#Testing_DMD_Controller_Power. Jag får -120V på anoden (mot -124V nominellt) vilket nog är ok, men 12VDC-offseten är på -95V (mot -112V nominellt), vilket alltså inte är 12V skillnad utan snarare -25V. pinwiki säger att om det är ca 20V skillnad istället för 12V så ska man koppla ur strömmen till displayen och mäta på displaykortet, vilket jag gjorde och fick samma resultat oavsett om datakabeln till displayen är inkopplad eller ej.

Är det dags för ett nytt displaykort månne?


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu såg jag PQs liknande fråga om DMD-kort och även om symptomen inte är helt lika (min display funkar ibland) så är det kanske samma lösning. Jag mätte Br1 och Br2 och fick ingenting, alltså overload mellan alla pinnar. Och kortet ser lite brynt ut på undersidan, vid R8. Jag mäter vidare på blandade resistorer och vissa är helt av medan andra är kortade och vissa helt ok.

Visst luktar det fel på kortet?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Har du 25 V skillnad mellan pinne 1 och 2, så är det fel på kortet.
Antingen kör enkla vägen (som P Q) och köper ett kort som ersätter högspänningsdelen, eller så börjar du byta lite komponenter. R8 är inblandad i spänningsskillnaden mellan pin 1 och pin 2, så den kan du ju börja med. Du kan ju mäta först, men resistorer är ofta luriga när man mäter dom monterade. Parallella ledningsbanor kan göra att man får annat värde då de är monterade.
Mät Q4-Q7 och se ifall de verkar ok.

Vad menar du med att det är overload mellan alla pinnar på BR1 och BR2?
Man mäter ju med multimetern på diod-läge, och tar fyra mätningar enligt bild på 19.2 på länken nedan. Man skall få 0,5-0,7 V på alla fyra mätningarna. Annars är det byte av brygga.

http://www.pinwiki.com/wiki/index.php?title=general#Testing_a_Bridge_Rectifier
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har multin i diodläge och får OL mellan alla pinnar, alltså bruten krets om jag inte har fel.

Men jag beställde ett sånt extrakort från Zaza, så får vi se om det bara är spänningsdelen på kortet som är kass eller hela kortet.


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det funkade finfint med Zazas högspänningsdel. Jag var tvungen att montera av kylflänsarna på gamla kortet så att de inte tog i det nya, men sen funkade det fint!


Tags: diod display DMD