Frispel

sedan 2001

24-timmars-tävling

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det lutar åt att namnet på tävlingen blir något med "...High Score Frenzy..." eller "...Pinball Marathon..." nu iaf. kan jag meddela.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Har ni några synpunkter på vad man bör göra med spel som går sönder och helt enkelt inte går att fortsätta ha med i tävlingen?

Jag lutar åt att ett sånt spel, och alla poäng för det, helt enkelt stryks. Möjligtvis att man inte ska göra det om det t.ex. går sönder då det är t.ex. 30 minuter kvar av kvalet, av ~20 timmar. Men man måste ju ta fram en exakt regel för det.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Kan nog vara bra att fråga IFPA. Alla spelare kommer ju inte ha scores på alla spelen. Ett PAPA exempelvis hade väl tio spel i A banken men bara fem spel räknades. Vid icke standard format kan ju det faktiska antalet spel spelade av vinnaren för att vinna vara det som räknas.

Jag tror det är som DDH skriver. Tror det kommer vara lite speciellt att räkna ut TGP då det bara är 5 poäng som går att få från en kvalmaskin. Om det sen dessutom bara är vinnarens kvalpoäng som används för uträkning gör det ju ännu lite klurigare, du kan tex i det fallet inte förutbestämma hur många matcher du behöver skrapa ihop i slutspelet för att nå 100%. Väl värt att höra med IFPA vad som gäller, om inte annat om detta blir så populärt så fler vill annordna liknande tävlingar :)


BAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Topp 5 på en maskin får poäng om det inte är samma spelare på fler platser då räknas bara högsta poängen. Då blir väl meningsfulla partier per maskin det antal som räknas? Alltså 1-5 meningsfulla partier per maskin.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kanske inte helt jämförbart, eftersom vi i princip aldrig kör obegränsade kvalförsök i Sverige och dessutom oftast använder en adaptiv poängskala, men typ såhär annars:

Om ett spel går sönder och  mindre än halva kvaltiden har gått så brukar man bara stryka det och ersätta med ett annat. Dvs ingen får kvalpoäng på det trasiga spelet, men de som har spelat det, eller skulle spela det, får ett nytt spel tilldelat.
Om mer än halva kvaltiden har gått så tas spelet också bort förstås, men inget nytt spel ersätter den trasiga maskinen och de som har hunnit spela det får kvalpoäng efter sina placeringar.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Topp 5 på en maskin får poäng om det inte är samma spelare på fler platser då räknas bara högsta poängen. Då blir väl meningsfulla partier per maskin det antal som räknas? Alltså 1-5 meningsfulla partier per maskin.

Från IFPA: "1 game added to TGP per game counted towards your qualifying points earned" ... Tror att man räknar personliga försök per maskin, så om ett försök räknas per maskin, så är det ett parti som räknas.


Mulle Livsgnist

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Hur skulle det som PML skriver funka med en eventuell gräddfil? Dvs att de bästa hamnar högt upp i ett slutspel, tex redan befinner sig i en kvartsfinal, medan de som kvalar till slutspel med lägst scores får vandra en mycket längre väg. Då hade man egentligen inte behövt ha det så att de bästa leder med 1-0 i en match. Istället blir belöningen att man hamnar högt upp i trädet och därför får en stor fördel av sina hs-poäng? Detta skulle kanske innebära att det är värt att delta även om man är sämre då det finns en chans att man kan ta sig hela vägen till final.

Nu vet ju inte jag nåt om TGP osv, bara en spontan tanke då jag tidigare funderat på att starta ett ligaspel i sthlm som skulle pågå under en längre tid. Tänk NHL eller liknande.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Gräddfil är jag inte så stort fan av själv tyvärr. Lite oklart vad vi skulle vilja ha för typ av gräddfil också.

Eftersom det är så mycket oklarheter kommer jag nog maila IFPA snart och se vad dom säger om det här, och med slutspel head-to-head där man får ledning med 1-0. Gissar att det kommer ta ett tag att få svar nu, särskilt under sommaren?

Jag tar mig friheten att posta lite från stockholmpinball eftersom det var bra tankar och funderingar (Mulle och MCR, säg till om ni vill att jag ska ta bort det här, ok?):

Mulle Livsgnist
Citera
FEZ bad mig posta några tankar ang spelformatet här, kan bli lite off topic då mina tankar inte direkt rör 24 h-tävlingen. Delar upp mina tankar i två delar. Viktigt är att ni inte uppfattar mig som negativ eller alltför kritisk. Har blivit lite missförstådd tidigare, hoppas jag skriver tydligt så ni är med. Vill passa på att säga att FEZ system och tiden han lagt ner är fantastisk, hoppas det hittas ett bra upplägg för att få denna tävling ifpa-rankad.

1. Om man ser upplägget utifrån om man skulle vara en rutinerad spelare så verkar systemet skitkul. I toppen på kvalet är det ju ruggigt jämnt, tajt och spännande. Om en tävling drar 20 topp-spelare kommer det bli en batalj som kommer gå till historien. I det läget ser jag som sagt inga brister i systemet. Då funkar det nog att låsa poäng osv. Klockrent upplägg helt enkelt.

2. Om man däremot ser upplägget från en medelgod spelare eller rookie finns det ganska stora brister i själva upplägget. Spänningsmomentet som finns vid tex månadstävling eller SM infinner sig inte riktigt för oss sämre då det blir för utslagsgivande att de som är bra har fritt antal spel att putsa sina poäng.
Känslan av att direkt hamna i nån form av placeringsmatch i de nedre regionerna är ganska tråkig. Ju längre spelet går desto mer poäng försvinner trots att man kanske presterar på topp rent personligen.
Tiden för kval och antal spel blir därför väldigt avgörande. Vid 24 h blir det tex nästintill omöjligt att samla ihop några poäng.

För att summera: Upplägget kanske mest är till för toppspelare, verkligen inget fel i det. Kan ju vara skitkul att mäta sina krafter i toppen. Vissa tävlingar borde vara så, allt behöver inte vara till för alla att delta i.

Vill man däremot ha fler deltagare bra som dåliga måste man nog se om upplägget så det finns en rimlig chans att komma längre upp i tabellen.

Hoppas nu att ni som orkar läsa detta förstår min kritik och att det på intet sätt är negativt menat.
Tycker som sagt att systemet är grymt och att FEZ har gjort ett kanonjobb!

MCR
Citera
Jag tror att du har helt rätt. Ju fler försök de har på sig, desto större sannolikhet att de mer rutinerade spelarna får till bra scorer.

Motivationen avtar ju väsentligt när man känner att man inte kan komma i närheten av så många scorer, ungefär som när man är avhängd i gruppspelet i månadstävlingen men har matcher kvar, så jag gissar att det i en sån här tävling blir ganska många som lägger ner efter ett tag.



Tags: