Frispel

sedan 2001

Vad gör vi med folk som inte beter sig?

DDH · 28 · 10902

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Vi har en del ruttna äpplen i våran community som ni kanske vet. Vi har folk som har stulit på tävlingar, vi har folk som har fuskat på tävlingar, och, som det här framförallt gäller, vi har folk som har tafsat på tjejer på tävlingar.

Nu finns det en specifik person som tafsade på flera tjejer inför flera vittnen på en större tävling förra året. Personen ombads lämna tävlingen direkt av TDn (Bra!) och den här personen fick inte vara med på ett par stortävlingar efter detta (Bra!).

Personen försvann ett tag och har nu börjat anmäla sig till tävlingar igen.

Jag är inte jätteförtjust i att en sådan här person kommer spela i samma tävlingar som mig, och jag tror inte att tjejerna som drabbades vill detta heller, fast jag vill inte tala för dom.

Vad borde det bli för straff från communityn för någon som gör sådana här grejer?

En del grejer är renodlade lagbrott som att tafsa i det här fallet, eller stjäla, och andra grejer är brott mot andan av att tävla.

Skall folk uteslutas en viss tid eller för alltid? Borde folk uteslutas från det stället? Uteslutas från alla tävlingar?

Borde man gå till polisen trots att en sådan process i vårat land är en väldig procedur och sedan kanske personen får dagsböter, om ens det? Skulle personen ens uteslutas från communityn efter en fällande dom? Spelar detta någon roll för hur vi borde agera som en community? Skuldbördan är det ingen tvekan om här.

För att återkomma till det ruttna äpplet så finns det ett engelskt uttryck som heter att "a rotten apple spoils the whole barrel." Är det detta vi vill skydda och sopa under mattan eller vill vi att våran community skall vara välkomnande till folk som verkligen vill spela flipper och vara välkomnande till tjejer? Vem skall känna sig välkomna på tävlingar? När har man försakat sig?

På flera ställen runt om i världen har flipper börjat växa så det knakar och på många ställen finns det en bra community för tjejer och det verkar stämma mindre i Sverige än på många andra ställen och det här är förmodligen en av anledningarna.

Hur kommer vi till rätta med detta?


PS: Tyvärr, men förståeligt, utesluter inte IFPA folk rakt av (oavsett övertramp eller bevisning) utan lämnar det upp till tournament directors att bestämma själva. En TD kan utesluta en spelare av i princip vilken skälig anledning som helst. Den behöver inte ens vara flipperrelaterad.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Borde inte en formell polisanmälan uppmuntras?
En avstängning kanske är svår att genomföra rent praktiskt, en avstängning från community’n kanske inte hindrar personen från att anmäla sig till mindre tävlingar där arrangörerna inte känner till personen och dess bakgrund. Kan frågor som denna hanteras via IFPA på något sätt? Blockning i rankingsystem osv? Brukar det inte normalt sett finnas med i tex idrottsförenings-stadgar att en fällande dom ska ligga till grund för avstängning. Är långt ifrån att vara jurist, men kan det inte även bli snudd på diskriminering att neka folk deltagande på en öppen tävling om personen i fråga inte är dömd av domstol eller t.ex en tidigare dömd person som sedan avtjänat sitt straff?


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Är inte heller jurist men jag är rätt säker på att företag har avtalsfrihet så dom kan i princip neka vem som helst att bli kund av vilken anledning som helst så länge det inte har med sexuell läggning, etnicitet, kön, religion, etc. att göra.

Detsamma gäller för ideella föreningar.

IFPA blockerar inte någon i rankingsystemet utan det är helt upp till tournament directors att bestämma vem dom tillåter att tävla. Jag har pratat med Josh om detta.

« Senast ändrad: maj 08, 2019, 21:46:14 av DDH »


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Bra och välbehövlig tråd!
Jag har I skrivande stund ingen vettig input
i vad och hur man ska agera i communityn.

Det kommer alltid att finnas ruttna äpplen, frågan är vilket utrymme man ska låta de få.

Det som triggar igång mig främst är oförmågan
att möta andra med respekt oavsett kön, etnicitet, religion och sexuell läggning.

I en så mansdominerad community som flipper så måste vi värna om de få tjejer som vågar & vill vara med och spela och tävla (trots ovan anledning). Vi vill så klart att fler tjejer ska vara med.

Och vad sänder vi för signaler till våra juniorer som är med på spelkvällar och tävlingar om vi låter sånt här "drit" sopas under mattan som människosyn, svårighet att veta vad som är mitt och ditt osv?!
« Senast ändrad: maj 08, 2019, 22:04:01 av doodle »
/Micael MIM Magnusson


frekla

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 434
    • Visa profil
  • Stad: SÄVSJÖ
Nu när ämnet är uppe för diskussion kan jag passa på att nämna att det finns mer än en person som tar sig friheter mot kvinnor. Som de flesta vet så spelar min fru och hennes systrar samt min dotter flipper så detta är inget som har hänt någon enstaka gång. Vi har en annan tjej i Småland som i princip har slutat åka på större tävlingar pga att hon känner sig äcklad och kränkt. Jag var på tävlingen som DDH nämner och jag kan bara konstatera att ovan nämnda problem förekommer oftast på fyllan..


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har något gjort fel är det förstås bra att hen informeras om detta och i vissa fall kanske portas från gemenskapen ett tag. Om personen tagit sitt straff, bett om ursäkt och bättrat sitt beteende ser jag inget problem med att hen åter är med och tävlar. MEN skulle det dock ske upprepade gånger är det förstås en helt annat sak. Vi bör dock inte straffa personer för evigt eller upprepade gånger för ett begånget brott om de ändrat beteende.


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 831
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Absolut inte okej.
Stökighet, högljud, aggressiv på grund av  alkohol eller bara dåligt omdöme, kan vara mildare och ge någon form av varning men ska då inte upprepas.

Stöld, skadegörelse, oärlighet, och värst av allt kränkning mot medmänniska då är det nolltolerans. I min lokal är du inte välkommen igen. Anmälan till tävling är öppen för alla men skulle en person som bettet sig så anmäla sej till min tävling så är den inte välkommen.

Vad är bäst, att kanske ett tiotal trevliga människor stannar hemma för en hemsk person kommer, eller att avvisa någon som redan har förbrukat ens förtroende?

Ser ingen anledning att lägga några fingrar emellan mot någon som tafsar på kvinnor, det är en kränkning - en fet jävla smäll skulle han få istället!


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Jag har faktiskt inte hört talas om tafsande eller stölder. Fusk har jag hört talas om, men det har främst gällt spelare från andra länder.
Naturligtvis ska både tafsande och stölder polisanmälas. Varje TD har väl rätt att neka personer, som tafsar eller stjäl att delta i tävlingar, om TDn bara vet om vilka det är.
De som fuskar ska stängas av från tävlingen, de som blir påkomna att fuska i flera tävlingar, bör stängas av längre.

DDH: "De som skyddar och sopar under mattan", är väl de som inte polisanmäler?


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Jag var Tournament Director vad gäller DDHs inlägg, fick ta ett snabbt beslut vad gäller olämpligt beteende. Och absolut inte vad jag vill lägga min tid på vid en stortävling. Matchstick har en nolltolerans mot allt detta. Och har full förståelse för folk som blivit utsatta. Vi har uppmanat vederbörande att göra en polisanmälan, där slutar vår inblandning. Har du skitit i det blå skåpet en gång, så får du vissa direktiv om du vill deltaga. Gång två är du  - Persona non grata! Detta gäller Matchstick Pinball Open, Småland Open samt SM Jönköping
Matchstick Pinball


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Det som gör det lite svårt är att community’t består av många olika föreningar, klubbar, privata sällskap, studiecirklar och företag av varierande storlek.

Om person X blir portad på ett ställe, så kan X obekymrat fortsätta att grisa vidare på nästa ställe osv.
Ett kännbart straff vore kanske ett nationellt tävlingsförbud? Men det är säkert i strid med Sveriges rikes lag att upprätta någon form av ”duchebag-register”.



DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Syftet med den här diskussionen var att mer generellt prata om det här och kanske komma fram till vad som borde göras åt sådant här beteende i allmänhet och nu har det blivit mycket mer specifikt.

MIR - Skulle personen bannats från din lokal om en polisanmälan gjorts? Om personen dömts? Vad gör samhällets straff för skillnad för den här debatten? Vad är communityns respons? Varför skall den här personen skyddas? För att citera MAC, "vad är bäst, att kanske ett tiotal trevliga människor stannar hemma för en hemsk person kommer, eller att avvisa någon som redan har förbrukat ens förtroende?" Att någon ens skall behöva tafsa på tjejer vid flera tillfällen för att bli bannad ter mig som absurt. Räknas inte flera gånger på flera olika tjejer vid ett tillfälle som "flera gånger"?

Att hen tvingas till "direktiv" är en sak som är bra, men skall verkligen den här personen redan välkomnas tillbaka? Hen behöver inte ens stå över detta års upplaga av tävlingen som hen blev utslängd från förra året. Exempelvis, borde någon som gör något som detta på SM få komma tillbaka redan på nästa SM även om dom stått över ett par tävlingar emellan?

Leffe - Fusk sker här också av svenska spelare. Angående tafsarincidenter så har jag bevittnat en och hört talas om en hel serie incidenter på olika platser i landet. Jag vet om två olika tjejer som har slutat komma på tävlingar (och nu hon som Frekla nämner). Angående stölder så har dom jag hört talas om mest varit ölstölder (och jag vet om två lokaler som har bannat individer för just detta), men jag kan komma ihåg minst en stöld av öl/godiskassan på en tävling.

MAC - Agree!

INK - Vad räknas som en ursäkt och till vem? Hur länge är "ett tag"? Ofta finns det dessutom ett stort mörkertal med händelser som denna. I en så här grabbig miljö kan jag tänka mig att det inte är lätt att våga säga något och det är lättare att bara gå därifrån eller att inte komma på tävlingar eller hitta på något annat med sitt liv.

Peter -  Enligt lite google research så har företag och föreningar avtalsfrihet och kan neka vem som helst så länge det inte är diskriminering. Se här exempelvis https://lawline.se/answers/det-ar-tillatet-att-neka-personer-intrade-i-butik-sa-lange-det-inte-utgor-diskriminering

Själv borde jag skrivit något om det här på SFS när det hände men det verkade som om personen försvann med svansen mellan benen (men jag borde ändå ha skrivit något på grund av andra incidenter och andra drabbade).


« Senast ändrad: maj 09, 2019, 02:35:51 av DDH »


Uncle3D

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
DDH - Mycket bra att du lyfter det här viktiga ämnet! Just det, att dessa ruttna beteenden tas fram i ljuset, är ett viktigt och nödvändigt första steg för att åstadkomma positiv förändring.

För det första så finns det ju två sidor av myntet när det handlar om att komma till rätta med personer som tafsar, stjäl eller förstör egendom.
Den juridiska biten, med polisanmälan och rättslig påföljd handlar ytterst om vad samhället kan göra för att döma och utöva straff. Att göra en polisanmälan är självklart bra och nödvändigt, när det är motiverat.

Men minst lika viktigt är sedan det personliga ansvaret för vilken kultur vi vill medverka till att bygga i vårt flipper-community – att våga markera tydligt och omedelbart när man ser någon som tafsar eller stjäl. ”En fet djävla smäll” är däremot helt fel väg att gå...

Att inte polisanmäla, behöver absolut inte betyda att man ”skyddar och sopar under mattan”. Polisanmälan kan användas när situationen kräver det, men jag tänker att att vi i första hand ska tänka på att vara vaksamma och inte tveka på att kliva in och t.ex. stå upp för tjejer som blir tafsade på. Det är inte tjejernas problem – det är hela communityts problem.

Som tur är har jag ännu inte i flipper-sammanhang bevittnat att någon tjej blivit trakasserad eller kladdad på (har inte spelat så jättelänge). Men om det händer så kommer jag, mycket tack vare den här tråden, inte tveka på att ta personen i upptuktelse och sedan anmäla incidenten till tävlingsledaren.

Det är förövaren som, skamset ska gå hem – inte den som blivit tafsad på.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Sedan måste alla bli bättre på att säga ifrån/till. Även om det drabbar andra än dig själv. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att någon sparkat till ett spel eller fuskat och när man frågat om hen blev tillsagd så blir det ett: Näää, jag kan väl inte... Eller ett: Hen startade om spelet, men jag vill inte nämna några namn...

Blir du störd av någons höga utrop eller svordomar vid dåligt spel – säg till personen direkt. Hjälper inte det så låt arrangören varna personen. Händer det igen så åker vederbörande ut. Är det personliga påhopp eller tafs behövs dock ingen varning enligt mig.

Gäller även personer som blir för fulla. Kanske dags att köra drogfria tävlingar framöver? ;-)

DDH: Om det skett EN gång på fyllan och ett uppriktigt ånger påvisas ihop med ett genuint intresse att ändra sitt beteende (t.ex. hålla sig nykter på tävlingar framöver) kan hen få en andra chans, men som jag och Mirko säger. Händer det igen är det ett mönster och personen är inte längre välkommen. Det gäller allt beteende som förstör för andra.


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Jag tycker det är enkelt. Nolltolerans och polisanmälan för brott. Det finns inte utrymme och energi för att hantera gråzoner.

Att sedan ha koll på vem denne personen är och neka denne tillträde vid tävling och dylikt är upp till lokalinnehavaren/arrangören.
Ifpa ID 63357


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Håller med aero, har ett brott begåtts ska det polisanmälas.

Det är inte ok att supa ner sig på krogen och bete sig som en tölp så varför skulle det vara det i en flipperlokal.


Tags: