Frispel

sedan 2001

Mangans flipperfest lördagen 18 maj kl 13:00

ellroy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
  • Stad: Rävlanda

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Tävlingsledaren himself, #877.
Lyckan är en tänd modelampa.


FlippAlex

  • Donator Silver
  • Jr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn

Jim Rune

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet

Farffen

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
  • Stad: Borås

@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: borås

King Singh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
  • Stad: Borås

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Spelsystemet blir helt beroende på antalet deltagare:


I de flesta utfallen mellan 20 och 36 spelare genomförs ett kval i form av matchspel en mot en i dubbelmöten (dvs du spelar två gånger mot alla i gruppen).
Andra utfall:
25 spelare: Matchspel en mot en fyra gånger (dvs du spelar fyra gånger mot alla i gruppen).
27 eller 36 spelare: Matchspel med tre spelare, fyra rundor, två spel per runda.
35 spelare: Matchspel en mot en två gånger (dvs du spelar två gånger mot alla i gruppen).

Efter kval följer mat. Efter mat följer slutspel.
Till slutspel går mellan 2 och 4 spelare från varje grupp (gruppstorlekarna kommer att vara mellan 5 till 11 spelare).
Beroende på om det är 2, 3 eller 4 kvalgrupper spelas slutspelet i en av följande former:

2 och 4 grupper: Traditionellt slutspelsträd för 8-16 spelare. Bäst av fem matcher hela vägen. Förlottade spel.
3 grupper: Tre spelare från varje grupp blir totalt nio spelare. Dessa möts i trespelarmatcher x två spel under fyra rundor. Poängsystem där bäste spelare efter varje kula får 1p. Sämste spelare efter kula 2 får inte spela sista kulan. De två som spelar sista kulan belönas med 1p för detta.

TGP: Ingen aning, men beroende på antal spelare och system så blir det mellan 25 och 36 meningsfulla matcher (snitt på 29,5).

Frågor på detta måste avyttras samma dag som tävlingen sker eller dagen innan, för att tävlingsledningen ska få optimala tillfällen till att justera.
Avanmälningar från skötsamma medborgare sker här i tråden, medan blandmissbrukare gör det på andra viss (vanligtvis genom att inte meddela sin frånvaro.)
Lyckan är en tänd modelampa.



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om jag inte minns fel så gillar inte IFPA när man kör system där inte alla spelare spelar alla kulor (alternativsystemet här). DDH vet nog bättre. Jag har i alla fall fått ta bort alla de där roliga systemen som innehöll varianter på det.


IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Om jag inte minns fel så gillar inte IFPA när man kör system där inte alla spelare spelar alla kulor (alternativsystemet här). DDH vet nog bättre. Jag har i alla fall fått ta bort alla de där roliga systemen som innehöll varianter på det.

Matcher där spelare kan vara klara efter en kula räknas som 1/3 match för TGP.  För icke-standard format räknas den faktiska vägen vinnaren tog sig till vinst. Om inte sista kulan spelas av vinnaren räknas nog den rundan som 2/3 × 1.5 = 1 match för TGP, isf 1.5 för en vanlig trespelarmatch, men jag vet inte om IFPA är okej med formatet.



Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar

Tags: