Frispel

sedan 2001

Garantier från säljare

Gill

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
  • Stad: Karlskoga
Hej.
Försökte söka men hittade inga bra svar så fick bli en ny tråd.

Jag går och kollar på att köpa in mina första spel och ett av de spelen kommer som det se ut att bli ett nytt spel. Kollade på att beställa från Flipperdoktorn men på sidan står det att det bara är 1 månads garanti och jag mailade då och frågade... svaret jag fick var följande

Stern har 3 månaders garanti på kretskort, men ställer oftast upp efter den tiden också. Vi har aldrig haft problem med denna garanti. Eftersom flipperspel är en elektromekanisk produkt menat för utställning så får den slitage som normalt inte kan omfattas av garanti. Vi ställer alltid upp med livstids support och kan även göra hembesök. Hembesök i närtid efter köp brukar vi ställa upp på kostnadsfritt i Stockholmsområdet, även om garantin bara gäller om man kommer in med produkten. Våra kunder är viktiga för oss ;-)


Jag förstår att garanti inte kan ges på slitagedelar men att man bara ger 3 månaders garanti på elektroniken känns ju inte så bra om man ska lägga närmre 100.000:- på ett spel. Visst kanske de inte haft problem om ett kretskort går sönder efter 5 månader men det är ju ingen garanti för att jag ska få rätt om något nu pajar. Min erfarenhet är att står det inte i avtalet så är det inget att räkna med överhuvudtaget.

Jag har nu kollat på att beställa från utlandet istället och de engelska säljarna verkar alla ha två år garanti till HUO på det som inte är slitagedelar. Hur kommer det sig att svenska säljare inte kan ge samma garantier? Visst är priset lite högre från England men det kan det kanske vara värt.

Var rekommenderar ni att man beställer ifrån om man ska beställa från annat EU-land?


hpetters

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är en bra fråga varför garantitiden skiljer mellan olika länder.
Mig veterligen så finns all elektronik att köpa, så om något mot förmodan skulle gå sönder första åren är det bara att köpa och byta delarna själv. Worst case scenario är m.a.o. en merkostnad på några tusenlappar.


Gill

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
  • Stad: Karlskoga
Har inga problem med att byta själv och betala vad det kostar om det går sönder men var mer förvånad att garantin var så dålig.
Ser ingen anledning till att sponsra dåliga garantier, då köper jag hellre någon annanstans och betalar lite mer, skulle jag efter fyra månader behöva köpa ny elektronik då det ej går på garanti så hade jag flippat.
Köper jag en bil som kostar lika mycket som ett nytt flipperspel så får man jämförelsevis drömgarantier jämför med flipperspel, detta trots att de också går "tufft".

Ungefär som när Citroën C1, Peagaut 107 och Toyota Aygo släpptes för typ 10 år sedan. Skulle köpa en till frugan och alla hade 8 års motor garanti (eller om det var 10 år...) utom Toyota som hade ett år... Frågade om det på Toyota då den kändes bättre och de sa bara att Citroën och Peagaut kunde lämna den garantin då det var en Toyota-motor... Kan säga att jag lämnade Toyota och köpte en Citroën.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Sen är det väl så att åtminstone Stern’s distributörer bara får sälja till sina tilldelade länder/områden?



johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tänk på att garanti och reklamationsrätt inte är samma sak.

Enligt konsumentköplagen har du som konsument alltid reklamationsrätt, det går inte att förhandla bort.

När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt konsumentköplagen som ursprungliga fel. Företaget måste därför kunna bevisa att du själv har orsakat felet för att kunna säga nej till din reklamation.

När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av företaget.

Källa: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/garanti/

När du pratar med utländska (och svenska) säljare, kontrollera vad som ingår i garantin som inte redan omfattas av konsumentköpslagen. Flipperdoktorn har i exemplet ovan nämnt hembesök.
Det är lika för alla


Tags: