Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2019 i Lund, 22-24 november

JANI · 193 · 59487

JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Jaha, då var SM över för denna gången. LPA tackar alla er som kommit och hoppas ni har haft en trevlig helg. Också ett tack till alla som hjälpt till under helgen som funktionärer, utan er hjälp hade det inte blivit något SM. Ett extra stort tack till vissa som la ner mycket tid före, under eller bidrog så att detta SM:et blev så lyckat som det verkar ha blivit. Dessa är utan inbördes rangordning.

Patrik PAL Bodin – Databas och kodknackande

Andreas BWK Thorsén – Tagit fram den nya scorekeeper-appen

Martin MUL Lindqvist – Design av logga

Jonas HBK Valström – Ansvarig U16 tävlingen och lånat ut spel

Johan JG Genberg – Var på plats på torsdagen och hjälpte till att justera in spelen, guld värt

Andreas ADA Adamsson – Hjälpt till med lagning av Classicsmaskiner

Marcus MAC Jeppsson – Tillhandahållit reservdelar till Classicsmaskiner och lånat ut spel

Thomas THO Näslund – Lånat ut spel

Fredrik AKO Mellberg – Lånat ut spel

Christian INK Holmsten – Lånat ut spel och fixat livestream

Jörgen MOS Thornander – Fixat en fantastisk livestream av tävlingen

Johan MEN Karlsson - Hjälpte till från torsdag kväll med att ställa i ordning spel. Det var en stor avlastning för oss när nästan alla ben behövde justeras ganska mycket i höjdled då fram och bakben stod på olika underlag (parkett vs matta).

Alla ni som hjälpte till att sätta upp och ta ner spel. Som ni slet, tack!


För er som är sugna på att lira fler tävlingar anordnade av LPA och inte vill vänta till nästa SM i Lund kan jag berätta att den 24-26:e april kör vi LPA Open. Detta blir det 10:e LPA Open i vår nu utökade och uppfräschade lokal och hela tävlingen kommer livestreamas av INK&MOS. Vi kommer ha plats för 72 deltagare men mer info kommer i januari när vi öppnar för anmälan.

Nu signar SM-generalen ut

Edit: Jag har lagt till Johan MEN Karlsson i listan ovan.
« Senast ändrad: november 26, 2019, 13:54:26 av JANI »


Rolph Ericson

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 32
  • Musik, AIK, Öl och Flipper
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Tusen tack för ett (som vanligt) lysande arr! Det mesta flöt på alldeles utmärkt och de allra flesta spelen var i alldeles utmärkt skick
Det var också mestadels goda miner, glatt humör på deltagare och funktionärer. Well done, very well done!

Under mitt domarpass fick stackars Andreas Lovén ett påfrestande kval då i princip alla spel han lirade på fick det ena eller andra väldigt märkliga felet, men han tog det med någorlunda gott humör ändå. Starkt där Andreas!
 
Basil Fawlty i baren var ett kärt återseende. Undrar om han inte var ändå virrigare 2019 än 2016? ;-)

Tack LPA och alla som hjälpte till under SM!
This is what we in Sweden call a Donald Duck tournament


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Tack för en väldigt välorganiserad tävling och Europas näst största tävling någonsin!

En grej som kan göras bättre med scorereggningssystemet är registrering i slutspelet. Väldigt bökigt att man behöver scanna spelarna, spelet två gånger, och knappa in felaktiga poäng bara för att registrera något. Den biten hade varit mycket lättare om man kunde skriva 2-1, eller vad slutresultatet nu blev, eller bara bocka för vem som vann på vilket spel. Ett annat alternativ är ju om man reggar på ett pappersträd i lokalen och en scorekeeper sitter vid pappret och reggar elektroniskt för alla.

Sen var det vid ett par tillfällen under kvalet när scorer inte reggade sig och det behövde läggas in i efterhand. Jag vet inte vad anledningen var till detta. Kunde man kanske flagga spelare under kvalpasset i main på något sätt när dom registrerar en poäng för spel 4, exempelvis, men det finns ingen score för spel 3 inmatad?

Bra med alla förströelsespel i helt separata delar av hotellet och dessutom bra förströelsespel, inte bara avskrädeshögen.

Överlag, tack igen för ett kanonarrangemang! Grattis till vinnarna och dom som tog sig långt i slutspelet! Det var en hel del rafflande matcher på streamen.

Jag ser fram emot SM i Lund 2022!

PS: Vad blev det för poäng på dom olika STHS tävlingarna?

« Senast ändrad: november 25, 2019, 13:20:34 av DDH »


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Fredrik REY Malmqvist vann såklart enhands på Demolition Man, Grattis! Poäng 2 088 314 980

Linus SP Jorenbo tog hem vinsten i STH på Black Knight: Swords of Rage, Grattis! Poäng 181 310 700

Andreas STE Stenberg besegrade övriga på Killswitch (Transmat targeten) på Doctor Who, Grattis! Poäng 314 572 780


Rickthaprick

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 79
    • Visa profil
  • Stad: Skellefteå
Stort tack för en strålande helg LPA och alla andra sköna lirare!

Lätt värt att åka från Skellefteå för SM. Men kan vi inte snälla förlägga tävlingen liiiiiiiiite närmare västerbotten nästa år? nöjer mig med om jag endast behöver ta ett flyg till tävling.
Om det nu inte blir championship series?

/RIK



EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Hur mycket pengar drog Jurassic Park in? Det stod ju spelare där HELA TIDEN!  ;D


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Hur mycket pengar drog Jurassic Park in? Det stod ju spelare där HELA TIDEN!  ;D
Och det gav ingen kredit även vid rätt slutsiffra, måste tjänat in massor. :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Mice: Det berodde på vår orutin som ”utställare” och var inte avsiktligt. Vi har bra koll på att rigga spel för tävling men är kanske inte lika vassa på operating.

EZL: Vet faktiskt inte exakt ännu. Har inte orkat räkna. Men det var ett bra drag. Ryktet säger att Mirko, PQ mfl stod kvar där vid kl 5 på lördag morgon. Och de väntade inte på att frukosten skulle öppna....


BAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Stort tack till LPA, Palle, Bittan, INK & MOS etc. för årets SM :)
Det enda jag har att anmärka på är att slutspelsträdet ibland avancerar förloraren och inte vinnaren vilket skapar merarbete. Jag själv flyttades fram ett steg trots förlust. Det förekom flera fall i helgen.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tusen tack :) Sjukt grymma. Europas näst största tävling någonsin...sträck på er 💪🤘👊. LPA är banne mig nått av det bästa i flippersverige.


Blixa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
  • Stad: Skellefteå
Jättekul - kommer gärna tillbaka!  :D

Hade varit kul om det funnits något sätt att i grupp kunna följa turneringen då man inte ville vara inne i lokalen och störa de som spelade. Stream på sin egen mobil är inte riktigt samma sak - ett par stora TV:s på väl utvalda platser hade varit skoj.

Tack för ert hårda arbete!


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Blixa: Vi hade faktiskt några tv-apparater uppe när vi arrangerade SM 2016. De fanns både i nattklubben och i lobbyn utanför Mainrummet. Men av olika anledningar kom de aldrig riktigt igång. Jag kan lova dig att om det blir något mer SM i Lund så kommer det finnas TV på plats att följa streamen.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Jag har gjort ett tillägg i listan ovan för det är en person till som förtjänar att omnämnas och som jag kom på att jag hade glömt bort.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Ett jäkligt bra SM! Snyggt jobbat LPA och tack MJ för att vi fick använda "ditt" hotell.

Den bästa och mest spännande tävlingen var ju onekligen U16-klassen som i finalen gick till 5:e och avgörande spel. Efter flera applåder till både Iván och Arvid så trodde vi att Arvid var på väg förbi på sista kulan men precis vid multibollstart så bestämde sig Monsterna att tilta.

Stort GRATTIS till Iván för vinsten. Jag och många andra kände också starkt för Arvid. Men du är grym Arvid och du kommer säkert ta juniortiteln i framtiden.
Stay cool, Daddy-O


Tags: flipper-sm lpa lund