Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2019 i Lund, 22-24 november

JANI · 193 · 59516

Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Som domare vill jag ställa en fråga. Under "Regler" på SM-sidan står det att "i fall som inte tas upp här gäller IFPAs regler". Jag undrar om SM-reglerna är en delmängd av IFPAs regler, så att det räcker att jag sätter mig in i IFPAs regler och dömer utifrån dessa? Eller finns det några SM-regler som står i konflikt med IFPAs regler?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hm, hade vi inte fimpat det där med att ha specialregler för SM?
Det borde vi ju och bara köra IFPA-regler rakt av. Eller så tycker jag i alla fall.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Alvar: Inför detta SM har jag gjort en översyn av reglerna och tagit bort gamla reliker (ex vid fel på maskinen blir det omspel och personen får välja vilket försök han/hon vill behålla) och gjort flera ändringar som överensstämmer med IFPAs regelverk. Så i princip kan du vara trygg i att döma efter IFPA-reglerna.

MCR: Jag har inga problem med att vi i framtida SM kör rakt av med IFPA-reglerna (kanske med en svensk text på hemsidan, vilket det nu är till en väldigt stor del). 

Edit: Då kan man skriva på hemsidan att det är IFPAs regler som gäller och att detta är en översättning av dessa till svenska (med reservation för eventuella fel).

Edit 2: Reglerna för uppförande har varit väldigt fokuserat på beteendet runt en flippermaskin och någon som spelar. Jag har gjort tillägg som inkluderar hela tävlingen. 
« Senast ändrad: november 20, 2019, 09:57:43 av JANI »


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
Läste igenom reglerna nu... säkert inget viktigt men det blandas hej vilt mellan boll/kula i texten. Vad spelar vi med? hehe ;)
Kanske något att ändra vid nästa redigering, bara en tanke.
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
En ändring av tävlingsspelen. Tron har ersatt Twilight Zone i Main.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp

bejesus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Det har dykt upp lite lediga rum på Lundia pga avbokningar.
Skynda fynda!  ;D


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
De gick åt fort... haha boll eller kula det är frågan det ;)
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.


Rolph Ericson

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 32
  • Musik, AIK, Öl och Flipper
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
MCR mfl: Det kommer ett mail till alla funktionärer ikväll (sent).

Kan inflika att det landade i min junkmail så om någon saknar sitt mail, kolla i så fall i er egen junkmail

This is what we in Sweden call a Donald Duck tournament


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
I morgon är det äntligen dags för Flipper-SM 2019, den största flippertävlingen på svensk mark och den näst största i Europa. Det är för närvarande 307 betalande i Main och glädjande nog är det 19 spelare anmälda i U-16.

Här kommer lite allmän info hur saker och ting funkar på årets SM. Ni som var med 2016 kommer känna igen er.

När ni kommer in på Hotell Lundia så finner ni på entréplan förutom receptionen också restaurangen. Här serveras en meny framtagen för SM. Ni som har måltidsbiljett använder den här (Obs! på söndagen serveras endast en förlängd frukost till kl 11:30).

En trappa ner är nattklubbslokalen och här finns:

- ca 20 spel på freeplay
- kval U16
- kval Split
- STH
- Enhands
- Killswitch
- Fem maskiner som ingår i Classicstävlingen (nytt denna gången)

En trappa upp finns Main och Classics samt tävlingsreceptionen. Bara följ pilarna genom korridorerna så hittar ni rätt. När ni kommer till Lundia är det lämpligt att ni registrerar er i tävlingsreceptionen för det kommer behövas ett SM-armband för att få tillträde till alla lokalerna (behövs ej för restaurangen).

Har ni någon anhörig som vill besöka nattklubben så säg till i tävlingsreceptionen så får ni ett anhörigband.

Dubbellag registrerar ni på plats i tävlingsreceptionen och kostar 100 kr/person. Tänk på att en person kan bara delta i ett lag.

Denna här gången kommer vi inte ha utskrivna QR-koder för spelare utan ni får använda er digitala QR-kod. Den hittar ni under ert namn om ni klickar på ”spelarkort”. Förbered gärna genom att ha den till hands (ex fotat av) så blir det smidigare när era poäng ska registreras av en scorekeeper.

Det går fortfarande bra att anmäla sig några timmar till.

Vi ses till helgen!


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Kollade runt lite men kan ha missat denna infon. I main går man ju parvis. Spelar man varannan kredit eller tvåspelarmatcher?


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Är det 30 sek uppvärmning/provspel i Classic oxå?

Jag vill minnas att det infördes senast i Borås.
Stay cool, Daddy-O


Guff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Kommer inte in i scorekeeper-appen, har inte fått mail. Men å andra sidan lever jag i digitalt utanförskap. Hjälp.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
DDH: Om texten stämmer med verkligheten så tror jag att man spelar parvis på spel med virtuella lockar (AFM), men varannan kredit på riktiga lockar (FT etc) OM någon av spelarna tycker så. Det är alltså ok att spela parvis även på dessa spel.
Lyckan är en tänd modelampa.


Tags: flipper-sm lpa lund