Frispel

sedan 2001

Stöddig patina.....

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Den här bilden kommer från en aktuell blocket-annons och jag har inte för avsikt att göra mig lustig över den. Men jag måste fråga er som sett större antal spel komma och gå under åren: Är detta nednötning av kulor enbart -eller har nån försökt sig på att grovrengöra spelplanen och misslyckats  ?

Jag håller själv på med en Gottlieb sextiotalare just nu som visar drygt 200 K på play-o-metern (om det nu stämmer) - men trots några små trärena fläckar ovanför flipprarna samt halvmåneformade nötningar runt några av bumprarna så är spelplanen förvånansvärt intakt, om än smutsig. Ifråga om nedslitna spel så förekommer några liknande exempel på pinside där ex. ett Flash såg förjä....t slitet ut. Är det vissa tillverkare och deras "coatings" som var särskilt känsliga för slitage - eller är detta exempel på någon som kört  med rostiga/ojämna kulor alldeles för länge ? 

Bild :






« Senast ändrad: december 11, 2018, 14:03:09 av Manta »


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
att ett 41 år gammalt spel har den här sortens patina tycker jag inte är nåt konstigt, dock ser det i detta fallet onekligen ut som nån varit på det med lösningsmedel.

tex båda outlanes har slitage där kulan aldrig rullar.
sen är slitaget väldigt sporadiskt fläckigt.. hårt slitage brukar växa från ett ställe inte bara dyka upp huxflux lite här och var.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack Sven. Ja, jag håller med - får inte riktigt mönstret på de slitna ställena att stämma med hur det brukar se längs nötta "kulbanor" på spelplaner.


Tags: