Frispel

sedan 2001

Wms delar i Stern?

r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Jag hade gärna blivit av med glappet som är mellan plunger och crank på ett Stern-spel. Det sitter en bussning där som nöter upp gängorna på en skruv med ett glapp som följd. Jag har fått för mig att det hindrar flippern från att få en distinkt och precis känsla. Det är ingen jättestörig grej, men det hade varit kul att se om det går att få bättre. Så därför:
Finns det någon annan plunger och crank som gör att använda i Stern, t.ex. wms?
Alla åsikter och insikter är välkomna. Hit me!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nyrenoverat glappar det väl inte? Problemet är väl att klent material i bulten gör att gängorna försvinner med tiden. Det finns bultar där gängan startar mycket längre ner - med sådana uppstår inte detta problem.

Dessutom kan man byta plats på en sliten bult med den som håller flipper så får man i alla fall dubbla livslängden på skräpet som säljs nu.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
INK: kan du länka dit man kan köpa dessa "halvgängade" bultar?


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
@INK: Jo faktiskt, mer eller mindre iaf. Vet du om man kan använda andra delar än Stern i ett Stern?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har letat, men icke funnit. De få jag har kommer från gamla spel.

Jag kör med WMS plunger/link – annars är nog resten tyvärr Stern-unikt.


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Jag är newbie här inne, jag vet inte vilken plunger jag skulle kunna välja istället. Du vågar dig inte på en länk?
*edit* Gärna plunger och coilstop i kombo som funkar i Stern. De Stern coilstops jag köpt går sönder. De är inte av så god kvalitet. Den lilla kolven som går in i spolen släpper.
« Senast ändrad: augusti 22, 2018, 10:56:34 av r0ddan »



r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Jag har handlat på freeplay. Jag vet att jag passade på att ta med coilstop från en tysk sida när jag köpte en plast och nu i efterhand vågar jag inte säga vilken som kom från vilket ställe. Men jag har två som jag har fått plocka ur. Själva kolven sitter fast med en nit, det är det bästa sättet jag kan beskriva det på. Lite gulaktig metall som jag skulle gissa på är mässing kanske. Jag har inga metalurgiska kunskaper alls, det skulle kunna vara kryptonit också faktiskt... Den där niten släpper och den lilla kolven trillar av. I princip ospelade men sönder, i två delar.
Tack för länken. Jättesnällt.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Högst troligen har du handlat dåliga coil stop från den tyska firman. Från Bestofpinball.de har vi fått coil stop där axeln släpper från vinkeln trots att de är i stort sett nya, och även plunger-link där rörpinnarna lossar från axeln, så vi har numera slutat köpa flippermekar från dem. Däremot funkar flippermekarna från Freeplay och Parts4pinballs bra.
Vi har handlat mycket andra grejer från Bestofpinball, och det brukar vara helt ok, men undvik flippermekarna.
Jag skulle rekommendera att du använder coil stop avsedda för Stern, då det skiljer lite på dem. Bl a axellängden.

Jag vet att det var vissa som bytte hela flippermekaniken med platta och allt till WMS, på Stern från tidigt 2000-tal, såsom Lord of the Rings, då flipprarna är aningen klonkiga på dessa spel, men de bytte som sagt rubbet.

Edit: De bytte tydligen inte flipperspolarna. Se länk nedan.
http://www.svenskaflippersallskapet.com/index.php?topic=7959.0
« Senast ändrad: augusti 22, 2018, 21:25:53 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det är ingen skillnad på flipperdelarna på tidiga Sternspel eller senare. Samma grejor... Ett kort tag runt 2005-2006, i Elvis och nåt mer, fanns det en annan lösning som mer liknade WMS men den försvann rätt snart.
WMS-prylar på ett Sternspel gör ingen större skillnad, jag upplever t o m att det blir sämre. Bytte själv tillbaka till Sternprylar på ett WMS-konverterat Sega (samma som Stern) som jag nyligen köpte med klart bättre resultat efteråt.

Se till att ha fräscha delar bara, som nämnts speciellt skruven och bussningen i linken. Glappet som slitna delar genererar är som sagt förödande. Har varit med om bussningar som av nån anledning varit totalt nedslitna i Sternspel, troligen dålig kvalitet från fabrik. F ö är det ingen egentlig skillnad på linkskruvarna i WMS och Stern, jag använder precis samma skruvar till båda.

Och helt riktigt, det går inte att byta spolar, två olika lösningar.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Jag fick dåliga stern-coilstop på freeplay för ett år sedan, med det problemet som beskrivits ovan. Jag återkopplade aldrig till Daniel, tänkte att det förhoppningsvis bara var en dålig leverans han fått. Ett tag fanns det silvriga coilstops till Stern, men dom hittar jag inte längre. Jag tycker dom hade bättre hållbarhet.
Stay cool, Daddy-O


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Jag får sätta mig och beställa lite. Kanonbra input!
Det är inte så att flipprarna inte funkar eller är svaga. Alla skott går att nå och det är bra kraft. Men kanske inte så distinkt känsla som jag har upplevt i andra spel. Det hade varit kul om det hade gått att få. Jag läste någonstans att det var lite typiskt för whitestar-spel, det här är från 2004. Men allt i flippermekarna är bytt, även spolen faktiskt. Spolen var kanske lite overkill men nu har jag två reservspolar ifall det skulle vara ngt. Kostar som ett paket strängar och några plektrum så va fan lixom  ;D
Det får bli plunger, sleeve och coilstop en gång till. Och från freeplay när de får in delarna...

Jag letade lite på den där skruven och hittade den här:
https://www.marcospecialties.com/pinball-parts/237-6144-55
Hade varit kul att få tag på, men jag beställer ju knappast en skruv från usa...



r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Men va f*n. Nu blev det sådär jobbigt igen. Rebuild-kiten från Norge och Sverige ser olika ut. Om de ser olika ut så är det säkert skillnad i kvalitet också, och hur ska en n00b som jag ha en aning om vilken som är bäst?

http://www.parts4pinballs.com/500-6307-00/

http://www.free-play.se/produkter/flipperdelar/flipperkit/sternsega-new-style-flipper-rebuild-kit-left-and-right-flippers.html


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Jag hade tagit P4P:s. Det är nog Stern original. Sitter silvriga i vid leverans.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Jag gjorde faktiskt så att jag beställde lösa delar från Free-Play. Plunger/link, bushing, skruv, coilstop.
Coilstop är exakt likadana som de som gått sönder, så de får ligga och vila.
Det stora problemet just nu är att bussningen och skruven inte passar ihop. Innerdiametern på bussningen är för liten... Så grattis till mig. Sist var det basplattan till flippermekaniken som hade fel mått. Det är alltid nått lixom... Och ska man skicka tillbaka går frakten på mer än om man bara beställer nytt när det är sånna smågrejjer. Jäkligt irriterande även om man inte blir direkt bankrutt. Det blir bittra miner och låg stämning från äkta hälften... Jag har stenkoll på alla serienummer innan jag beställer och ändå funkar inte delarna ihop.
Mög...


Tags: plunger coilstop spole svag