Frispel

sedan 2001

Iron Maiden

Ole · 101 · 39708

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
PQ har ganska rätt, det är inte många spel där premium är värt de extra pengarna. Ibland föredrar man ju t.o.m. pro. I Maidens fall tycker jag inte det är någon stor skillnad, kanske att premium är liite bättre. Men inte 15000 kr bättre.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Hyddan: Premium och Pro skiljer sig givetvis enormt på alla titlar Stern släppt. Premium varianten är det designern (Keith Elwin i detta fall) har skapat med alla skills han besitter, sen kommer tidsstudiemannen och ekonomiavdelningen och förstör festen genom att slakta deras skapelse till ett Pro. Pro-varianten är tänkt för att dra in pengar utställt på lokal. Premium/LE är tänkt för folk som uppskattar flipperspel i hemmiljö samt har lite smak överlag. Peter dahlman nämner en superviktig detalj som många flintskalliga män missat - flippermekarna går ej att jämföra, Pro är såå klonkigt och instabilt, medan Premium/LEs spelar kraftfullt & balanserat.

Det är precis som med allt annat här i världen - man får vad man betalar för. Om du kan tänka dig spendera 84' på ett riktigt flipperspel, så "tjänar" du knappas 20' på att välja ett Pro istället.

Två ännu värre exempel är Metallica och AC/DC.

Vilket som, så är Iron Maiden ett helt fantastiskt flipperspel som kommer hålla i längden!  :)
Matchstick Pinball


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
..."som många flintskalliga män missat" ;D ;D


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Har aldrig sett att man kan beställa olika reservdelar till flippermeckar på pro och premium/Le?
Har Freeplay båda i lager?
Vad skiljer?


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Mats: vet faktiskt inte om det är själva mekaniken de snålat in på, eller kvalitet på byggandet. Första gången jag märkte det var vid realesen av Mustang. Kors i jössenamn vilken skillnad (den gången mellan LE - Pro). Cointaker och Pinball Universe är två återförsäljare som alltid har samtliga varianter i sina bås vid flippermässor. Då är det väldigt enkelt att jämföra.
Finns endast en modell meckar, men det är stor skillnad på var du köper dem.
Matchstick Pinball


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Har aldrig märkt skillnad på originalmekar mellan Pro eller Premium...låter som en skröna.

Som det skrivits tidigare är det stor skillnad mellan pro/premium mellan olika spel. AC/DC är den värsta syndaren. Ospelbart och fult som Pro. Råfult som Pro med glödlampor, men typ creme de la creme bland flipperspel som Premium i mina ögon.

Metallica? Ingen skillnad alls i stort sett. Köp Pro alla gånger.

I mina ögon verkar det vara hårfint i Iron Maiden. Du får lite flashigare ljusshow med en RGB-snurra i hörnet istället för traditionell gul flasher och likaså en RGB-orb nere till vänster (samt lite rött i GI förutom vita leds men det kan du skifta själv). Spelmässigt är de rätt så snarlika. Hade köpt en Pro förmodligen.
Ifpa ID 63357


Hyddan

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
  • Stad: skultuna
Får tacka för tipsen å den intressanta diskuttionen som blev =)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ni som har ett t.ex. AC/DC Premium kan väl mäta lite på hur mycket kräm flipprarna får? Jag har alltid misstänkt att mängden extra spolar på de flesta Premium stjäl lite extra ström och därför framstår dessa som lite mjukare i spelandet. Mekaniskt skiljer det förstås inget alls.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Låter troligare, eller att det är någon annan liten skillnad på själva kabb-bygget som skapar mer resonans. Det är klart det blir högre ljud med fyra flipprar överlag men detta var iaf något jag med flera reagerade på. Men det kanske dämpar sig med tiden när allt är lite ”inkört”.
Oavsett, bra spel både Pro och Premium :-) Oväsendet är absolut ingen deal breaker!

God Jul osv!



Peza

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping

menlivet

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
jag säger köp ett inspelat star trek pro


Tags: