Frispel

sedan 2001

Spelhallar i Göteborg

Dunderklumpen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Gbg
Riktigt kul nostalgitripp att läsa inläggen här :-)

Tror inte att macken på Pennygången har nämnts - det låg en restaurang vägg i vägg med macken där det fanns två flipperspel och två arkadspel. Minns bl.a. att dom hade Silverball Mania, Black Knight, Space invaders och Missile Command. Tricket var att (som 12-åring) ta sig förbi utlämningsdisken för mat utan upptäckt. Sedan kunde man lira ett tag innan man blev utkastad :-)

Angående Bippen, det var en gammal barndomsvän. Vi hängde mycket på olika spelställen, framförallt svetthålan och Biljardpalatset.  Tyvärr gick han bort förra året i cancer. Han hette Mikael H***str*m, förresten.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Det var tråkigt att läsa. Bippen var en go gubbe.
Det fanns/finns för manga ogoa gubbar...

mate07
mate07


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

Deroko

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Rollerskate Center hette stället på Vågmästareplatsen.
Fanns nog ett tiotal spel där.

Resten tror jag ni kartlagt ganska bra.

Sen har i alla fall jag inga speciellt minnesvärda stunder från Lisebergs spelhall för vem fan hade pengar till att betala inträde där för att spela flipper och arkad bara.
« Senast ändrad: februari 02, 2014, 12:48:38 av Deroko »


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Man köpte ju årskort snabbt som ögat när de började köra med det konceptet ;). Många som tillbringade hela somrarna där när det begav sig.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
När fick man betala för att spela på Liseberg??
Jobbade där säsongerna 82-83.
Då fanns det ju ett antal olika spelhallar.
Kan väl saga att lönen gick direkt tillbaks till Liseberg I form av krediter på div spel...

mate07
mate07


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tror man var tvungen att betala om man kom på prime time väl? Även om de flesta, som du säger, smet in innan parken öppnade attraktionerna.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Nu fattar jag...
Får väl skylla på att det är söndag och jag är lite trögstartad.
Årskort var ju modellen.
Men det var väl inträde tidigt??
Då fick man köpa biljetter på utsidan och fick väl entrebiljett på köpet I dom stora häftena??

mate07
mate07


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tråkigt att höra om BIPen. En polare till mig spelade också mycket Gauntlet på Liseberg så vi stötte på BIP en hel del. Ett favoritminne är när han jobbade i spelhuset, men hade svårt att hålla sig från att spela. En gång fick han låna en jacka och en keps av någon polare där och ställde sig vid Gauntlet. Chefen på spelhuset (Mats?) gick förbi, ställde sig och tittade en stund och gick vidare utan att notera att det var BIP :)


c_olsson

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När jag var riktigt liten så hade parken "promenadöppet" med fri entre fram till en timme före öppningsdags. Vill också minnas att stora spelhuset också öppnade innan öppningsdags så att det gick att spela där medan man väntade på att Liseberg skulle öppna på riktigt.

Inträdesavgiften var dock inte så hög på den tiden, typ 5 kr (70-tal).

Det är bara stora spelhuset som funnits kvar på samma plats genom åren. I själva parken har det funnits en del mindre hallar genom tiderna men mycket har förändrats. Dessa spelhallar var framförallt "regnskydd" vid dåligt väder och därför strategiskt placerade.

På 70-talet fanns det runt 40 olika flipperspel samt ganska många enarmade banditer. När det blev förbjudet med kontantbetalande banditer så ändrade man verksamheten till arkadspel och då började flipperspelen få lämna utrymme till andra typer av spel. Varuautomatspelen tog mycket plats och tryckte undan flippren.


BL

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: GÖTEBORG
Tycker att det är viktigt att vi framhäver följande (betydelsefulla) ställen:

Tallriksköket (även kallat "Tallriken" ); här testade AdonBolagen primärt sina nyinköpta spel innan de köpte in fler exemplar och ställde ut dem på andra ställen runt om i landet. Tallriksköket låg på Järntorget. Fanns 5-6 arkadspel där samt ett par flipperspel normalt sett. Många väldigt bra spelare huserade där och flera i paritet eller kanske rentav bättre än tidigare nämnda "BIP" (R.I.P Mikael för övrigt, hade en del roliga duster med dig!). Bästa var när man fiskade eller slog på spelen och en av ägarna "Mackis" eller "Apollo" kom ut med kökskniven i högsta högg och skrek med bästa brytning - "vem slog på spelet"? (dörren in till köket var via det rummet där spelen stod), alla bara låtsades som ingenting förstås- otroligt kul då som nu när man tänker på det. Spenderade hur mycket tid som helst på denna institution. Linnéstaden var då (som nu) bästa området att bo i om man skall bo i centrala Göteborg.

Nästa ställe på listan är Dinos. Ett hak där jag lyckades bli magsjuk ett par gånger under de åren jag åt där. Yusuf hette en av bröderna (kommer inte ihåg vad de andra två hette) som drev det, turkar var dem i alla fall och hygien kom inte i första rummet direkt (därav de magsjukor jag ådrog mig (och jag var inte ensam i bekantskapskretsen)). Här fanns det ungefär 2 spel i full storlek eller 1 fullstorleks spel + 2 väggspel om inte minnet sviker helt. Ytterligare ett av AdonBolagens ställen i alla fall. Samma gäng som höll till på Tallriken var även här en hel del.

Clown låg i samma hus som biografen Prisma. Här fanns (i normalfallet) 1 flipperspel och ett par arkadspel. Turkar/araber var det även här. Även detta var AdonBolagens ställe.

Monte Carlo (som någon annan redan varit inne på ), låg på Kungsgatan, hade ca. 4-5 arkadspel. Just ställen med mat var ju alltid en bra kombination, när man hade kört hårt i flera timmar så kunde man ta en tallrik med pommes frites och ketchup och en dricka så kunde man köra några timmar till (givetvis medans någon man kände spelade så att man inte "tappade" spelet! :-) ).

För övrigt - "ELO" heter inte "Sven", i vart fall inte den "ELO" jag kände.
 
Finns många mer små ställen och även en del som flera andra varit inne på tidigare i tråden (MacFlipper, "Svetthålan" (Avenyns spelhall) men även Liseberg under sent 80-tal/tidigt till mitten av 90-talet var mycket bra ställen att fördriva tiden på).

Chefen för spel på Liseberg hette C-G Persson (om inte minnet sviker) på den tiden, Mats (och Mats) var en av cheferna under C-G.
« Senast ändrad: mars 16, 2014, 23:43:34 av BL »


keyman

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Instämmer med BL:s beskrivning, om arkad göteborg under 80-90-tal.
Jag tillhörde den fasta bemanningen på "Tallriken" under flera år och såg ägarna komma och gå, då jag bodde i området. Vi var så pass många ungdomar som huserade där under långa perioder, så vi kallades också för "tallriksgänget".

ADON bolagen verkade ställa ut spel på Tallriken, tror jag, mycket på det fasta gäng som hängde där dagarna och nätterna i ända.
Fungerade egentligen som en sorts fritidsgård, där verksamheten leddes av storheter som ATARI, Williams och NAMCO m.fl.

Då verksamheten inte var skattefinansierad, finansierades den ungdomsverksamheten m.h.a. mynt, sytråd och tejp. Ni vet säkert hur dessa objekt hör ihop.

ADON verkade testa dels hur spelen togs emot rörande svårighetsgrad och lönsamhet, dels hur säkra inkasten var emot fiskning.

Det fanns många ungdomar som deltog i den ordinarie verksamheten, Jan (ELO), David (DAF), Linden, Prajs (LAH), (LP), (BL), Leif (LK), Mikael (BIP) och Gurkis som också var han som namngav Mikael till just "Bippen". Finns naturligtvis en historia där, men den sparar jag till ett annat inlägg om detta efterfrågas.

Det finns säkert flera som jag glömt att nämna, men det var ju också över 30 år sedan och de flesta har man ju inte träffat på sedan dess.

Sist vill jag beklaga bippens alldeles för tidiga bortgång, vi hade mycket kul under många år och hade bl.a. under flera år en nyårsritual uppe på Masthuggsberget.

Tack Mikael, för alla minnen. Må du ha tillgång till ett kabinett med JAMMA, ett System 1 och obegränsat med kort i himlen.


GLIZ

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Längesedan någon skrev i denna tråd. Snubblade över den då jag ville kolla om Las vegas fanns kvar. Ett ställe som vi brukade gå till låg/ligger, (vet inte om det är kvar) bakom restaurangen på Torslanda flygfält på Hisingen. Sisst jag va där fanns det kvar. 10-15 arkad och flipperspel. Flest atkad och något riktigt gammalt gevärspel. Det va visserligen 6-7 år sedan. Det va bara jag där. Tittade in för att uppleva lite nostalgi. 80-talet.   8) :o


Tags: