Frispel

sedan 2001

Svårt att flytta grejer mellan cpu kort?

dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Tänkte byta CPU kort i ett Terminator 2 för att slippa syrakaos.
När man ska beställa nytt kort så finns alternativen med eller utan microprocessor och ASIC, är det så svårt att flytta över dem eller brukar de gå sönder av syran?

Vad är det mer än dem som behöver flyttas från gamla kortet utöver spel rommen (och kablar såklart)?


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Ram-minne behövs också. Normalt sitter dom direktlödda på kortet men bättre att sätta dom och andra grejer i en sockel så blir det lättare att byta om dom pajar.

Är det WPC-S behövs specifikt säkerhetschip också eller ett universalchip som passar alla WPCS mha byglar.
Ifpa ID 63357


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Det är wpc89 som ska bytas till rottendogs motsvarighet


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Behövs väl ett specialverktyg för att plocka asic, annars är det väl stor chans att ha sönder
Play a real game, play pinball


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Specialverktyg för ASIC.
Tålamod, försiktighet och en liten skruvmejsel för ROM.
WPC89 (T2 bla) har inga 'viktiga' prylar under batterierna. Sammanlagt ganska enkelt!

(Ditt syraskadade kort skickar du till mig...  ;D )



Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna

BAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
En helt vanlig synål att sticka in från varje hörn och bända upp funkar utmärkt.

Det var alltid så man "hotswappade" bios förr på moderkort som blivit felflashade och inte hade dubbla bios...
// Christer


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Efter ha bytt ett antal socklar efter personer som inte hade koll så säger jag som Purre.
Utan verktyg så är risken att du spräcker sockeln hyggligt stor, om du har koll......
Annars kan man ju se om det finns någon i sitt närområde som kanske har ett verktyg?

mate07
mate07


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Typiskt... tyckte den såg bättre ut än den jag beställde men den där sorten var slut i lager hos free-play.

Har beställt en sån här, funkar den kanske för ASIC också?
http://www.free-play.se/produkter/elektronik/integrerade-kretsar-ic/ic-extractor.html

Dessvärre inte. En sån här behöver du:



dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Får se om jag hinner förbi elfa när jag är en kortis i stockholm nästa vecka. Känns ju lite onödigt att frakten för den från elfa är lika dyr som tången...


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Läste hela tråden igen... :-[
Om du nu skall flytta från ett skrotkort? till ett nytt så kanske du inte är så intresserad av att lägga pengar på det verktyget.
Annars finns det på aliexpress för 10 - 15 kr ink frakt.
Skillnaden är ju att du inte är rädd om sockeln på ditt gamla kort?
Att sätta i Asic chippet är inte svårt och det behövs inte ha hjälp av något verktyg för det. Chippet är nycklat i ena hörnet.

mate07
mate07


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Mejseln på bilden är kanon att använda till att demontera IC-kretsar ur sina socklar, den heter Wiha PicoFinish 268P. Jag har en IC-extractor enligt länken ovan också, men använder den aldrig längre. Med den typen är det så himla lätt att böja benen när kretsen väl släpper ur sin sockel.

www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Tags: