Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tackar

Nätagget var bränt utom räddning, gissningen är att 12V kortslutit mot 5V och bränt alla transistorer, men håller på att få ett nytt nätagg moddat åt mig. Skall hämta det någon gång i veckan för att försöka ha Time Crisis klart till festen. Var ute och städade en del igår, men måste laga mattan inne i arkadrummet igen eftersom det blivit två stora revor när spelen skulle in.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kollade min lista över saker jag ville bli klar med innan den 19e.

Citera
Det som står på listan nu är:
* Om möjligt skaffa arkadstickor till retropien
* Skaffa duk samt montera projektor + surround till race simulatorn
* Göra ett sista städ ute i verkstaden

* Försöka få hem mitt nya arkadspel samt reparera det
* Fixa mitt andra Independence day och sälja det så man har pengar att slå till på nya spel när dom dyker upp på blocket
* Fixa Tommy och se till att det får flytta in till flipperrummet
* Fixa ljud till biljardrummet, har en massa högtalare, men de två "förstärkare" (ej riktiga förstärkare utan mer DVD/stereo varianter) jag har över passar inte högtalarna jag har. Vill inte lägga pengar på detta så måste hitta någon snorbillig variant alternativt om någon kompis har något sketet hemmabio som dom kan donera.

Lyckas jag få igång Time Crisis 2 igen innan festen så känner jag mig rätt nöjd trots att lite annat kvarstår.

Idag var jag ute i verkstaden och städade det sista innan helgen, jag fixade även sista bumpern på Maverick samt vred spelet (enklare sagt än gjort när spelet är fastkilat i taket). Planen är att hämta mitt nya nätagg imorgon och hålla tummarna för att Time Crisis funkar. Jag har gett upp angående ATV och ny deadline får bli midsommar.

Passade på att ta lite bilder och inser att arkaddelen, baren och biljarddelen nu får anses vara ganska klara.

Arkadrummet är fullt och innehåller nu tre flipper Stargate, Maverick och Independence day. Den innehåller även 3 arkadspel ATV track, Rolling Extreme och Time Crisis. Sen är det ljud och en enarmad bandit.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Baren innehåller en retropie med projektor, X-Arcade stickor och SNES kontroller + ölkylen och ytterligare en bandit + ett ljudsystem som antingen spelar ljud från retropie eller musiken som spelas i arkadrummet.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Biljarddelen innehåller ett fooseballspel och ett bar billiards + ytterligare ett ljudsystem.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sedan har jag gjort klart spelrummet inne i huset med ny projektor, nytt ljud och ny projektorduk till racingsimulatorn. Här finns nu 2 flipper Tales from the Crypt och Fishtales. Jag hoppas dock på att få upp Tommy på lördag när jag har bärhjälp. Jag har även kittat balkongen utanför spelrummet med en utesoffgrupp.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

I det stora hela börjar jag känna mig jäkligt nöjd efter löjligt många timmars fixande.

Som sagt så har jag tre mål kvar.
* Fixa ATV
* Fixa klart Tommy
* Fixa och sälj mitt andra ID4

Jag har troligtvis plats för ett fjärde flipper inne i spelrummet, men sedan är det fullt med spel hemma hos mig. Dock betyder det att det nu är tomt ute i varmgaraget vilket gör att det finns plats för nya projekt. Antingen får jag byta ut spel eller så får biljarddelen ryka och knö in några andra spel där.

Detta gör även att man börjar fundera på nya projekt, har funderat på att bygga en "beach bar" i vedskjulet bakom verkstaden eftersom det är en grym solnedgång och mysig utsikt över en äng. Dock får detta vänta till jag byggt en ny större altan.

Om intresset finns så kanske jag kan bjuda in till en spel, grill och ölkväll någon fredag för dom som vill och bor i Göteborg/Boråsområdet.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
La till en liten extra sista touch på spelrummet inne med lite Nintendo, har inte hunnit sätta upp något på väggarna i övrigt ännu. Lite kuriosa är att knappen till vänster om Luigi är till för att påkalla tjänstefolket och det plingar till i en liten låda på nedervåningen som indikerar vilket rum som önskar betjäning, kåken är från 1895 så den har sina egenheter.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Efter mycket om och men är nu TC2 igång igen nätagget var stekt, men det krävdes en del felsökande för att lista ut att 12v på ljudkortet hade kortslutning och ännu lite mer fix för att få både P1 och P2 att funka. TC2 har två PCBer som båda sitter i P1 jag tror att det eventuellt kan vara så att PCB till P1 känner av om den är ansluten till ljudkortet eller ej medan PCB till P2 skiter i vilket. P1 vill då inte starta när den bootat klart utan stänger av sig. Hur som, utan att veta exakt vad det var som tillslut fick allt att funka så fungerar både P1 och P2 under 3 efterföljande starter vilket får ses som godkänt. Dessutom fungerar båda spolarna på pistolerna

Det blir inget ljud på spelet till helgen, men det spelar ingen roll eftersom det kommer vara musik och alla andra spel igång.

Helt klart en bra dag!
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Haha det återstår att se, man kan ju nästan ifrågasätta om jag har en älskarinna i Borås eftersom jag helt plötsligt haft ärenden i regnets huvudstad 4 gånger på en vecka.

Kanske om jag kompenserar med altanbygget. Faktum är att hon blev sjukt glad över att jag fick igång Time Crisis igår eftersom tycker jag är sur och tankspridd när jag har något som inte funkar. Dessutom behöver jag nu inte lägga någon mer tid där ute inför imorgon utan har fått en gedigen städlista att följa istället.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP



FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
INK förhållanden är som flippermek ett ständigt flackande mellan hopp och förtvivlan. :)
Lyckligtvis är jag bättre på förhållande än flippermek, annars hade det varit katastrof.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det har varit dåligt med fixande ute i verkstaden det sista, lite pill med Tommy har det blivit, men inte mycket mer. Desto mer tid har altanprojektet tagit. På midsommar blir det fest i verkstaden igen vilket skall bli kul.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Dock hade jag turen att kunna matcha ett besök på Graveyard Pinball i Halmstad igår i samband med lite jobb. Lokalen är luftigare än de flesta flipperlokaler jag besökt och känns ljus och fräsch. Det var kul att få klämma på ett sprillans nytt Iron Maiden även jag inte riktigt vill påstå att det var kärlek vid första ögonkastet, det blir säkert roligare då man spelat det mer.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu är jag officiellt skrotsamlare om jag inte var det redan innan.

Har haft abstinens av att köpa något nytt flipperspel ett tag nu så igår spontanköpte jag en Vendo Pepsikyl, redan när jag hade hämtat den i morse började jag fundera, vad fasen skall jag med den till? Dessutom så trodde jag för något år sedan att flipperspel var det tyngsta objektet till jag skaffade arkadspel, men en drickautomat slår allt jag tidigare köpt med hästlängder. Fy satan vad dom väger.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Eftersom min flickvän nu mera vägrar hjälpa till så fick jag lösa det själv, det var ett jäkla meck att få in automaten, det som tillslut räddade allt var ett gammalt kort kvastskaft. Dom gamla egypterna visste vad dom sysslade med! Lastpallar med kundvagnshjul pajade direkt.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr


Hur får man då upp ett 250kg as på fötterna? Det krävdes vilja och uppfinningsrikedom, men det gick.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag hade sett ett tips på Facebook för ca en vecka sedan ang en WiiU butiksdisplay, jag har kört förbi stället som hade den 2 gånger innan, men idag gav det resultat. Tyvärr är skärm/konsoll skrotat, vet inte om jag skall bemöda mig att fixa till den eftersom jag inte vet var jag skall ha den eller om jag skall byta bort den till någon Nintendosamlare.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Måste snart få tag i något nytt flipper så man kan hålla sig på mattan ett tag framöver.

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Trodde kylen jag köpte fungerade, men det verkar behövas en del handpåläggning. Har i alla fall fått motorerna att gå. Märkte inte av någon större kyla efter en timma så låter den stå igång under natten, får hålla tummarna för att inte kompressorn är trasig då blir det ledsamt.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det brukar ju sägas att man inte ska dra igång kylskåp direkt efter liggande transport, det bör väl stå upp ett par timmar först. För övrigt börjar det bli dags att du stryke "flipper" ur mitt citat ;)


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Där sa du något! Om så är fallet så är den körd, den har stått igång ett par timmar nu.

Hade det bara funnits lite fler flipperspel till salu så hade jag inte behövt hålla på med alla bisysslor, nöden har liksom ingen lag.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP



FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Guldpengar tillhör väl de nya mynten? Nej tyvärr, den har en växlare, men det är de gamla 1kr och 5kr så kör man bara 10kr funkar det. Såg att den går att programmera om, men om mackapären stannar i mina ägor så kommer jag nog mest vara intresserad av att få den att kyla öl.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP