Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu har det gått ett par dagar sedan jag hann pilla ute i verkstaden, mycket på grund av att vår diskmaskin bestämde sig för att jävlas så plötsligt är man diskmaskinsreparatör med. Två hela kvällar, men nu verkar den fungera igen.

Idag har det dock blivit lite framsteg ute i arkadrummet och som vanligt när den glade amatören är igång går det ständigt mellan hopp och förtvivlan.

Jag lyckades äntligen få tag på en 37" TV som jag denna gång fick provad innan jag köpte den. När jag väl kom hem var jag glad i hågen och ville sätta gång med att demontera plasthöljet, vad som väntade mig var inte alls lika avskalat som den trasiga TVn som jag använt som mock-up.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

kontra denna

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag skruvade dock isär den och kopplade ur lite kontakter för att få loss själva skärmen och när den väl var demonterad skruvade jag upp den lite temporärt för att den inte skall riskera att falla ner. Nöjd med mitt arbete så trodde jag att jag snart skulle ha en fungerande skärm men icke!

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Hur jag än försökte så kunde jag inte få igång TVn, jag svor över att jag inte hade testat den hemma innan jag började demontera och började kolla efter lösa kontakter samt kopplade in en massa onödiga prylar som jag inte kommer använda som tex högtalare och SD kortläsare för att se så inte TVn inte vägrar fungera utan alla komponenter. Jag kunde få LED lampan att lysa vid IR sensorn, den reagerade även på tryck på kontrollen, men i övrigt var allt stendött.

Mycket googling och felsökande med multimetern senare så visar det sig att Panasonic har ett sätt att nollställa systemet, först skall man trycka in ON knappen 60 sekunder när nätkabeln är urkopplad, sedan skall man trycka in ON 60 sekunder med nätkabeln inkopplad. Slutligen skall man trycka in ON 20 sekunder samtidigt som man håller inne en av volymknapparna och se på fan TV startade.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sedan kopplade jag ihop arkadspelet vilket jag inte har gjort sedan jag flyttade ner spelet till arkadrummet, men det startade upp som det skulle. Efter några minuters fipplande så fick jag även in 4:3 formatet.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Skärmen är inte ännu helt centrerad och injusterad, men ville se hur det såg ut med plastkåpan på. Kåpan passar inte speciellt bra vilket kan ses på bilden nedan.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Som jag ser det så finns det två saker som eventuellt kan förbättra passformen. 1) såga av en liten del av metallrampen som håller skärmen i bottenhörnen 2) köra på min tidigare tanke och använda varmluftspistol för att forma om plasten en aning.

Dock kommer det inte bli perfekt, men det kommer bli bra nog för att använda hemma. Skärmen har egentligen ett skyddsglas som jag inte använder på bilderna eftersom det är för stort, dock vet jag inte hur jag skall kunna skära/såga det härdade glaset för att göra det mindre. Denna TVn är även mycket tjockare än den jag har provat med tidigare vilket har fördelen att bilden kommer närmre plastkåpans kant, men nackdelen att jag troligtvis inte kommer få plastkåpan att täcka hela MDF kanten.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu sitter plastkåpan rätt bra och jag lyckades gräva mig djupt ner i TVns menyer för att kunna justera bilden i sid och höjdled.

Först sågade jag av hörnen på ramen, jag fick såga loss 3 av dessa fästen

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sedan använde jag min nyinköpta varmluftspistol (det blev inte Julas som är på rabatt utan Biltemas för 149kr för det var lite mer ös i den), jag använde handtaget på en stor gammal syl för att forma om plastkåpan.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Resultatet blev faktiskt helt ok i mina ögon, visst man kan se att det sticker ut lite, men eftersom det är en liknande böj precis nedanför tycker i alla fall inte jag att den blir för i ögonfallande.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sedan om man tittar från sidan så ser man ganska stor skillnad mot förut

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Nu kommer jag kunna sätta dit myntluckan igen. Jag kommer troligtvis leda ner TVn IR sensor ner i myntluckan och lägga TV kontrollen där inne. TVn verkar ju resetta sina inställningar mellan varje gång man kopplar ur nätkontakten därför är det bra om det är enkelt att justera bilden/välja VGA etc.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Nu är frågan vad man skall göra åt de gråa fälten i sidled samt hålrummet i underkant. Jag har svart toningsfilm för bilrutor av mörkaste modellen vilket jag funderar på om man skulle antingen klistrat på skärmen, tejpa fast i över/underkant och låta den vara oklistrad eller om man skulle klistra fast den på svart papp som man sedan tejpar fast.

Från början tänkte jag egentligen bara täckt med svart vävtejp, men detta borde eventuellt bli snyggare och möjligtvis lite mindre permanent om det är fult. Svart tunn plast vore även ett alternativ, men det har jag inget på lager.


"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Dagen har varit mycket produktiv även om jag inser att jag fotat lite mindre idag än vad jag brukar.

Jag började med att bygga en ram runt bilden på ATV, jag använde biltemas mörkaste solfilm för bilar och tycker faktiskt att det fungerade riktigt bra

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Här ser ni skillnaden hur det ser ut nu och hur det såg ut innan

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag monterade in IR mottagaren för TVn innanför myntluckan, alternativ två hade varit att borra ett hål i kåpan, men kommer ändå öppna luckan för att trycka fram krediter och det är ett bra ställe att förvara fjärrkontrollen.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Nu är allt på ATV monterat det som återstår är att torka av lite gammalt lagerdamm och försöka gnugga bort lite tejprester. Jag har inte spelat många minuter, men allt verkar funka som det skall. Jag lyckades även att få min första rejäla stöt har två små brännmärken i handflatan från när jag höll på att felsöka toppern och höll i säkerhetsbrytaren (som bryter strömmen när luckan öppnas) i andra handen. Jag använder nästan alltid handskar annars, men inte nu och fick som sagt en ganska rejäl kyss.

Steg två var att börja montera ihop Rolling Extreme. Svetsarna i mynt/kontrollådan gick sönder när jag flyttade ner spelet från garaget till verkstaden så jag löste det med några självborrande skruv.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sedan monterade jag tillbaka toppern och alla kåpor och reparerade en plastkåpa som sitter vid stolen som var trasig när jag hämtade spelet, silvertejp och sen superlim.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Efter detta fick jag hyvla ner luckan i fronten av spelet eftersom den svällt va 7-8mm under åren den har legat i förrådet

Det finns ett par kvarvarande problem, ljudet från högtalarna som sitter i stolen är väldigt lågt, jag provade högtalarna i med kablarna från fronthögtalarna och dom funkade, frågan är varför ljudet är så lågt från högtalarna i stolen. Det andra problemet är att färgerna i spelet inte är helt som de skall, bilden nedan är värre än hur det ser ut när man spelar, men har googlat en del och hoppas en justering imorgon skall lösa det.

I övrigt har jag städat en del, lagat revorna i golvet och börjat fixa i ordning. Jag hoppas på att lösa de sista problemen med Rolling Extreme imorgon, sedan är nog arkadspelen klara så då får jag återgå till flipperspelen som står i varmgaraget.

Kvällen avslutades med årets första grill

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Försökte göra lite justeringar på Rolling Extreme, men blir inte riktigt klok på det hela. Testbilden ser ut som själva fan, men när man spelar så ser det bra ut.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Den andra bilden är egentligen en video som går att se här https://www.flickr.com/photos/31733511@N00/40567060762/in/dateposted-public/

Hur som så tog jag lite bilder på rummet som det ser ut nu.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Vet ej om jag skall ha banditen där eller ej funderar i alla fall på att slänga in ett flipper här
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

och här

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Nu är det nog slutmekat med arkadspelen på ett tag och jag fipplade lite med flipperspelen istället. Jag fick för några månader hem en ledslinga som jag tänkt använda till Star Gate eftersom originalslingan var paj.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag lödde fast kablarna på den gamla slingan och kapade den för att kunna använda kontakten som fanns till den gamla slingan.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sedan monterade jag tillbaka allt
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag är nöjd med resultatet och jag får nog se Star Gate som färdigt nu eftersom jag inte vet något vettigt sätt att åtgärda den fula mylaren.

Sedan tänkte jag fixa Maverick och det är samma fel som gäckat mig länge, helt ärligt så vet jag inte vad jag skall göra för att lösa problemet.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Länk till videon https://www.flickr.com/photos/31733511@N00/39898166274/in/dateposted-public/

så fort man stänger luckan går spolen som sitter ovanför uppskutaren bananas och låser sig i aktivt läge. Jag har letat som en tok efter kortslutningar, men hittar inget. Jag vet inte riktigt hur jag skall komma framåt med detta.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vet inte om frågan varit uppe tidigare i tråden, men det är inte bara transistorn till spolen som är trasig?


Hedis

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Vänersborg
Kul att följa dit arbete med både maskiner och lokaler.
Anledningen till att det var så mycket mer grejer under skalet på den nya tv'n du fick tag på är för att den är en plasma medans den tidigare döda du fått tag på var en LCD.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Borde inte spelet gå att ställa in på Free Play så du slipper mata fram krediter? Sedan brukar många TV-apparater gå att ställa in vilken kanal de ska starta på.


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
LOP Jo jag har beställt nya transistorer nu, provade först att byta komponenten som sitter vid spolen utan effekt.

Hedis, jo du har rätt, jag började bli desperat efter en 37" skärm så när det dök upp en vettigt prissatt på blocket högg jag den direkt, TVn är nog rätt gammal, men Panasonic är ju ett bra märke och det verkade finnas en hel del funktioner i TVn. I slutändan blev det bra ändå.

INK det är möjligt, jag har manualen för TVn så jag får kika, spelet går garanterat att ställa på free play, men har inte brytt mig eftersom jag ändå har behövt starta upp med fjärrkontrollen.

Det var länge sedan jag fick någon respons i tråden och nu haglar kommentarerna in :)
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


mtn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Oslo

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack! Vad glad jag blir!

Jag hoppas någon eventuellt kan lära sig av mina misstag och frågor. Annars är det mest kul att dokumentera det man gör, det blir dessutom enklare att ställa frågor när man tagit bilder. Idag blir det nog inget fixande, men hoppas på desto mer imorgon. Jag undrar var mina ledslingor tagit vägen, jag har fått det mesta jag panikköpte när jag hörde om den nya kina avgiften, men inte mina slingor.

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Första vintern i huset har testat mig hårt, vem hade kunnat tro att vi skulle få en sådan vinter i Göteborg?

Var inom Jula för att köpa mer soppa till snöslungan och hittade denna i reahörnan så nu är mina arkadflyttarbekymmer vintertid lösta!  ;)

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Först skotta sen lite lek och om tiden räcker till flippermek.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


mtn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Oslo

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Första vintern i huset har testat mig hårt, vem hade kunnat tro att vi skulle få en sådan vinter i Göteborg?

Det där kallar vi rimfrost där jag bor :D
Quit playing with the clock!


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu blir det porrbelysning för hela slanten! Första laddningen med Ledstrips har kommit. Totalt 9 rullar och 2 adaptrar. Har 5 rullar och 2 adaptrar till på ingång. Dessutom verkar paketet glidit igenom postnord utan avgift.  ;D

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Det verkar som 5 rullar var max vad en adapter pallar med innan ljusstyrkan mattades ut något. Hoppas på att hinna klistra upp lite ikväll, helgen är tyvärr vigd åt SM i Älmhult, men efter denna helgen får jag lite ledighet från landhockeyn så då hoppas jag på att öka tempot i verkstaden en aning.

I lägenheten hade jag liknande ledbelysning bakom de två flipperspel som jag då ägde och tyckte den långsamt pulserande effekten i olika färger var trevligast så tror att jag skall testa det först i arkadrummet.

Jag håller på att velar en hel del kring vad jag skall ha i rummet, tanken är ju ett arkadspel till och antingen 3 flipperspel eller 2 flipperspel och en racingstol med Logitech ratt/växelspak. Det vore kul att någon gång bygga in Logitech prylarna i en gammal bilkabb, men då skulle det helt plötsligt ta förbannat mycket mer plats. Från början trodde jag ju att jag skulle få plats med ett fooseballbord med, men det känns rätt avlägset nu. Om jag inte sållar lite i prylarna framöver kommer jag nog behöva göra i ordning mer av verkstaden som spelrum.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det sista har det inte hänt så mycket.

Innan helgen fick jag upp lite ledslingor i arkadrummet, slingorna gör sig egentligen bäst bakom saker då man inte ser själva ljuskällan.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Helgen spenderades på SM slutspel i Älmhult av alla ställen så nu har man plockat hem sitt 14e raka SM guld och med lite paus i landhockeyn hoppas jag på att lägga mer tid på spelen.

Idag fick jag post från Freeplay och testade att löda om transistorn vid Q5 och nu funkar Maverick som det skall. Det var även första gången jag lödde på kretskort, men är ändå hyfsat nöjd med resultatet. Hade ju knäckt ett ben på gameRom till TFTC för några månader sedan och beställde ett nytt, men fick det ej att funka. Beställde därför både nytt gameRom och displayRom och se på fasen spelet startade igen.

Skall dock byta alla droptargets eftersom många av dom är brutna jag hade även glömt att beställa en ny bumper ring/rod grej eftersom en av bumprarna har lyckats knäcka ett av benen. Förhoppningen är att montera ihop hela spelet i helgen förutom den enda bumpern som jag får vänta på en ny reservdel. Jag har även lite kvar att montera för att få ihop ID4 nummer 2. Efter det är det bara Tommy kvar och sen om allt vill sig väl så kommer alla spel funka.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP