Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har lagt golv från bolon tidigare och dom var mer som gummimattor. Denna mattan var som torkat lim på baksidan och den bör släppa igenom fukt. Nackdelen med baksidan var att den smulade och dammade som fan vilket gjorde att jag på vissa ställen fick sätta extra dubbelhäftande tejp eftersom den som redan satt hade blivit mättad av dammet. Det var nästan så det blev som fint grus av limmet. Det skulle varit mycket lättare att lägga 2m varianten eftersom 4m varianten var bredare än rummet dock slipper hag ju nu risken att skarven delar sig på mitten så det är bra. Såg att Bauhaus har en ännu billigare matta för typ 30kr/kvm, men den är grön.

Jag vet inte hur mycket den dämpar eftersom den är så tunn. Jag kan få tag på absorbenter via jobbet (de gråa som INK använder fick han av mig) om ljudet skulle bli ett problem.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 830
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Ok, tack för infon!
Bolon rutorna är lättlagda, men de dämpare nog inte ljudet direkt, då de är hårdplastmatta.
Är Bauhaus mattan stadig? Går det att rulla ett flipper på vagn eller hjul utan mattan skrynklar eller följer med?

//Marcus


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nej den är relativt mjuk jag köpte 6m som rullades sen vek jag hela rullen i bilen. Det går ju säkert att limma mattan eller tejpa mer än jag gjorde jag tror dock att om man hasar plipperspelen finns det risk att mattan hänger med. Jag gjorde ca 1m rutor av tejpen kan lägga upp en bild sen när jag kommit fram till Minsk.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag var inte tillräckligt begåvad för att lägga upp bilder via telefonen så nu kommer en bild på underarbetet.
Förhoppningen är att få upp en ny ytterdörr på lördag, är fortfarande inte helt klar över hur jag skall få ner arkadspelen eftersom det fortsätter snöa och vara is.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Då har man bytt ytterdörr för första gången, det hela kan nog beskrivas som stor dörr och litet hål.

Nya dörren är ca 15cm bredare mycket av bredden fick jag fram genom att plocka bort lite extrareglar någon satt dit någon gång, jag tror det suttit en bredare dörr där någon gång förr. Dock var de sista 5cm en kamp. Nya dörren var även tjockare vilket krävde en hel del pyssel med handtag och lås för att få det att funka. Jag har lite finlir kvar med drevning och klamra om elkablar, men det får bli imorgon.

Nu är jag 3 ramper och en hel del slit med att få ner arkadspelen från att ha spelrum nr 2 färdigställt.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Några banditer går att öppna utan att borra låset, nu talar jag om Ballybanditer.
På en del maskiner går det att lägga dem på rygg och gå in med en smal metallprofil, och peta loss E-låsningen på låsblecket, peta loss länken och trycka upp låsningarna.

På ALLA spel som man köper, så ska man alltid börja med att kolla så att alla säkringar har rätt värden och är av rätt typ.
Och en okulär besiktning av undersidan av spelplanen och inuti spelet är att rekommendera, innan uppstart.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för tipset

Tyvärr är låset redan borrat, men inte färdigborrat av tidigare ägaren. Jag har dock inte pillat något på banditerna på ett år och under tiden har jag nog listat ut att de är pachislomaskiner dock har jag roligare projekt med flipperspelen och arkadspelen så de har lägsta prioritet. Jag kommer fortsatt att kalla dom banditer eftersom jag inte är helt klar över exakta skillnaderna, men dom får flytta ut i arkadrummet eftersom jag vill maximera platsen i kåken för flipperspel.

Går alla planer i lås kommer jag nog ha vuxit ur spelrum 2 redan innan jag flyttat in, jag börjar fundera på om jag hade fått plats med ett par flipperspel i gamla omklädningsrummet ute i verkstaden om jag slänger ut omklädningsskåpen.

Hur som så ägnades gårdagen åt att fixa två fasta ramper i verkstaden och en lös som kan användas vi entrén. Om jag får som jag vill så kommer jag försöka knuffa ner arkadspelen från garaget till verkstaden senare idag. Här kommer lite obligatoriska bilder.

Tidigare ägaren av huset hade sågat upp dörren i nederkant troligtvis för att kunna komma in med gräsklippare etc.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Här har jag sågat upp väggen lite mer och byggt en ramp, jag vet att det inte är snyggt gjort, men som det är nu bryr jag mig inte eftersom ytan endast används som förråd och förvaring av trädgårdsprylar. Tigersåg använder man inte för att det blir snyggt utan för att man får snabba resultat :) . Hela projektet har i princip varit ett nollbudgetjobb, vill hellre lägga mina pesetas på spelen.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Ramp in mot arkadrummet
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
En mer begåvad människa hade insett att det var en fördjävla dum idé att försöka få ner spelen utan hjälp idag (tjejen hjälpte till och jag ligger nu i stor stor skuld till henne). Jag är riktigt dum i huvudet, men jävligt envis så nu står skiten i verkstaden.

Först fick jag köra fram en bättre gång med snöslungan och sen bättra på ytterligare med skyffeln. Jag tog ner sittdelen till Rolling Extreme och ATV själv, men fick hjälp med monitor tornen. Det hela tog drygt 4 timmar och innebar en satans i helvete massa slit, som ni kan se på de sista bilderna försökte jag plocka loss överdelen av ATV, men trots att bultarna var lossade verkade det vara limmat dock plocka jag bort bildröret vilket förenklade en hel del. Det korkade med ATV är att toppen är väldigt bred, men botten är väldigt djup vilket gjorde att vi fick rotera in den både i ytterdörr och dörren in mot spelrummet.

Fick en fråga tidigare i tråden angående filtmattan och nej man kan inte släpa flipperspel/arkadspel jag har gjort två små revor så får lappa och limma det.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Bra jobbat! :)
Det är nog inte många, som orkar lägga ner det jobb, som du gör!
Fortsätt att dokumentera ditt arbete. :)


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för feedbacken :)

Som jag känner nu är det troligare att jag bränner ner hela verkstaden än att jag plockar ur spelen som jag nu burit in.

Jag har bestämt mig för att inte göra en ATV Track Twin utan nöja mig med en av dom så den andra kommer ryka, detta är även det som gör mig kluven. Skall jag skaffa ett arkadspel till eller skall jag vara nöjd och istället slänga in ett gäng av mina flipperspel?

I dagsläget står 5 flipperspel i varmgaraget inne i verkstaden
 
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Detta känns inte optimalt och jag borde bära in 2-3 spel till spelrummet i huset (som tyvärr är beläget på andra våningen) dessutom borde jag ha 2-3 spel i anslutningen till arkadrummet. Nog för att ett ID4 skall säljas/bytas (helst mot ett RFM), men vill inte behöva göra mig av med flipperspel för arkadspelens skull. Det som gett mig blodad tand för arkadspel är egentligen att priserna är bättre än på flipper samt att jag inte tror jag behöver fler än 7 flipperspel. Innan när jag bodde i lägenhet trodde jag att bara jag flyttade till hus skulle jag ha massa plats och när vi hittade detta huset med alla extra byggnader trodde jag att jag skulle kunna samla ett helt liv. Nu har det gått 1,5 år sedan mitt första flipperköp och ca en månad sedan första arkadinköpen och snart är platsen slut. Tanken var egentligen att slänga ut både banditerna och ett fooseballbord i arkadrummet, men vet inte om det kommer få plats. Vill egentligen ha någon sittmöjlighet med, men som det är nu får det nog bli stapelbara pallar eftersom en soffa eller liknande är uteslutet.

Nedan har jag fyllt på min skiss lite för att visa hur jag tänker, det som talar emot att ha flipperspelen ute i korridoren (gamla omklädningsrummet) är att jag inte fixat iordning rummet och troligtvis inte heller kommer göra det innan jag eventuellt gör ett ordentligt omtag med en rejäl renovering av konstruktion, grund och tak.

verkstaden by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Som straff för att tjejen var tvungen att hjälpa mig in med monitorerna igår var jag tvungen att åka på shoppingtur idag, bland annat till Ikea. Jag lyckades dock övertyga henne om att det vore bra med 8 klappstolar som extrastolar inför midsommar och så länge är det ju bara bra om dom förvaras i verkstaden :) .

Lite nytta har det blivit idag ändå, jag har burit ut ljudsystem, banditer och lite annat plock och sedan har jag börjat fundera lite på skärmbytet i ATV.

Jag blev ju blåst för ca 2 veckor sedan på en Samsung 32" TV som var paj när jag köpte den (köptes på loppis så kunde inte testa), men använder den nu för att testa runt eftersom det inte gör något om jag råkar tappa den etc innan jag sätter dit en fungerande. Första testet blev skit.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Testade att flytta fram skärmen framför träramen, jag fick skruva loss och banka in bultarna som CRT skärmen var fäst i innan. Stöttade upp skärmen med en träregel för att höja den lite och det blev genast bättre, på detta sätt kan jag skruva skärmen i träramen istället för att använda hålband.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Det som inte blir helt bra är att skärmen är lite för bred ca 2,5-3cm dock skulle jag kunna trimma bort ca 1cm från plastramen.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag har funderat lite på hur man skulle kunna snygga till det hela, först tänkte jag ev köpa en plastskiva och sätta framför skärmen, men tror det blir svårt att få det snyggt. jag tror jag låter skärmen vara som den är sen tror jag att jag skall täcka med en tunn masonit över och under som jag sedan antingen målar svart eller täcker med svart vävtejp.


"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har sovit skit i natt, men utnyttjade tiden till att fundera på två saker.

1) Jag tror jag har ett par kundvagnshjul liggandes i någon låda i källaren, jag tänkte att jag borde bygga en platta med hjul för att kunna transportera in liggandes monitortorn in i spelrummet, det skulle förenkla jobbet en hel del samt spara mattan i framtiden eventuellt skulle jag då även kunna transportera flipperspel utan ben själv från varmgaraget in i verkstaden.

2) eftersom en 32" skärm göms ca 2,5cm per sida bakom plasten kanske man skulle gå upp ännu mer i skärmstorlek för att få större skärm i höjdled, jag måste dock mäta hur mycket extra plats jag har bakom plasthöljet.

I teorin ser det ju ut såhär

32" = 71*40 skärmyta + ca 2cm extra i höjd/bredd för metallfästet. I dagsläget sticker det ut ca 2,5cm/sida
37" = 82*46 skärmyta + ca 2cm extra i höjd/bredd för metallfästet. Vilket borde leda till ca 8cm/sida. Frågan är om detta får plats.

Anledningen att jag vill göra detta är att jag i sådana fall eventuellt kan ställa om skärmupplösningen till 4:3 och på så sätt få in hela bilden + få mindre hålrum över/under. Problemet är att näst efter 32" är 37" standard och det är troligtvis för stort, dessutom vet jag inte om alla TV apparater klarar av att byta upplösningen till 4:3. Kanske skall jag bara vara nöjd med 32" som det är nu.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ikväll blir det inget meck, jag har istället fått bära in sista veden, så nu hoppas vi på att vintern snart är över.

Dock mätte jag lite för att fundera mer kring 37" skärm. Överkanten är inget problem, men underkanten är troligtvis för tight dock funderar jag på om det skulle vara möjligt att använda en varmluftspistol för att skapa mer utrymme i botten av en händelse råkar ju Jula ha en på kampanj för 99kr nu med. Fördelen med en 37" borde vara att man fyller mer av hålrummet, nackdelen att det eventuellt kan se fult ut i underkant samt att 37" är mycket ovanligare och ca dubbelt så dyra begagnade.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Izzelius

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
  • Stad: Huskvarna

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vad jag kunnat se på blocket/Facebook så 500-1500kr för en äldre LCD med VGA. En 32" ligger ju på 250-1200kr. Anledningen till att jag inte redan köpt en TV är att jag försöker hitta en som ligger i det nedre spannet, men dom säljs fort. Behöver ju ingen skönhet eller ens med fungerande ljud.

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP