Frispel

sedan 2001

Problem med corvettespel

amj

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: karlskoga
Hej hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem. När man skjuter upp kulan i LT-5 lock och får kulan sparad så matar spelet ut 2kulor istället för 1. När man kör test på spelet så får man upp check switch 33 trough ball 3 och check switch 83 R standup. Jag köpte ett nytt Opto trough board set och en standup target och bytte dom men det hände inget både felet och felmeddelandet kvarstår. Switch 83 standup target ska ladda kickback men det gör den inte.


tir

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jag fick också lite märkliga fenomen på mitt Corvette när jag lockade första kulan i motorn.
Det visade sig att kulan rullade för långt så att switchen inte reggade att kulan låg där.
Switchen gick inte att justera så jag fick sätta en distans längst ner i locken så att kulan hamnade rätt.


amj

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: karlskoga
Hej jag startade spelet och fångade upp kulan sen tryckte jag på lock ball 1 switchen men tyvärr så skickade spelet ut 2st kulor igen så switchen verkar fungera så läget är detsamma.


tir

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ok, har du verifierat att optona i bolltråget (opto through) fungerar med de nya korten? Dels kan du rulla ner kulor eller sticka in något lämpligt långt och smalt längs med tråget när du är i swicthtest läge, T1 vill jag minnas att det är.
Du kan även använda en mobilkamera för att verifiera att opto sändarna fungerar, du kommer se att dom lyser när du tittar i mobilskärmen i kameraläge.



amj

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: karlskoga
T1 läget funkar inte ( jag kommer ingenstans ) T2 läget säger att trough ball switch 31 32 och 34 finns men 33 visas inte T3 läget säger att 31 32 och 34 är stängda men att 33 är öppen.


tir

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Då verkar det som att problemet kan sitta i kontakten eller i kablaget. Provade du att kolla med mobilkamera?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Lite rengöring med tops doppade i lite starkt brukar fixa till många bolltrågsproblem.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


amj

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: karlskoga
Jag provade med mobilkameran men jag kom inte in i T1 läget sen provade jag i spel läge men jag såg ingenting där.
Jag provade att rengöra med tops på optona på dom gamla korten men det hjälpte inte så då satte jag dit nya men det hjälpte inte heller. Jag ska titta om jag se något på någon kontakt men vilket kort går dom till?


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Har du fått ordning på stand-up 83? För denna ligger väl i samma rad som switch 33? Då bör den ha en gemensam kabel/färg som hoppar från switch till switch där den troligtvis slutar på mottagarkortet (det blåa) i bolltråget.



amj

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: karlskoga
Hej nej jag har inte fått ordning på stand up 83 däremot så har jag fått felmeddelande på dom andra i samma rad så nu ser det ut så här check troug ball 33, skid pad entry 43 , left jet 63 , right stand up 83 och left flipper eos. Jag hittade inget konstigt bland kablarna under spelpan men däremot så hittade jag en bränd kontakt j121 på Power kortet dom 3 kablarna till höger i idc connectorn hade bränts så jag fixade till det men det vart ingen skillnad tyvärr , jag vet inte om j121 har något samband med felena


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
J121 har endast med GI-belysningen att göra.

Fungerar "Start Button" switch 13 och "Buy-in button" switch 23?

Om inte så är hela raden utslagen, och då är det nog diod D3 eller IC-krets U18 som är problemet.

Fungerar däremot dessa två switchar, så skall du nog börja med att kontrollera att inga lödningar släppt på switch 23 eller 33, och sen ringa ledaren mellan dessa två switchar.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


amj

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: karlskoga
start button och buy-in button visar det inget fel på i testet och dom fungerar när man spelar. Switch 23 sitter med kabelskor jag ska kolla upp det så att dom gör kontakt switch 33 är väl det blåa kortet som är nytt?
Vad menas med ringa ledaren.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

amj

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: karlskoga
Inte för att jag vet om det är till någon hjälp i felsökandet men varje gång man trycker på flipper knapparna eller kulan träffar någon switch eller target så blir det ett väldigt irriterande kvittrande ljud , jag vet inte om kvittrande är rätt beskrivning men ni förstår nog vad jag menar.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Ifall du inte har en multimeter, så är det läge att köpa en.
Ringa en ledare, innebär att du ställer multimetern i diod-läge.
När du för samman den svarta och röda mätproben, så kommer det att ringa (ifall multimetern inte är alltför billig.) och då kan man kontrollera att kabeln inte gått av någonstans  mellan sina fästpunkter. Lycka till.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com