Frispel

sedan 2001

Borås Pinball Open 2016 – 29/9-2/10

INK · 261 · 79349

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag orkade inte ens ta med alla resultat hem, men jag lutar åt att påstå att IFK tog bronset i Classic.


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Den här gången hade jag det lugnare än någonsin. Fick mycket avlastning vid både förberedelser och under helgen av Pia, Christer, Jörgen, Jimmie och någon till. Fick sova hela fem timmar båda nätterna dessutom! Hade vi inte haft ett sådant jävla jobb med att ställa om alla spel pga av omflytten skulle allt blivit ännu bättre. De där jävla ojämna golven förstör mycket.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
3. Avdela fler killar till videodetaljen. Det krävs en producent som bestämmer vad som ska filmas och hur det ska se ut, två tekniker samt två kommentatorer. Som inte behöver spela samtidigt. Svårt, men kanske inte omöjligt att lösa. Vi filar också på en bättre stativlösning till SM.
Jag gnällde väl, som vanligt, lite mycket i chatten, men jag tyckte det var en grym service att visa streamen. Tack tack!
Om jag förstår det rätt så var det första gången 'det här gänget' försökte sig på streaming och som sådant så gick det riktigt bra.
Saker som kändes 'åt proffsiga hållet':
* Overlay med info som fungerade och uppdaterades
* Kameror på alla viktiga platser (spelplan, score och face/body)
* Pausmusik med Pinball-eye-bild.
* Kommentator-spår, som iofs inte sa så mycket, men ändå, de var där  ::) (synd att det blev teknikfel med superkonstigt ljud sista timmarna)

Grymt om ni tänker komma till SM i Lund med streaming.   :-*
Om jag fick önska en enda sak att ändra tills nästa streamad tävling  är att det finns 1 eller 2 set kameror till så att det kan streamas från ett spel medans man riggar kamera på nästa spel.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tanken är att det ska finnas en rörlig kamera som kan klippas in mellan reguljär streaming samt under kval och dylikt. Men dubbla uppsättningar kameror kostar runt 10-15k med kablage och stativ. Kanske går att låna ihop?


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Tack för en bra tävling och roligt med så många deltagare.

Dom gånger jag varit med på BPO så tycker jag att det alltid varit gott om tid till kvalspelandet. Så kanske ta lite av kvaltiden till slutspel för att hinna med någon extra runda slutspel på lördagen.

Kan jag se streamen från tävlingen i efterhand?
Stay cool, Daddy-O


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det var tanken från början tills MCR och IFK gnydde. De vill inte vänta i två omgångar innan det är deras tur att spela.  ;)

Ska ut på YouTube så fort Jörgen hunnit editera alla klipp.


FRA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
  • Stad: Blekinge
Grymt bra arrat Inken! Som vanligt! Kommer gärna nästa år igen! :)


BAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Stort tack till alla inblandade för fantastiskt arrangemang.

Lite feedback också:
Tyckte det var gott om tid att kvala så där borde man kunna skära lite för att frigöra tid för slutspel.
Som det tidigare sagts skulle det räcka med 1 scorekeeper/bank/division.
Slutspelssystemet tycker jag personligen är väldigt kul så det vore synd att ta bort.

Ses på BPCO, för det orkar du väl med?  ;)


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Tack för en jättetrevlig helg och en jättebra arrangerad tävling. Egentligen skall ingen vara nämnd och ingen glömd men med åren får man vissa preferenser, så därför tycker jag att de fantastiska hamburgarna förtjänar ett extra plus!

Vad gäller förseningar verkar BPOs problem vara identiska med dem vi har på Möbelgatan: kvalen håller sig inom sina tidsramar men slutspelen spårar ur. För att (förhoppningsvis) komma tillrätta med detta, har vi valt att inte köra med någon quickie eller pin-golf som en tredje tävling. Även om jag hoppas att det räcker, är jag inte säker på att det verkligen gör det... men om en månad vet vi. Men om det gör det, kan det kanske vara något för BPO att tänka på?

Roten till det onda, inbillar jag mig, är de högt ställda kraven på maxad TGP. Med 17-32 deltagare i slutspelet blir det fem rundor innan en vinnare kan utses. Och måste dessa fem rundor avgöras i bäst av fem spel, så blir det en jäkla lång transportsträcka innan allt är klart. Att skära ner på kvalet tycker jag är tråkigt. Flipper är ju trots allt "a game of skill" och därför brukar the best man till slut vinna. Men skär man ner på kvalet, tror jag att många, som inte tillhör de bästa, väljer att stanna hemma... och då blir tävlingarna, i alla fall i mitt tycke, tråkigare. Återstår då att skära ner på slutspelen. Då kan dock risken uppstå att det inte längre är "bäste man som vinner" I dagsläget tycker jag att befintliga regler verkligen premierar den skicklige - precis som det enligt mig bör vara i tävling. Dock behöver man inte skjuta över målet.  Vad tycker elitspelarna? Räcker det med bäst av tre spel i slutspelet för att "bäste man skall vinna"? I så fall bör vi lobba för en regeländring, tycker jag.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag skulle tro att man kan kapa kvaltiderna en aning plus nästan helt ta bort extratiden med inskrivningen av poäng med scorekeepers/QR-koder. Då bör det finnas tid för tre slutspelsomgångar i main plus två i Classic redan på lördagen. Där har vi all tid som krävs. Återstår att se om det går att hitta frivilliga keepers till hela lördagen då.

BAT: Nu har jag ett halvår på mig för återhämtning samt konfigurering av systemen.

Annars då - funkade det bättre med två kvalgrupper á 6 spel i Quickien istället för en grupp med 5 spel? Där kan vi också köra tidigare start om vi vill då det bara var en eller två som kvalade efter 10 som jag uppfattade det.

I Main-slutspelsgrupperna blev det ovanligt många omgångar som gick till sex spel samt att jag kanske skulle gjort Avengers lite mer elak. Det samt att det blev 3-2-matcher i semi och final också drog ut på det rejält. Poängen var inte heller låga. Men att göra spelen mer svåra tar också in mer slump, vilket jag är emot.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ni som tittade på det som vi streamade - åsikter? Jag ska fixa lite fastare mallar på typografi och placering, men bortsett från det – vad kan förbättras förutom det uppenbara med två heltidskommentatorer. Hur var kvalitet på bild och ljud?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Inken: Det känns lite som att du har en 20-litersbalja som du varje år försöker hälla 30 liter vatten i, och att du blir lika förvånad varje gång det svämmar över. Och så tänker du att "bara jag hade hällt på ett annat sätt så hade det gått!" :-)

Den enklaste och kanske bästa lösningen är att gå tillbaka till två tävlingar som det var förr: moderna och classics.
Då kan du behålla fullwhoppervärde (och kvalitet!) och hinna med slutspel.
Då kan ett schema t ex se ut:

Kval fram till 15:00 på lördagen
Ett par slutspelsrundor 16-20.
Resten av slutspelet söndag 9.30- 16.

Om det sedan finns folk som av någon outgrundlig anledning vill spela ännu mer på lördagkvällen så kan du köra en kvalfri bonustävling som avgörs där och då (20.30-?? på lördagen).
T ex ett two-(eller three)-strikes-format som jänkarna gillar eller en dubbel eliminering.


OM ni absolut vill fortsätta med tre tävlingar behöver du nog ändra i formaten.
Det funkar knappast med bäst av sex i moderna (en runda för en grupp tog t ex 3.5 timmar, och visst det var ju några bra partier där, men inget man inte kan vänta sig av deltagare i BPO)
Helt enkelt korta ner både kval och slutspel. Det kommer påverka WPPR-värdet, men det är ju faktiskt inte hela världen.
De skulle ge bra utdelning ändå.

Men förutom totalhaveriet vad gäller just schemat så var det ju utmärkt arrat, sköna spel och trivsam stämning (trots att Mirko satt och kolkade rödtjut!) som alltid!
Extra plus för att man kunde följa standings på håll tack vare Matchplay.
(I den mån resultat hade hunnit knappas in)
Sköna spel
« Senast ändrad: oktober 04, 2016, 08:04:35 av MCR »


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Där tycker jag att du har fel. En extra tävling spelar stor roll för de som inte alltid tillhör topp 20. Vi är många som reser duktigt långt och som skulle överväga att stanna hemma om chansen att spela mindre försvann.

Det är en av flera anledningarna till att jag stanna hemma från SM i år. Det är nästan 100 mil för mig enkel att ta mig till Lund och då bor jag mitt i landet. Skulle vara intressant att se hur många som dök upp för att kvala på fyra main och fyra Classic om SM eller motsvarande en tävling som BPO var i Boliden eller någon annan stad norr om oss.


Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
I Main-slutspelsgrupperna blev det ovanligt många omgångar som gick till sex spel samt att jag kanske skulle gjort Avengers lite mer elak.

Hva med å ha best av 3 spel i playoff, med 4-2-1-0 eller 7-5-3-1 score? Da blir det 3 evt maks 4 spel ved en tie.
og så evt ha 3 gjeldende forsøk uten joker eller 2 gjeldende forsøk med joker i kvall? Den ene av de tre forsøkene spiller ikke inn på TGP slik det var nå uansett?


Tags: