Frispel

sedan 2001

Borås Pinball Open 2016 – 29/9-2/10

INK · 261 · 79307

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
JMN: Fast det brukade ju vara över hundra deltagare även på den tid då det "bara" var två tävlingar per BPO.

Man kan tänka sig en variant som i Pinburgh, dvs att köra en "consolation tournament" på söndagen, men då bara för dem som inte är kvar i något av de två slutspelen.


Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Där tycker jag att du har fel. En extra tävling spelar stor roll för de som inte alltid tillhör topp 20. Vi är många som reser duktigt långt och som skulle överväga att stanna hemma om chansen att spela mindre försvann.

Seconded :)

Et alternativ er å ha en knockout på fredagen, som warmup. Vet ikke hvor mange som kvallet på fredag, men virket som de fleste gjorde det på lørdag.


sinatra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
  • PinballViking
    • Visa profil
  • Stad: Kongsberg
Tusen takk INK for nok et suverent arrangert BPO. Takk også til Pia, Christer, Jörgen og Jimmie. Vi kommer tilbake til både BPCO og BPO neste år. Og kanskje en. Liten helegtur eller to utenom. Vi koser oss max i Borås, takketvære Pinballseye og INKen


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vi hade tre även förr, men när man fick WPPRs för alla tävlingar bytte vi Parflippern mot 50/50, som var en snabb och självskötande tävlingsform. När reglerna sedan ändrades så blev det Quickien istället. Först med färre till slutspel, men då WPPR-hororna var på mig om det så utökades slutspelet.

Så kontentan blir nog att man justerar lite i varje hörn. Lite kortare kval, lite snabbare inmatning, lite fler slutspelsomgångar på lördagen, lite färre vidare i Quickien. Jag ska fila lite på allt och presentera ett förslag som kan passa de flesta innan det är dags att bestämma sig för om det blir en BPCO eller inte. Tanken är i alla fall att minst köra en BPO till för att kunna fira tioårsjubileum!

Japp, då blir det en ny T-shirt. Och en specialversion till de som varit med på alla upplagorna av tävlingen...  ;)


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Kan tycka att man går lite väl hårt åt INK:en. Visst, mycket kunde bli bättre men att arrangera en tävling för 100+ personer är nått helt annat än att lira en vanlig månadstävling. INKen har bokstavligen slitit ut både händer och fötter med allt polerande/lagande/springande.

Sedan är det bara att bestämma vad det ska vara för typ av tävling, en tävling som likt SM vänder sig till de som är allra bäst eller om det är en tävling som ska ut till den breda massan. Om det är den senare så får topp 20 anpassa sig och inse att tävlingen kan sluta lite när som helst under söndagen. Precis som en tennismatch så är det svårt, för att inte säga omöjligt att förutspå hur lång tid den kan ta. Många faktorer avgör om man inte vill spela alla slutspelsmatcher på en trebollars doodle. Räknar man med att ha en chans att gå långt så är det väll inte mer begärt att man har en flexibel hemresa, alt. åker hem måndagen.

Vill man fokusera på topp 20 så gör inbjudningar istället precis som i EPC finalen eller tala om det när man bjuder in till tävlingen. Tycker att allt för mycket fokus riktas mot toppen och inte mot bredden...

Sedan så fick jag en rejält syrlig kommentar från en av toppspelarna för att jag sneglade på hans spel (uppvärmningspel) medan jag spelade brevid... När han sedan drainade mb så lyfte personen ifråga upp hela flippret i ren ilska. Om man säger så här, normalt hade personen fått en rejäl utskällning från min sida och framförallt om det hade varit i våra lokaler men denna gång ignorerade jag personen i fråga. Det är f-n inte okey, det var varken kval- eller slutspel.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
INK: Jag tror att du vill göra alla till lags, vilket är en godhjärtad tanke som dock inte håller fullt ut. MCR har rätt med att två stora tävlingar räcker gott, och varför inte en "trösttävling" för oss andra som av olika anledningar inte kan spela med dom stora pojkarna. Whopper jakten är en del i tävlingsmomentet så det bör maxas för att få status på tävlingen. Snacket om att minska slumpen genom att ha snälla spel fungerar inte med den kalibern av spelare som var anmälda till helgens tävling. Spelen måste bastardiseras samt putsas inför slutspelet, något annat hjälper inte. Den bästa spelaren vinner ändå!  :)

JMN: SM är SM, det missar man bara om man är döende! Du kvalar inte bara i main och classic, utan även split, STHS, enhands samt hjälper till att funktionära minst 4 timmar. Samt umgås friskt med likasinnade. Alltså en fullspäckad fantastisk helg. In och anmäl dig nu, Just Do It!  :)
btw, hintar du om att det blir SM i Sundsvall 2017?



Matchstick Pinball


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Vi klarar inte Classic.. inte ens med god vilja utan hjälp med spel från syd. Vi har tillgång till kanske Sveriges bästa lokaler i form av södra berget men Sundsvall pinball kommer inte på överskådlig framtid att kunna ta SM pga classic. Vi ligger mest troligt även på gränsen rörande main.

Vi har ett samarbete med just södra berget (strike club) http://sodraberget.se/ där vi får tillgång till större delen av hotellet (ca: 200 rum) samt två kongresshallar som tar ca: 1000 pers samt ytterligare en loungearea för 20-30 spel på freeplay med fullständiga rättigheter. Men tyvärr räcker det inte när vi inte får ihop Classic på egen hand.

Tyvärr (jag säger tyvärr) så missar många av oss från norr SM i år. Det blir för långt denna gång


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
(EDITERADE LITE)
Jag tror och hoppas att INK känner att han får konstruktiv kritik och inte bara skäll.
BPO och BPCO är ju några av årets absoluta flipperhöjdpunkter, och tävlingar som i regel blivit bättre och bättre för varje år.

För egen del har jag försökt lyfta det jag upplever som problem och även givit förslag på möjliga lösningar.
Jag tror absolut att man kan hålla tävlingar som tilltalar alla nivåer av spelare, och ändå hålla tidsscheman (BPO har ju gjort det förut! :-) )
Jag tycker dock det är viktigt att försöka hålla scheman  så att spelarna kan planera både när de ska spela och hur och när de ska ta sig dit och därifrån.



« Senast ändrad: oktober 04, 2016, 15:01:15 av MCR »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag vet att jag försöker göra alla till lags, och det ska fan gå.  ;D

I år blev det 3,5 timme försenat om man räknar med "reservtimmen" 17-18 och att det var slut 21.20. Tidigare år har vi börjat 09.00 på söndagen, men vi som är kvar längst (i säng 04-05) ville ha en extra timme på morgonen. Där har vi den första timmen. Sedan krånglade det enda spelet som det inte fanns reservkort till utom tävlan. Det försenade kvalet med ca 2 timmar. Inskrivningen av Classic som kom in på gemensam lapp tog kanske en timme extra jämfört med dito via scorekeepers. Bara där har vi tagit igen tiden som felade.

Och därtill var detta en av de längstspelande slutspelen någonsin och ovanligt gott om krockar i slutspelen. Något man förstås ändå måste räkna med, även om man hoppas på färre matcher och smidigare möten.

Så slipar man lite på utförande och uppställning så ser jag ändå lite ljus i andra änden av flipperlokalen.   ::)


Ps: Var det inte någon här på SFS förutom EZL som tittade på strömmen?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Lite kuriosa för de nyfikna… De spelare som har chansen att fira BPO-tioårsjubileum 2017 med en special-T-shirt samt tillhörande invitational-tävling verkar vara:

JG
IFK
MCR
LOP
REY
INK
K O


Izzelius

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
  • Stad: Huskvarna
Jag kikade in ett par gånger fram till lördagen och hoppade in i slutet på kvartsfinalerna under söndagen och följde det in i mål med höjdpunkter som MIR's biologilektion samt densammes sköna "dans"/digg tillsammans med PER.  ;)

Bildkvalitén var bra, ibland något ur position. Mest irriterande är det dock när spelarna medvetet flyttar spelet typ 0,5m i sin frustration. Drabbade oss tittare rätt hårt kan man säga...
Dina partyslingor i taket speglade sig även i vissa spel, tänkte nog mest på det innan de kom igång att lira dock samt tydligast när spelet var avstängt. Du får kolla inspelningarna.

Ljudet fanns där och var bra men jag fick aldrig nån form av info (ingen kommentator) utan kunde mest uppleva atmosfären och tjuvlyssna lite på allt skitsnack.  ;D

Såg att det uppdaterades inledningsvis med ställning i grafiken men detta dog ut nån gång under semin, vilket var synd.

För mig som inte orkade registrera mig och få tillgång till chatten så hade det varit uppskattat med nån form av info i grafiken när det åter planeras sändning, annars var ju din väntmusik ett trevligt inslag.

På det hela taget var det trevligt att kunna följa upplösningen och med ett par finjusteringar såsom kommentatorer om möjlighet finns så skulle det kunna bli en riktigt bra produktion. Jag och Mats pratade om det i söndags att flipper är ju fan en grym publiksport, eller är det bara vi nördar som är intresserade? Hur som helst så sänder ju SVT massa e-sport och har ju SM veckan för mindre sporter kanske är något för Flippern i framtiden. Kul att se de bästa spela hur som helst, och det har man ju tyvärr inte möjlighet till på samma sätt utan videokamera. Det är ju behandlingen av kulan man vill se och inte deras ryggar.  ???


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Flipper-SM till SM veckan... svindlande tanke :) vad säger LI om det tro?

Vi kollade lite grand på streamen på vägen hem i bilen, och på det stora hela var det helt ok. Tyvärr så var det riktigt klurigt att hänga med på vilken match som spelades då det inte fanns livescoring att tillgå. Blev lite som en gissningslek. Alternera mellan två spelomgångar skulle jag se som en roligare grej att följa än att få en stillbild tills nästa omgång startade, om det nu var två som pågick samtidigt dvs. Vi har ju själva försökt oss på livestreaming med kanske inte ett optimalt resultat (vi lärde oss dock att flytta spel är oändligt mycket krångligare än att flytta ett kamerastativ :).
Flipper kan nog anses som en publiksport om man filmar den, att ha 50-100 pers i klunga runt spelet när man lirar känns kanske inte optimalt. Sen är det frågan om den stora massan uppskattar en lazarus eller en livecatch lika mycket som oss flippertokiga :) Så fort automatspelslagen lyfts bort får vi säkert ett helt annat läge att promota denna ädla sport i media. Nu känns nästan lite som man får akta sig lite vad man säger om föreningslokaler och till vem.

För oss långväga spelare som kanske inte är tillräckligt bra för att få spela hela slutspelen (eller ens alls) så uppskattades alla extra tävlingar och alla spel på freeplay. Jag åkte inte ifrån Borås med känslan att jag inte fick spela tillräckligt iallafall :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tanken är väl att försöka få ihop dubbla riggar till SM. Så man hinner rigga ett spel medan det andra spelas. Optimalt bör då de sista slutspelsspelen vara framställda på rad samt med gott om utrymme mellan dessa. Med den planerade riggen kommer också själva inställningen av bild x 3 att gå fortare.


Rokku

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Rödeby
Då är jag kanske först att säga stort Grattis till alla vinnare och medaljörer!

Det var ju inga skrällar och vi glada amatörer och även ett par tävlingsoskulder stod och beundrade och begrundades av den skill & klass som visades upp (som vanligt).

Åker man på 3-4 tävlingar om året är det så klart superkul om det finns tre grenar att ställa upp i men å andra sidan är det två tävlingar blir det fler spel att lira på när man åkt ur. Whopperpoäng är sekundärt för oss. Vi som gillar flipper men inte håller på varje vecka älskar möjligheten att få i två dagar spela massa olika flipper som man bara drömmer om att få tillgång till till vardags.

Vi tittade på streamen i nästan fyra timmar i bilen på väg hem. Det var kanon!
/Robin - ROK


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Som några kanske märkte fanns det inte färre än 10 fler fungerande spel i lokalen än vanligt! Förvisso var det också sju plus fem fler tävlingsspel än tidigare år, men vi får se hur vi lägger upp det till nästa gång. Jag hoppas i alla fall att det inte ska vara någon större brist på titlar att leka med - förutsatt att jag är kvar i den här lokalen då.


Tags: