Frispel

sedan 2001

Dålig vinst på flipperspel i lokaler?

BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
När jag var yngre fanns det flipperspel lite här och där. Fanns på grillkiosken, pizzan, något café. Fanns under en kort tid även en mindre flipperhall.
Men idag lyser spelen med sin frånvaro. Finns ju självklart i sthlm på många ställen.
Är det dålig vinst med att ha ett spel eller två ståendes? Eller vad är orsaken till att det är så sällsynt med flipper numera?


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Man tjänar mer pengar på att göra något annat på ytan ett spel tar upp i sin lokal samt att det är väldigt krångligt och dyrt att söka tillstånd från lotteriinspektionen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Plus att ett nytt spel idag kostar 60.000 kr. Även om andrahandsvärdet är bättre än på 90-talet så går inte den ekonomiska kalkylen ihop sig.
Jag hade ett Spider-man stående på Laserdome i Borås och det drog in ca 400 kr/månad (lite för ung målgrupp där) och efter moms blir det alltså 320 kr kvar som ska delas med innehavaren, vilket ger mig 160 kr på firmakonto. Dessa ska täcka slitage, säg en 60 kr för rengöring, ett besök och kanske någon lampa. Kvar finns då 100 kr som i sin tur ger en lön på 50 kr.

Spel på krogar drar in mer, men det är bättre för mig att hyra ut till företag som ställer spelen i fikarummen eller till privatpersoner som har dem hemma.


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Misstänkte att det var något sådant. Intresset är nog inte lika stort på lokaler för att spela som det var förr. Sedan lever nog ett spel ett hårt liv på en flittig resturang eller bowlinghall. Inte som när det står hemma i vardagsrummet.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Spelen är förvisso gjorda för att spelas, men här oroar jag mig för Sterns mjuka spelplaner. Hårdheten är inte i närheten av gamla WMS-spel.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Svar: nej, man gör ingen direkt ekonomisk vinst.
De lokalinnehavare har flipperspel utställda har det oftast av annan anledning än att tjäna pengar på själva spelen. Oftast för att det tillför en feel-good-känsla på stället som i sin tur gör att man säljer mer av andra saker (t ex öl).
De tidigare vanligare placeringarna av flipperspel (pizzerior, kiosker, etc) får sällan någon skön atmosfär oavsett vad de tar sig an (därav Vegas-maskinerna på dessa ställen, man bryr sig inte helt enkelt).
Sen är det som sagt investeringskostnaden för spelet, samt att kostnad för en kredit inte har ökat i samma utsträckning som annat. En ekvation som inte går ihop.

Kvalitet på Stern vs WMS är inte något problem kan jag tycka. De är ungefär lika kassa, dock är Sternspelen mer driftssäkra då WMS-spelen börjar uppvisa ålderskrämpor. Spelplanerna inget undantag.


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Det är ju lite av en kultur som inte riktigt finns kvar längre heller. Flipperspel var en del av de gamla arkadhallarna som lockade med den senaste tekniken och de nyaste innovationerna när spelmaskiner hemma inte alls hade samma kraft och teknik. Kids är helt enkelt inte lika intresserade av det längre, särskilt när folk mestadels sitter hemma med sina ipads, sitt internet, kraftfulla pc-apparater osv.

Flipper dog ju ut helt i slutet av 90-talet dessutom och de senaste årens återtåg har mycket med nostalgi att göra, precis som med arkadspel, nintendospel etc. För en liten klick människor handlar det om att köpa på sig sina nöjen från förr.

Dessutom är spelen relativt dyra fortfarande och det är inte vem som helst som är villig att slanta upp 15000+ på en stor maskin hemma. Det är oftast bara vi riktigt intresserade.
Ifpa ID 63357


Tags: