Frispel

sedan 2001

Problem med e.m. bumper

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Vet nån ifall det är svårt att fixa till en bumper så att den ger 1000 poäng när den lyser. Jag lämnade iväg mitt bally air aces för lite småfix o när det kom tillbaka funkade inte detta. Då mannen som hjälpte mig med resten av spelet var gamal o pensionerad från flippervärlden ville jag inte ringa o störa mer.

Vad gör man vet nån?

Mvh Andreas


soda

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Lidköping
Tyvärr har jag inte erfarenhet av just Bally Air Aces, men jag tror ändå jag kan bidra med lite tips.

Först behöver du kolla ifall det finns någon annan pryl på spelplanen som också ska ge 1000 poäng. Testa om det funkar som det ska. Om det funkar så fortsätter du med att kolla vilken spelplanspryl som ska träffas för att tända bumpern och kollar om den tänder bumpern som den ska.

Om bumpern inte tänds: Leta då efter ett relä under spelplanen som kan heta nåt i stil med, "on bumper relay" eller så. Kolla om reläet drar när du sluter switchen som ska tända bumpern. Om du är osäker på om du hittat rätt relä - kolla sladdfärger vid switchen och leta efter en sladd till en reläspole som matchar. (OBS! Tjocka, oftast enfärgade kablar som går till många reläspolar kan ignoreras - det är matningsspänning)I värsta fall får man klippa upp buntbanden och följa sladden. Om inte reläet drar kan man prova att kortsluta switchen ett ögonblick och se om det drar då. I så fall räcker det med att rengöra switchen.

Annars blir det krångligare. Då får man mäta om det finns matningsspänning och ev. följa sladd ner till huvudpanelen inne i spelkroppen för att söka vidare efter fel där.

En annan möjlighet är ju att reläet drar och tänder bumpern, men att den ändå inte ger poäng som den ska. Kolla då först att bumpern ger poäng som den ska innan den är tänd. Gör den inte det så är det poängswitchen under bumpern som behöver rengöras. Om den däremot ger poäng i normalläge, men inte när den är tänd så ligger antagligen felet i någon switch på "on bumper relay". Följ sladden från bumperns poängswitch till rätt reläkontakt och rengör sedan ytorna där.

Skulle det å andra sidan vara så att ingen 1000 poäng fungerar någonstans på spelplanen så är felet att söka i "1000 point relay" uppe i flipperhuvudet. Det kan ev. också vara själva poängtrumman eller någon switch på den som strejkar.

En liten risk finns förstås också att någon av ovannämnda reläspolar är sönderbrända, men det är ett ovanligt fel jämfört med oxiderade kontakter.

Lycka till!


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad