Frispel

sedan 2001

Scopitone

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag har blivit fodervärd åt MUH:s Scopitone. Detta är en jukebox som spelar film med musik. Denna skulle varit med på Halloween Classics i höstas, men havererade.

Scopitone floppade på 60-talet och är väldigt ovanlig idag, det finns dock några stycken i Sverige. Mats kommer säkert berätta mer om den här.

I varje fall så ringde Mats och skrämde mig igår, Scopitonen vill vara med på en offentlig grej. Så igår kväll fick jag titta in i denna skapelse. Gummihjul och drivremmar är torkade och söndervittrade. Men med diverse flippergummin och annat gick det att få liv i den. Det är rätt många gummibeklädda drivhjul som sköter filmmagasin och matar filmen.

Idag kom Glas-Claes förbi och vi försökte förstå oss på denna skapelse. Jo, han har också en böjelse för trasiga maskiner. Efter ett antal timmar så kunde vi se på filmer. Då frågar han: vad var det som var fel? Ingen aning sa jag, men skit i det, den funkar ju nu.

Helt driftsäker blir nog aldrig Scopitone. Det var mycket problem på 60-talet när den var ny. Främsta problemet är de känsliga filmerna som trasslas och går av. Således en helt fantastisk maskin som småkrånglar mest hela tiden.



MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Begränsning på bilder i ett inlägg


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås

glas claes

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: lerum
Varför spelade du inte dom bra filmerna när jag var med?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

DarthBoMan

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
    • gamerworld
  • Stad: Täby
Ser ut att vara en mekanisk mirakelmaskin. Underbart!
- I geek, therefore I am -
www.gamerworld.se - Där jag tar så mycket plats jag vill


Tags: