Frispel

sedan 2001

Vad lyssnar ni på för musik?

Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Lyssnar faktiskt inte på musik så mycket nu för tiden. Man lirar ju själv så det räcker. Om jag lyssnar blir det ofta något hårdare.
Ex. Meshuggah, Adhesive, Mr Bungle, System of A Down, Funeral For A Friend

/T


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mycket bra skit uppräknat redan (Replicant och JOE undantagna:-D), men lik förbannat har ni glömt:

Nick Cave and the Bad Seeds (den senaste klart svagast, de tidiga dystra är underbara, Let Love In från typ -94 är världens bästa skiva)

Sisters of Mercy (First and Last and Always och Vision Thing är nästan världens bästa skivor)

Monster Magnet (Powertrip är världens bästa skiva)

Till sist vill jag (för att visa att jag inte är helt insnöad på depprock och gitarrer) rekommendera Blackeyed Peas senaste "Elephunk". Kan fan vara världens bästa skiva...
Gustav GillberG
+46 709826701


Mr M

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 366
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Hmm...konstigt att ingen moderator har gripit in än?! Sidan innehåller en hel del felaktiga påståenden. För att reda ut dessa så kan jag meddela följande:

Världens bästa skiva heter: "Electric Café"
tätt följd av: "Violator" och "Music for the Masses"

Så...enkelt korrigerat!

M


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
Många grupper här ovan som jag inte känner till, börjar känna mig ganska så gammal ;-)

ZZ Top, Motörhead, AC/DC, Judas Priest, Metallica, Alice Cooper och ABBA är väl vanligast här. Min nio-åriga dotter gillar Hammerfall och minstingen Kiss. Frugan är musikalisk analfabet (Radio Rix hela dan), suck.

På fredag skall jag köpa ZZ Top´s Chrome, Smoke & BBQ eftersom jag fyller år.
Becouse I´m worth it!!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Här tror jag minsann att Mr M är ute på en velocipedtur. Världens bästa skiva är Suicidal Tendencies första (s/t) tätt följd av Discharges "Hear nothing, see nothing, say nothing" och för att visa att jag inte är hur trångsynt som helst så slänger vi med Dinosaur Jrs "Where you Been" som en av de tre bästa också.

GGG: "Powertrip" är väl ok. Men "Dopes to Infinity" är så mycket bättre, tycker jag.

Var det någon mer här som såg Monster Magnets sjukligt bra spelning på Gino 1994 eller 1995 ("Dopes..." turnen)? En av de absolut bästa spelningarna jag sett.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Rena "Girot" här... :)

Brothers in arms med DIre Straits är förstås tidernas mest helgjutna platta!


ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Producerar och lyssnar på egen psy trance. Det är mitt day job och det är tack vare musiken som jag fått råd att köpa mitt eget flipper. Sedan dess har jag iofs inte producerat så mycket, eftersom all tid går åt att bräcka Rudys fula nuna i Funhouse.:-D


Sami

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 257
    • Visa profil
  • Stad: uppsala

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.
Rock och då främst progressive sådan.
Jag har genom åren gått igenom "allt" inom rock och håller mig inte i något speciellt fack.
Tyngd och känsla är det som gäller för mig nu, men även metall-fusion.
En lista skulle kunna se ut så här:

* The Flowerkings
* Spock´s Beard
* Bigelf
* Ayreon
* Vanden Plas
* Threshold
* Shadow Gallery
* Psychotic Waltz
* Slade :-)
* Alice Cooper (kan inte släppa min fascination av denna rocker då han funnits med sen min första platta..."Killer")

Pink Floyd, Yes, Genesis, Gentle Giant, Judas Priest, 70-tals-Punken, Metallica och mycket annat som man är uppvuxen med ligger som grund för mycket av det jag lyssnar på idag, dessa grupper är jag dock färdig med och önskar att dom kunde göra något nytt som jag inte lyssnat mig trött på.
Stefan
« Senast ändrad: januari 16, 2004, 20:07:43 av Pinballark »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Nämnde ju Silverbullit i början av denna tråd, och nu måste jag bara ta och rekommendera alla som inte köpt deras senaste skiva "Arc Light" att springa till skivaffären omedelbart. Den kom ut för någon månad sedan.

Medan ni är där så passa på att köp deras förra skiva också "Citizen Bird". "Citizen Bird" är i mitt tycke, just nu iaf, den absolut bästa svenska skiva som någonsin gjorts.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ok, för att ge mig till känna om min musik, innan denna tråd spårar ur totalt.. :-D

Från början (vid 10-års ålder) lyssnade jag bara på Kiss.. Sedan gick smaken över till lite mer blandat.. I högstadiet gjorde ju Beastie Boys entré med "Licensed to ill", o min hip hop-smak tog fart ordentligt (iaf BB o Run DMC m.m.)..
Efter att man ledsnat på hip-hop, som ju bara vart sämre o sämre, så lärde jag känna folk som lyssnade på synthmusik, så som Depeche Mode, Nitzer Ebb, Die Krupps o Kraftwerk.
Synthmusiken vart sedan min religion, kan man säga.. Jag har varit fruktansvärt konservativ gällandes min musiksmak, med andra ord synth.
Jag har även många gånger diskuterat musikstilar med folk, som menat att jag inte vet vad jag pratat om, när jag hävdat att synthmusiken är den bästa musik som gjorts. Det har oftast slutat med att de hållt truten, när jag räknat upp alla typer av musik jag lyssnat på, eftersom de då förstått att jag har vart insatt i de mesta musiken som gjorts. :-)

I dagens läge har jag dock "lättat" lite på min egen inskränkthet. :-D
Så jag lyssnar på nästan allt, UTOM hip-hop (om det inte är gammalt oldschool) o Eurodisco.. Huga..  :-(
MEN, synthen ligger trots allt varmast om hjärtat. :-)

Band som jag t.ex lyssnar på:

Depeche Mode
Wolfsheim
Miss Kitten & The Hacker
U2
Billy Idol
David Bowie
Covenant
Sisters of mercy
Saint Etinne
The Clash
Kent
Soft Cell
Rammstein
Devo
Alphaville
VNV Nation
Welle:erdball
Lustans lakejer
The Knife
Rolling Stones
Kraftwerk (förstås)
Eurythmics
Deine Lakaien
Chuck Berry
Beach Boys
Ministry
KMFDM
Vive La fete
Jean Michel Jarre
Noice
Nationalteatern
Mamas and the papas
The Monkees
The Doors
White stripes
Falco
Guns ´n´ roses
Aerosmith
etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc





Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
Pinball ain´t no sport
Pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Andreas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: nacka
Har just återupptäckt Weather report. Det kan vara världens coolaste band. Eller varför inte the Mahavishnu orchestra?
« Senast ändrad: januari 29, 2005, 23:51:17 av Andreas »


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag skriver egen blipp blopp musik. Typ Laserdance/Koto, men den sortens 80-tals italo disco är det väl inte så många som känner till?

På senare tid har jag fastnat allt mer för modern filmmusik med pampiga orkesterarrangemang, så det är kanske dags att byta inriktning på musikskapandet.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Oh, Laserdance/Koto, jodå, där väcktes gamla minnen till liv. Dragons Lair & Highlander var riktiga klassiker :-D


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Hehhhe.. Klart man kommer ihåg Laserdance o Koto. :-) Tror t.om att jag har nån gammal 12" på "Visitors". Har även nån LP, "Koto plays synthesizer hits". :-)
En kompis hade typ allt som de där grupperna (o mer därtill) hade gett ut till slutet av 80-talet.. O en massa Boney M oxå. :-)

ACE:
Har du det som heltidsjobb, eller som hobby ??
Vore coolt att höra nåt isf..

Svante:
Hette inte låten "Dragons Legend" ?? Eller fanns det en som hette "Dragons Lair" oxå?? Du har inte blandat ihop det med arkadspelet ?? ;-)



Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
Pinball ain´t no sport
Pinball IS religion"
« Senast ändrad: januari 30, 2005, 02:37:12 av Terminator »
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Tags: