Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 166686

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu kan man nog snarare vinna gehör för att man drar barn från sittande vid dator/mobil/platta till att spela något fysiskt (utanför hemmet) istället. Jag hade ett flipper på Kulturnatten i Borås tidigare i år – till många barns förtjusning. Kommunen hyrde...


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
I teorin skulle jag inte ha något enot att köra öppethus i vår föreningslokal en lördag eller söndag bjuda in pressen osv. Du menar att det är helt enligt lagen? Vart tog diskussionen om offentlig plats och tillgängligt för allmänheten vägen. Blir det inte krav på tillstånd då?

Risken är ju också att man då skyltar till allmänheten var man förvarar stora ekonomska värden...


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Nu kan man nog snarare vinna gehör för att man drar barn från sittande vid dator/mobil/platta till att spela något fysiskt (utanför hemmet) istället. Jag hade ett flipper på Kulturnatten i Borås tidigare i år – till många barns förtjusning. Kommunen hyrde...

Det är precis sådana saker vi måste ha ut i offentligheten, så att vi kan peka på att detta är någonting som kommuner, landsting och så vidare, står bakom!

I teorin skulle jag inte ha något enot att köra öppethus i vår föreningslokal en lördag eller söndag bjuda in pressen osv. Du menar att det är helt enligt lagen? Vart tog diskussionen om offentlig plats och tillgängligt för allmänheten vägen. Blir det inte krav på tillstånd då?

Risken är ju också att man då skyltar till allmänheten var man förvarar stora ekonomska värden...

Om det är korta, tidsbegränsade, evenemang (där prispengar inte delas ut) så är det ju helt okay, även för LI idag.

Någonting som kanske borde göras (om det inte redan finns, och isåfall bör det aktiveras bättre) är kanske ett nationellt förbund för e-sporten flipperspel. Helt enkelt en ideell organisation som blir ett övergripande förbund, och den organisation som ytterst arrangerar alla EM/SM/VM och som dessutom kan vara den aktiva parten utåt för andra evenemang också, även på lokal nivå.

På så sätt blir det inte du själv som visar dina spel, utan en organisation som visar spel från sina medlemmar - vilka dessa är behöver man ju inte offentliggöra. (Problem kan ju uppstå vid en klubblokal förvisso, rent praktiskt).

Med en sådan större nationell organisation, som ju blir som ett förbund, så blir det lättare att aktivt vara en starkare politisk part också, även för framtida frågor. Det här kan ju mycket väl hamna på tapeten igen, oavsett hur lagförändringen går den här gången. Det skulle göra sporten mer seriös hos gemene man, och då blir det svårare att gå emot just den här typen av spel.

Samtidigt bör ju alla flipperspelare, -ägare, -utställare etc alltid säga att det är e-sport man sysslar med. Knyt an spelen till e-sport. Använd det ordet så mycket som möjligt, framförallt utåt. Om nån frågar, "Ja, men jag trodde du höll på med flipper?" så svarar man kort och gott "Ja, precis."

Kanske till och med på den nivån att det här forumet borde byta namn till Svenska E-sportsällskapet för flipperspel, eller någonting mer åt det hållet.

VAD vi säger utåt offentligt, och hur VI definierar spelet kommer att ha betydelse.

/ Pingo


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Finns inte tillfälligt uppställda spel med i lagtexten, det skulle i så fall göra våra lokaler till ett ställe som inte annordnar tillfälliga event (då spelen står där en längre tid). Oftast är det väl så att dessa lokaler är placerade i källarlokaler i bostadshus dessutom, ibland utan egen ingång, så frågan är om man i dessa tillfällen ens kan hålla detta öppet för allmänheten.

Jag tror mer på någon typ av e-sport event i en tillfällig lokal (ev. i samband med SM-veckan) istället för att hålla dessa evenemang i våra lokaler. Om nu detta skulle visa sig kräva tillstånd så kanske det är dumt att ha vaskat sin lokal.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Finns inte tillfälligt uppställda spel med i lagtexten, det skulle i så fall göra våra lokaler till ett ställe som inte annordnar tillfälliga event (då spelen står där en längre tid). Oftast är det väl så att dessa lokaler är placerade i källarlokaler i bostadshus dessutom, ibland utan egen ingång, så frågan är om man i dessa tillfällen ens kan hålla detta öppet för allmänheten.

Jag tror mer på någon typ av e-sport event i en tillfällig lokal (ev. i samband med SM-veckan) istället för att hålla dessa evenemang i våra lokaler. Om nu detta skulle visa sig kräva tillstånd så kanske det är dumt att ha vaskat sin lokal.

Titta inte enbart på lagtexten. Lotteriinspektionens tolkning av den är det viktiga (se nedan).

Du är inne på helt rätt spår när du tänker dig utställande av spel på annan plats, istället för att använda en egen lokal. Jag tror det kan vara en viktig "försäkring" så att LI senare inte kan hävda att det inte är en tillfällig utplacering. Kommunalägda lokaler är för ändamålet allra bäst.



LI tolkar lagen och förordningen från regeringen på lite olika sätt, beroende på vem man frågar. Enligt ett par av deras jurister så finns ingen policy internt för e-sport eller flipperspel, men enligt andra jurister så finns det ett pågående arbete för att definiera en policy för just e-sport. Samtliga LI:s jurister verkar dock vara överens om att flipperspel inte kan ingå inom e-sport (därför bör vi kalla flipperspel e-sport). De har ingen egen förklaring till detta, utan hänvisar till Kommunstyrelsens utredning om spelen från början av 80-talet.

Det är troligen även denna utredning som ligger till grund för det 2012 av LI uttalade "registrering krävs"-ståndpunkten, som regeringen nu också driver (se tidigare inlägg ovan).

Det är alltså denna av Kommunstyrelsen författade text som vi på alla sätt måste angripa. Ställs därför spel ut på offentlig plats, t ex under kortare event (någon dag långt, inga prispengar, kanske inte ens kostnader för spelaren osv), så bör alltså kommunen där spelet ställs ut vara en av arrangörerna. Ju fler kommuner som är arrangörer av sådana evenemang, för barn och ungdomar, ju bättre är det - eftersom vi då kan visa att kommunerna idag har en HELT annan uppfattning än vad Kommunstyrelsen och kommunerna hade för  30+ år sedan.

Det blir svårare för regeringen att driva igenom krav baserade på en trettio år gammal text, om de som det handlar om i texten står på "andra sidan" idag.

/ Pingo


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det är ganska ofta som Borås Stad har ungdomar hos mig i lokalen. Via Fritidsgårdar och läger- samt öppen ungdomsverksamhet.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hela denna lagtext verkar dessutom baseras på hur det såg ut i en enskild stad (Stockholm) runt 1980-talet, hade samma utredning gjorts i vilken annan stad/kommun som helst vid den tiden hade nog lagen sett annorlunda ut.

Ink: Skönt att du säkrar upp framtidens flipperlirare, all heder åt dig :)


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Det är ganska ofta som Borås Stad har ungdomar hos mig i lokalen. Via Fritidsgårdar och läger- samt öppen ungdomsverksamhet.

Det är superbra!! Men det måste dokumenteras och nå ut i offentligheten, gärna med stadens goda minne.

Bjud in journalister och berätta om sporten till nästa möte, intervjua någon företrädare för staden själva och lägg upp på Facebook/YouTube och länka här, ta foton, skriv "dagbok" om hur det var. All offentlig dokumentation är bara av godo för framtida debatter och diskussioner.

Kan vi peka på att det finns flera städer/kommuner i Sverige där sådana här spel spelas av ungdomar, aktivt uppbackade av kommun och stad, när remisserna ska in, så är det betydligt större chans att den dåliga idén om "registrering" inte går igenom.

/ Pingo


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
En stad i Indiana har lyft ett 60 år långt flipperförbud. http://wsbt.com/news/regional/indiana-community-lifts-60-year-old-ban-on-pinball

Citera
Deaf and blind, it wasn't. But an Indiana community felt its 60-year-old ban on pinball was dumb.
Ifpa ID 63357


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Icke-uppdatering:

Citat från: Finansdepartementet, 170217
Har ingen ny information att komma med. Frågan bereds fortfarande.

 :P

/ Pingo


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Insert Coin har ju grävt fram att det ligger på bordet igen, ungefär ganska exakt nu våren 2017.
Har du mer info Pingo?
Ifpa ID 63357


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Insert Coin har ju grävt fram att det ligger på bordet igen, ungefär ganska exakt nu våren 2017.
Har du mer info Pingo?

Det är ungefär vad de sagt till mig med.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Pga Aftonbladets granskning (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/x6Em8/sa-luras-de-pa-miljoner-tragiskt-och-katastrofalt) så reagerade idrottsminister Strandhäll (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/vRjaw/jag-ar-uppriktigt-besviken-och-forbannad).

Jag tog därför tillfället i akt, medans detta fortfarande är på tapeten, och skrev nedan till henne:

Citera
Till Annika Strandhäll,

För något år sedan hjälpte jag en riksdagsperson med en motion som röstades igenom, angående Automatspelslagstiftningen. Motionen kräver i princip att Regeringen skall avreglera Automatspelen (bl a flipperspel, arkadspel och liknande spel som EJ ger någon form av vinst, i offentlig miljö).

Trots att detta nu är cirka två år sedan så bereder fortfarande Finansdepartementet frågan.

Som ni själv sett i Aftonbladets granskning "Orent Spel" (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/x6Em8/sa-luras-de-pa-miljoner-tragiskt-och-katastrofalt) så är situationen för icke-traditionella idrotter i Sverige ganska problematiska.

Icke-traditionella idrotter och sporter får inte det statliga stöd de egentligen borde ha - och i fallet e-sport har vi en hel myndighet emot oss som aktivt agerar för att minimera e-sporterna. Det är t ex fullständigt omöjligt att driva Flipperspels VM (eller annan form av större Flipperspelsevenemang), trots att detta är en internationellt accepterad idrott som globalt anses som en mycket positiv aktivitet för unga, såväl som gamla. Flipperspels-e-sporten kräver snabbhet, koordination och mental
styrka - något som är viktigt för ungdomar och vuxna i dagens samhälle för att klara andra aktiviteter. Flipperspel är inte heller slump, som vissa påstår - detta har flera gånger visats, bl a i amerikansk domstol i slutet på 70-talet.

Jag skriver till dig eftersom Automatspelslagen är ett av de största hindren för e-sporten i Sverige. Denna lagstiftning förhindrar inte enbart e-sporten Flipperspel, utan alla andra former av e-sporter. Automatspelslagen och myndigheten Lotteriinspektionen förhindrar aktivt, och lagför aktivt, utövare av denna idrott och sportverksamhet.

På grund av detta har flera utövare hamnat i gråzonen för vad som är lagligt, och flera evenemang har fått böta eller förhindrats att ens genomföras. Detta är inte acceptabelt!

Automatspelslagstiftningen är förlegad och inget av de påstådda negativa effekterna som framkom i de undersökningar som gjorde i slutet av 70-talet och början på 80-talet bygger på korrekta data. Ingenting av det som står i Kommunstyrelsens dokument (som Lotteriinspektionen bygger sin tolkning av lagstiftningen på, och som den senaste lagstiftningen använder som förarbete) är korrekt. Detta har visats flertalet gånger, och det är anledningen varför motionen röstades igenom.

Jag ber er därför att i samband som ni tittar på frågan om icke-traditionella idrotter och sporters rättmätiga fördelning av skattemedel, även arbetar för att aktivt avreglera e-sporterna genom att avreglera Automatspelslagstiftningen till fullo.

Återkom gärna till mig via email om ni har några frågor.

(Nu noterar jag att jag borde ha formulerat mig "ingenting av de negativa effekter som står i Kommunstyrelsens dokument ... är korrekt", men men... ) :)

/ Pingo


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag måste bara inflika angående artikeln i Aftonbladet.
Jag är i högsta grad partisk eftersom jag är med i landslaget i landhockey, men jag anser att artikeln är mycket olycklig och att granskningen inte leder till något gott för någon. Hade infallsvinkeln varit "det är för svårt och ställs för högra krav för att få bli en del av RF" hade granskningen kunnat leda till något gott. Det är som ordförande i Lacrosse säger att när man väl är med så åker man aldrig ur och jag vill tro att RF känt till att ett flertal förbund haft problem, men valt att se mellan fingrarna för att försöka stötta förbunden att nå upp till kraven igen istället för att skapa större problem för förbunden.

Jag är ganska säker på att 4-8 förbund kommer åka ur, men det gör det inte lättare för andra förbund att ta sig in utan snarare tvärt om eftersom alla kommer granskas hårdare än förut.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Snyggt invirat där Pingo. Jag tycker fortfarande det låter konstigt att benämna flipperspel som e-sport. Men det faller ju faktiskt inom samma klassificering, åtminstone evenemangsmässigt.
Ifpa ID 63357