Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 166755

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Grymt! Så en remiss är, om jag förstår det rätt, en möjlighet för allmänheten att mitargumentera sakligt mot direkts utdrag ur proppen och nuvarande lagstadgar?

Ser jag fram emot isåfall, blir en baggis för oss att skriva ihop. Särskilt som du serverat bordet bara i den här tråden.

Grymt jobbat P

Ungefär så som du beskriver, ja. Tackar för övrigt! :)



Liten uppdatering.
Jag mailade Rickard Nordin (En av de Riksdagsledamöter som undertecknade debattartikeln i SvD och vars motion röstades igenom förra året) med frågan om vår nuvarande lagstiftning, samt Finansdepartementets tänkta "registrering" inte krockar med EU-lagstiftningen om fri rörlighet för varor och tjänster inom EU-området.

Sverige bör ju knappast ha ett undantag för spel som inte ger vinst - och i mina egna undersökningar om området har jag inte fått fram någon lagstiftning inom EU för den här typen av spel alls. Men alla som varit inne på EU:s lagstiftningsdatabaswebsite vet ju att den inte är direkt lättläst...

Nordin svarade med att han ger ärendet vidare till Riksdagens utredningstjänst. Så förhoppningsvis får vi ett svar om ett tag som förklarar att Sveriges regleringar på området inte är förenligt med EU:s lagstiftning. I sådana fall faller lagen på det och Finansdepartementet tvingas till en total avreglering.

Det återstår dock att se hur lagstiftningen harmoniserar på EU-området. Om någon hittar något så posta gärna här.

Och fortsätt driva egen opinion lokalt! Skriv och ring till tidningar och radio och berätta om det här. Det hjälper.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Här är en ny version av debattartikeln, publicerad idag, 160527, i Laholms Tidning.

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Först - ny artikel, den här gången i Hallandsposten! Bra jobbat Leif!


Sen - uppdatering:

Jag har idag (160530) varit i kontakt med Finansdepartementet och en tjänstekvinna där som uppenbarligen är inblandad i skapandet av Finansdepartementets "departementsskrivelse/departementsförslag", som hon beskriver det (alltså inte en proposition - det kommer tydligen efter remissrundan - man lär sig nåt nytt varenda dag).

Registreringskravet kommer från att Finansdepartementet (FD) lutar sig mot tre saker:
1. Tillkännagivandet (dvs motionerna som röstades igenom i Riksdagen förra året)
2. Lotteriinspektionens rapport från 2008
3. Lotteriinspektionens rapport från 2012

Hon beskrev det som självklart att en registrering behövdes, eftersom ungdomar/barn rör sig i dessa lokaler bland dessa spel. Som hon sa: "tycker du inte det behövs att myndigheter kan reglera" [detta/dessa miljöer/dessa spel] (?) (inte exakt citerat).

Jag försökte förklara - utan att gå in i debatt eller diskussion - att spelen aldrig varit farliga, att barn/unga spelar egna spel i offentliga miljöer ständigt, och att även museer och frispel är reglerade och kommer att fortsätta vara reglerade, om registreringen går igenom.

Hon ville inte svara på uttrycklig fråga om VARFÖR en registrering ansågs behövas. Hon hänvisade istället hela tiden till LI:s rapporter (ovan).

Hon såg gärna att vi kommer ner på ett informationsmöte där vi har möjlighet att informera om hur vi ser på lagstiftningen, och hur vi ser att lagen kom till, och varför vi anser att avreglering är det enda rätta. Här finns flera olika varianter/möjligheter/åsikter/mål: dvs registrering blir byråkratiskt ohållbart (svårkontrollerat/uppfyller inte sitt syfte), har inte den betydelse man tror (spelen är inte farliga), bygger på felaktiga premisser (LI:s rapporter går väl också tillbaka till förarbetena, men inte rapporterna etc) och så vidare.

Datum 13-17 juni är möjliga för möte på Regeringskansliet. Jag kommer att boka in ett sådant möte och åka ner.

Jag skulle dock gärna se att jag fick med mig TVÅ (2) personer till: en som är mycket kunnig inom flipperspel (och möjligen även arkad) och utställande av sådana, en som är mycket kunnig inom LAN/datorspel/internetcaféer och har sådant, eller har haft. Behövs vara personer som förstått och läst igenom LI:s rapporter samt har koll på lagstiftningen nu etc.

Om någon känner sig hugad, så PM:a mig (ta det inte i tråden, ta det privat) så kan vi snacka ihop oss om datum/tid etc. Som sagt: mötet sker isåfall i STOCKHOLM.

Om jag glömt nåt så editerar jag det här inlägget.

/ Pingo


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Fantastiskt! Vore jättekul att va med på mötet men jag vet inte om jag är tillräckligt påläst. Underbart att de plötsligt vill föra en dialog.
Ifpa ID 63357


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Fantastiskt! Vore jättekul att va med på mötet men jag vet inte om jag är tillräckligt påläst. Underbart att de plötsligt vill föra en dialog.

Mja - att Finansdepartementet vill föra en dialog är nog lite att ta i. Det är snarare så att de går med på att möta en liten grupp för ett informationsmöte. Är dock inte helt säker på om det är bra eller ej - men förhoppningsvis är det det.

Har haft en del mailkontakt med Lotteriinspektionen de senaste dagarna, och deras inställning har inte ändrats. De vill inte på något sätt förklara hur de kommit till slutsatsen att en "anmälan"/"registrering" behövs, och de vill inte förklara varför de fortfarande tror att spelen i sig skapar olämpliga ungdomsmiljöer. De hänvisar enbart till sin rapport från 2012, vilken i sin tur hänvisar till proppen från -89, vilken i sin tur hänvisar till proppen från -82, vilken i sin tur hänvisar till Kommundepartementets text från -80 samt rapporterna från -78/79/80.

Lotteriinspektionens jurister har inte ett enda fall där spelen i sig skulle ha utlöst någon form av kriminalitet, eller där spelen aktivt tagits bort av liknande skäl. Det finns överhuvudtaget inte ett enda dokumenterat exempel som jag hittat. Inte heller i rapporterna från slutet av -70-talet.

Om någon vill ögna igenom joxet igen och se om de kan hitta något så vore ju det toppen.

Jag har fått mållistor från samtliga Kammarrätter, men det kostar stålar att få ut alla domar. Om någon vill/orkar ta på sig det för att få ut allt så PM:a mig. (Mållistor om alla domar ang "förströelsespel" sedan början på 90-talet, om jag minns rätt).

Mitt stalltips är väl att Lotteriinspektionen inser detta och i remissvar inte kommer att kräva registrering eller anmälan eller något liknande, utan troligen (förhoppningsvis) kräva avreglering. Det är ju inte som om Lotteriinspektionen bryr sig om det här idag, utan mest tvingas till tillsyn pga lagstiftningen. Finansdepartementets tjänstemän däremot behöver kanske en knuff i rätt riktning - men även de lär ju se det orimliga i detta när det väl kommer till kritan och de börjar skriva ny lagtext.

Så länge remisserna är vettigt skrivna så finns det alltså stor chans till avreglering. Men det är fortfarande uppförsbacke, och det kan egentligen gå hur som helst.

Har även mailat Datorspelsbranschen, men utan svar. Tycker ärligt talat det är lite svagt att de inte vill driva större och mer opinion i den här frågan just nu, innan lagförslaget kommit ut, eftersom det trots allt skulle gagna hela spelutvecklingsbranschen. Så om nån från Datorspelsbranschen läser detta: hjälp oss driva opinion för en avreglering!

/ Pingo


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kan inte nån dra igång en tävling där "tävlingsdonationen" går direkt till realpingo som sedan kan använda sig av de pengarna för att få ut domarna från kammarrätten?


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Kan inte nån dra igång en tävling där "tävlingsdonationen" går direkt till realpingo som sedan kan använda sig av de pengarna för att få ut domarna från kammarrätten?

:)  Nu handlar det inte om mycket pengar - ett par hundralappar bara. Men med tanke på att alla fall i princip rör sig om återtagna licenser, och de domar jag HAR fått ut mest handlar om återtagna licenser för att den som haft licensen också haft typ enarmade banditer utan licens, så känns det som att slänga pengarna i sjön. Har mycket svårt att se att övriga domar rör sig om något annat.

Sen är det ju tiden att lägga på att läsa igenom åtminstone sammanfattningarna också. Därav frågan om kanske nån annan känner sig hugad att ta över hela den biten? ;)

/ Pingo


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Något nytt? Blev det något möte?

Mötet blev tyvärr inställt. Istället har vi författat en skrivelse som går direkt till tjänstemännen på Finansdepartementet. Vi skulle vid ett möte ändå inte få någon debatt eller möjlighet att ställa frågor, så att framföra informationen vi har i textform kan kanske till och med vara en fördel. Texten lämnas in inom någon dag. Jag kommer att publicera den i sin helhet här senare.

Nu visar det sig att förslaget som Finansdepartementet har på gång antagligen inte heller rimmar som det ska med tillkännagivandet från Riksdagen. Det går ju såklart inte för sig. Därför kommer det att bli lite extra intressant att se hur Finansdepartementets förslag verkligen kommer att se ut...

Avregleringen närmar sig! Med små små steg. :)

/ Pingo


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Då börjar jag skissa på en spelhall nu då!  ;D

Det är BARA därför jag bryr mig om det här! ;)

Här är texten som vi skickat in till Finansdepartementet.

/ Pingo


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det var mig fin läsning hela vägen till slutet. Det enda som fattades var väl utbudet av spel som alla idag ändå har tillgång till via sina telefoner, tablets och datorer. Vuxna som barn.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Mycket bra!
INK har en poäng. 'Öga-hand-koordination' är ett uttryck som pedagoger älskar och som kunde petats in under 'Passivitet'.

Minns jag helt fel eller var det inte en online-underskrift vi gjorde för nåt år sen? Som kanske kunde hänvisats till på sida 6?


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Mycket bra!
INK har en poäng. 'Öga-hand-koordination' är ett uttryck som pedagoger älskar och som kunde petats in under 'Passivitet'.

Minns jag helt fel eller var det inte en online-underskrift vi gjorde för nåt år sen? Som kanske kunde hänvisats till på sida 6?

http://www.skrivunder.com/isa-rsm


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Det var mig fin läsning hela vägen till slutet. Det enda som fattades var väl utbudet av spel som alla idag ändå har tillgång till via sina telefoner, tablets och datorer. Vuxna som barn.

Tack för de fina orden.

Jag försökte få med detta i dessa meningar:
"Det finns inga belägg för att just förströelsespel i offentlig miljö skulle vara mer skadliga än spel i annan miljö. Det finns heller inga krav från myndigheter på spel i annan miljö – eller spel man medtager själv till offentliga platser." (sida 5)

"”Passivisering” vet vi idag med nya forskningsrön är felaktigt. Mekaniska och elektroniska spel kan snarare beskrivas som motsatsen: sociala, stor inlärningspotential, stimulerande för minne, koordination och kreativitet. Spel används idag i stor utsträckning i skolans utbildning, ända från förskola och uppåt." (sida 5)

Det Finansdepartementet och Lotteriinspektionen verkar mena är att spel drar till sig farliga element när de ställs i en offentlig miljö - inte direkt att spelen i sig är farliga. Därmed kände jag inte att det fanns ett behov vid det här tillfället att specificera mer angående spel i allmänhet, och spel i privat miljö, än vad som gjordes ovan.

Vi får se hur lagförslaget skrivs. Det kanske är mer ingående, och det kanske finns behov att lyfta just detta då, under remissrundan, så det är mycket bra att ni alla har erfarenhet av att ha diskuterat den frågan tidigare. Det kanske är en av de punkter som gör att Dataspelsbranschen också inkommer med remiss, och gör att de vill ta debatten.

/ Pingo