Frispel

sedan 2001

Skriv ett brev till lotteriinspektionen!

Tor · 454 · 166954

Choustie

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 571
    • Visa profil
  • Stad: Falkenberg
Mitt inlägg var främst riktad mot Granmans fråga kring de lokala flipperföreningar som tar en hundring i inträde eller dylikt. Dessa bör falla under undantaget som jag citerade :) Annat är det för er som är utställare och där blir intressant och se vad som bestäms för att det skall lösas på ett sätt som gör det värt tid och pengar att utöka verksamheten. Mer och fler flipper till medborgarna.


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen

johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Ah, du menar att ni inte skulle få sälja polletter via växlingsmaskinen? Men det blir ju samma sak som att spelen är myntopererade antar jag?

Som jag (och några andra jag tvingat läsa igenom det) ser det så tar dom bara upp om man stoppar kontanta mynt i spelen.
Om man säljer polletter så ska man lämna kvitto,drt går inte idag med dom lösningarna som finns.

Vet inte ens vem man ska fråga om detta,har tidigare ringt skatteverket och frågat hur vi ska göra när vi tex fakturerar polletter eller om företag vill ta ut pengar att växla till polletter men inte fått tag på någon där som kan svara.

Största fördelen med polletter är att pundarna inte vill sno dom så vi har inte hafr ett enda uppbrutet spel där vi har polletter.

Ähhh...vi får väl helt enkelt sälja spelen istället :)
« Senast ändrad: december 28, 2019, 21:54:39 av johan_r »



johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Jag kan ta upp det i remiss-svaret.

Perfekt!
Det blir ju samma för Jonas som har alla boxbollar mm på dom flesta ställen i Sverige.
Dom kör mycket polletter som säljs i växlare.

Hur är det tänkt att maskiner (tex boxbollar) som tar sedlar och mynt ska lyda under kassalagen eller ej?
Står ju klart och tydligt i skrivelsen att det gäller myntinkast.
Med tanke på hur rädda alla är att förlora sina alko tillstånd så måste detta också redas ut innan det nya träder i kraft.
« Senast ändrad: december 29, 2019, 10:44:59 av johan_r »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag misstänker att de bakar ihop sedlar med mynt om man matar in dem direkt i maskinen. Men ni som har frågor kan ju formulera dem kort och koncist samt maila mig dessa.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
15 eller 20 kr bör man som utställare ta i vilket fall som helst.  :)

Men eftersom de är krogen som tar in pengarna är ju inte kassalagen ett problem eftersom de garanterat redan följer den?

Helt korrekt. Och med egna tokens via krogens kassasystem får alla full koll.
johan-r : Barpersonal har tid till att sälja polletter - 10 för 200, varsågod!

F.ö är krav på kassalag ett utmärkt tillfälle för alla "föreningar" runt om i landet att ombilda till AB med enkel redovisning och på så sätt börja dra in deg via företagen. Flipper är poppis som AW, speciellt om det är avdragsgillt. Än en gång - ett fantastiskt beslut!  :)
« Senast ändrad: december 29, 2019, 23:48:35 av fitzroy »
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Fitzroy :
Det har dom inte på flera av våra ställen kan  jag lova...


"F.ö är krav på kassalag ett utmärkt tillfälle för alla "föreningar" runt om i landet att ombilda till AB med enkel redovisning och på så sätt börja dra in deg via företagen. Flipper är poppis som AW, speciellt om det är avdragsgillt."

Det kan dom ju göra redan idag?? Och har alltid kunna gjort?
AB el enskild har ju alltid funkat?
« Senast ändrad: december 30, 2019, 10:47:17 av johan_r »


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Dessutom sänks väl minsta aktiekapitalet till 25.000 kr efter årsskiftet?

Du tänker att Aktiebolaget inte ska äga spelen?


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
johan-r : Jag menar att nu blir det ett ypperligt tillfälle att förvandla svartklubben till ett aktiebolag för en rimlig peng (AB behöver inte längre en kostsam revisor, även 25000kr i insats har aldrig varit billigare). Har aldrig förstått grejen med HB el enskild firma, personligen skulle jag aldrig riskera min privatekonomi om det skulle gå åt fanders. Våra "storkunder" kräver AB för att jag skall kunna fakturera dem.
 
"Det har dom inte på flera av våra ställen kan  jag lova..." - Jo det har dom. If there's a will, there's a Way  ;)
Matchstick Pinball


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Fast man kan ju köpa flipper för hela aktiekapitalet så den möjligheten finns och har alltid funnits.

Dom har inte tid att sälja polletter,jag vet,har själv varit på alla våra ställen när det är högtryck,det skulle aldrig gå att sälja polletter då.... sönd till torsdag går det kanske,men inte fred och lördag.

Har pratat med flera utställare och ställen där vi har spel idag,och flera tycker att detta är spiken i kistan och spelen kommer försvinna :(


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
johan-r : Jag menar att nu blir det ett ypperligt tillfälle att förvandla svartklubben till ett aktiebolag för en rimlig peng (AB behöver inte längre en kostsam revisor, även 25000kr i insats har aldrig varit billigare). Har aldrig förstått grejen med HB el enskild firma, personligen skulle jag aldrig riskera min privatekonomi om det skulle gå åt fanders. Våra "storkunder" kräver AB för att jag skall kunna fakturera dem.
 
"Det har dom inte på flera av våra ställen kan  jag lova..." - Jo det har dom. If there's a will, there's a Way  ;)

Varför skall du omvandla föreningen till ett AB? Du kan som förening ansöka om F-skatt och därmed dra moms och sälja på faktura som vilket företag som helst. Du måste bokföra enligt bokföringslagen och lämna in deklaration varje år men med de utmärkta bokföringstjänster som finns på nätet (t.ex Vismas eEkonomi som har föreningspris) så är det inte nå svårt alls.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
SEALen: Jag personligen kan ej omvandla mitt bolag till förening då jag vägrar klona mig till tre eller fler personer. Men den mest naturliga anledningen till att välja aktiebolag som form är ju givetvis vinst. Vinst är roten till allt det goda.

johan-r :"Har pratat med flera utställare och ställen där vi har spel idag,och flera tycker att detta är spiken i kistan och spelen kommer försvinna" :( - Jag tror helt tvärtom, flipperspelen kommer blomma upp värre än kirskål en varm sommardag.  :)
Matchstick Pinball


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Är "Anordnare av förströelsespel" de som betalar utställaren? Kan inte utställaren vara anordnaren och de som anlitar honom betala för en tjänst eller annat liknande upplägg?