Frispel

sedan 2001

Massor av bilder från en övergiven bilskrot

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag vet att det finns flera flipperintresserade som också gillar gamla bilar och annat gammalt skräp :-) så därför postar jag detta.

Körde förbi denna skrot av en tillfällighet, hade ingen aning om dess existens förrän förra veckan, trots att jag hela mitt liv bott endast ca 15 minuters bilfärd bort.

De flesta skrotbilar är USA-bilar från slutet av 1960-talet och fram till början av 1980-talet. Här finns mängder av delar till framförallt USA-bilar så som gamla motorhuvar, bagageluckor, dörrar, rutor, stötfångare, lampor, instrument, bakaxlar, motorer, etc.

Jag tycker det var mkt fascinerande att se hur alla dessa gamla bilar och delar blivit inväxta bland träd, delvis täckta av mossa och så smått börjat återgå till naturen. De byggnader / hus som finns har murknat och delvis rasat ihop och containrar som agerat lager har rostat sönder, så taket rasat in på några. Överlag ett förfall som pågått en längre tid. Här och där ligger gamla verktyg som säkert gjort lång och trogen tjänst. Trist att verktygen fick sluta sina dagar på detta sätt.

Efter att ha forskat lite, så har jag läst att området för skroten skall vara städat senast den siste juni 2014. Kommunen anser miljön påverkas negativt och att dom behöver området till annat som anses bättre. Så man kan säga att jag upptäckte i nästan sista stund innan bilskroten försvinner.

När det var aktiv bilskrot-verksamhet där senast, har jag ej lyckats finna ut. Jag undrar hur lång tid det tar för ett ställe att förfalla på detta vis? Av träden att döma, så gissar jag på ca 10 år, men ändå lite märkligt att husen blivit i så dålig kondition på 10 år, så det kanske är längre tid än så.

Jag förmodar att den / dom som drev bilskroten inte kommer att ombesörja uppstädning, så jag antar att det blir kommunen som gör det. Varför säger jag så? Jo, OM dom som äger skroten / skrotet har för avsikt att säda upp, så borde det inte sett ut som det gör i dagsläget. Att få bort allt skrot och skräp bör ta en ansenlig tid i anspråk. Men vem vet, det kanske sker ett plötsligt intensivt ryck under ett par veckor och så är allt bortstädat i god tid innan sista datum.

På länken nedan finns ett stort antal bilder som jag fick tag på via ett USB-minne och som förhoppningsvis fler än jag tycker är kul och intressant.

OBS! Ni kan ändra bildspelet till snabbare genom att trycka på Fast längst ner till höger.

LÄNK:
http://s92.photobucket.com/user/COCS_1965/slideshow/abandoned%20junkyard%20bilskrot%20skrot%20skrotbilar?sort=6
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det finns över 250 bilder på ovan angivna länk. Nedan några smakprov på bilder:







COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1012
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vart har du tagit bildena?  Känner inte igen mig
« Senast ändrad: mars 26, 2014, 04:49:26 av cw »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Claes, jag skickade SMS om adressen.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan

Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan

Tags: