Frispel

sedan 2001

Första anskaffningen - barnvänlig ?

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
[f+]Vilken häftig och omfattande community !!
Här är en absolut beginner från Södern.

Den här frågan är troligen lite för dum för att egentligen ställa – men som nyregistrerad kanske jag kan skydda mig bakom nybörjarens alibi.
Jag håller på att läsa in mig på dessa underbara maskiner och har hittills aldrig ägt en själv, bara provspelat som liten grabb på det glada åttiotalet och senare någon gång som värnpliktig på nittiotalet (Adams Family). Nu är jag förälder till tre småttingar, två killar i tidig skolålder och en lite yngre tjej. Min direkta tanke är att inom närmaste året/åren köpa hem ett enkelt och prisvänligt flipper som i första hand kan bli en liten nöjespunkt för barnen (långtidsprojektet är ett något häftigare spel till mig själv – men där bygger jag fortfarande på finanserna).
Förutom den uppenbara frågan som alla ekonomiträngda måste ställa, dvs. bästa bruksvärde för lägsta pris, så kommer nu med hänsyn till just småttingarna en kanske lite mer annorlunda fråga.

Fullt medveten om att maskinerna egentligen är designade för användning av vuxna och ungdomar så frågar jag sonika följande. Kan någon tipsa mig om en bra äldre maskin som kan tänkas vara extra rolig för  yngre barn utan att vara för komplicerad och som inte är alltför intensiv i ljud och ljus-effekter –dvs. där flashandet och ljudeffekterna kanske är lite mildare än de mest intensiva spelen och  därigenom skonar juniorernas öron och ögon lite grann. I sammanhanget är jag även tacksam för namn på maskiner som, om nu detta är möjligt, brukar ha lågt reparationsbehov – kanske någon modell med inte alltför avancerade specialeffekter. Ska tillägga att jag kan umgås rätt obehindrat med vanlig verktygslåda och enklare mekaniska problem. Däremot är finelektronik ännu oprövad mark – även om jag är beredd att lära mig.

Sådär – jag säger stort tack på förhand för eventuella varningar och tips.
Hälsningar från
Skåne/Manta [/f+]


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Gilligans Island. Simpelt, roliga ljud och billigt. Man tröttnar fort på det som vuxen däremot.
Och min erfarenhet är att barn inte är det minsta intresserade av flipper någon längre stund, så mitt förslag är att köpa ett bättre spel som du tror DU vill ha istället.


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
World Cup Soccer (Bally 1994) tror jag uppfyller de flesta av dina krav. Det är nog inte mindre driftsäkert än andra spel och vad gäller ljud så finns ju volymkontroll.

Brukar kosta 12-14 cirka, är inte sällsynt, och är nog lättsålt om du tröttnar på det.

Se dock till att motorn till fotbollen går bra så du inte behöver byta den det första du gör.

http://www.ipdb.org/machine.cgi?id=2811


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag kan kaske ordna fram ett Gilligans för 11.
Annars kan du komma ner till vår lokal på Klostergården för att kolla in lite alternativ.


Getinmabelly

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: lindesberg
Min 6åring gillar att spela (spelar ingen roll vilket tema)
Min 3åring skiter 100% i flippret.

Fått banning från frugan att inte släpa hem något med skräck-tema dock, vilket kanske är en sund tanke =)

Tips på spel som barn gillar är väl de med "barnsligare" tema.

Däremot tror jag World cup soccer 94 är ett bra startspel som går att sälja när man tröttnat.
Williams / Bally är väl märkena du ska sikta på om du vill ha snäppet lättare overall.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
World cup soccer 94 är min 5 årings favvo, jag tror även Flintstones skulle gå hem där.

MÅÅÅL!!! Pappa jag gjorde mål.... Igen !!! - åhh vad duktig du är... =)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
White water och fish tales är ju också prisvärda spel som kan funka, utan att vara för barnsliga.
Play a real game, play pinball


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Flintstones är nog det flipper mina barn så här långt har gillat mest, WCS och TOM har funkat bra också. Addams och NF är dom inte lika intresserade av.

Jag känner helt klart igen granmans kommentar MÅÅÅL!!!.....


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Mina grabbar (3 & 6) gillar de flesta spelen, allt i från Sopranos till Theatre of Magic. 'Skräcktema' är inget som avskräcker, CFTBL är mäkta populärt, speciellt hologrammet. Andra populära titlar här hemma: Spider-man, Batman, Transformers och Star Wars.
Det hittills som inte direkt uppskattats var just Gilligans Island. Tråkigt var Williams (6-åringens) betyg.

Man behöver som sagt inte fundera mycket på temat. Köp det du gillar själv och de kommer att gilla det också (om de nu är intresserade öht). Tror inte heller att intensiteten i ljus- och ljudeffekter spelar särskilt stor roll. Ljudet går ju f ö att dämpa och flashers går att koppla bort om man nu är rädd för epileptiska anfall.


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Först och främst, välkommen! Kul att forumet lockar fler.

Själv har jag två tjejer, 8 och 10 år. Vi provade först Flintstones, vilket de tittade lite på, provade en kula och sedan fick därifrån för att aldrig återvända. Tacksamt.

Lilla tjejen fick sedan ett Jurassic Park i julklapp eftersom hon är dino-tokig. Hon lirar lite ibland och bara när kompisar är på besök. Dock lite tillfredsställande att hon vann flippertävlingen som vi anordnade på hennes födelsedagskalas senast :). Den enda killen som var bjuden grät vid förlusten - livet är hårt.

Stora tjejen fick ett Simpsons då hon gillar det temat. Hon har väl kört det typ 3 gånger på ett halvår. Tacksamheten flödar igen.

När vi har fest hemma brukar oftast gästerna hamna i flipperrummet förr eller senare och då brukar faktiskt både barn och vuxna särskilt gilla Attack From Mars och Creature From The Black Lagoon.

Även om jag aldrig lockats av det själv så kan jag tänka mig att de flesta småkillar gillar just World Cup Soccer då som sagt att göra mål antagligen är det mest basala man gör under uppväxten utöver att bli blöjfri.


HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Min systerson på 7 år går direkt in i flipperrummet startar alla spel och trycker fram ett par spelare på varje spel. Sedan spelar han några kulor på varje spel och går sedan över till nästa och håller på så i en timme innan han tar paus. Jag ser inte att något speciellt spel är mer populärt än andra.

Däremot drar jag slutsatsen att barn vill ha flera spel att välja mellan:-)


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Stort tack för de utförliga tipsen och välkomsthälsningen. Den här webbsidan kommer jag nog att spendera en hel del tid på känner jag :-)
Jag tar till mig synpunkterna, tipsen och framförallt namnen på spel för att forska vidare. Kul att få tankar och förslag även från andra småbarnsföräldrar, då vet man att någon testat sig fram först, med både humör och tålamod som insats...

@ P Q - tack för tipset, jag ska försöka hålla koll på datum och ta mig dit vid tillfälle. Jag såg att jag missade en flippertävling på Klostergården för några veckor sedan, precis dagarna innan jag överhuvudtaget blev "biten" av nostalgin och bestämde mig för att undersöka hela anskaffningen lite mer seriöst.

Tack för alla svar !
« Senast ändrad: mars 18, 2014, 22:24:12 av Manta »


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Har ett World Cup Soccer i lägenheten. Och det är två ungar på 9 och 7 år som alltid springer till vardagsrummet så fort de kommer på besök. Verkar aldrig tröttna. =) Men så brukar det ju vara någon månad mellan varje besök också.

Ang att tröttna på spelen så gör man ju det. Tror säkert att barn tröttnar fortare än vuxna för de verkar inte sluta spela förrän de tröttnar på saker... ;)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Vi är i lokalen på onsdagar. Om du har facebook kan du gå med i vår grupp där vi skriver vilka tider vi kommer ner.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tackar !!! :-). Det vore kul att få kika på lite action IRL och inte bara som Youtube-klipp, vilket det har blivit rätt mycket av den senaste veckan :-)


Tags: