Frispel

sedan 2001

SM i Flipper 2014?

INK · 402 · 107553

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
RS har en annorlunda känsla än andra WMS, så det är ett dumt exempel. Det finns antagligen en anledning till att jag kan få 6B på TZ, men maxar på 200M på RS... :/

Men AfM / ST är ju samma. MB / LotR är samma. WCS / ACDC är samma. Det är större skillnad mellan TSPP och ST än vad det är mellan AfM och ST. Alla spel är så klart individuella, men skillnaderna är så marginella att det knappast talar för att dela in dem i olika klasser.

Det gör det däremot för Out of Sight.
« Senast ändrad: juni 09, 2014, 17:33:23 av Pal »


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Den dagen du börjar spela RS som ett NGG, TAF eller TZ kommer du nog att öka din score. Vill också minnas att jag har coachat dig till över miljarden på RS på LD
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Hehehehe, jo. Det också. Då var du iofs bortom all möjlig coachhjälp
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Spel med 2" flippers tycker jag  definitivt skall hallas utanfor (aven utanfor classictavlingar) da dom ar lite val mycket lotteri medan spel som Wizard, Out of Sight, Pioneer, 300 etc. installda pa femkulors ar mycket mer rattvisa.

Sjalv tycker jag att en stor del av flipperskills ar att justera sig till olika sorters maskiner. Exempelvis, sa spelar ju IM, Wof, och Avatar VALDIGT olika jamfort med manga andra Sternspel som LOTR eller SM.

I grunden ar det ju valdigt svart att satta granser mellan olika eror eller speltyper. Exempelvis tycker jag inte att PZ och EATPM platsar i classics och skillnaden mellan ett modernt spel och F-14/High Speed/etc. ar valdigt stor.

Sen ar det ocksa svarare att fa ova pa classicsspel da det finns langt farre EM och SS spel ute i stugorna och manga aktiva spelare vaxte inte upp med dom spelen da dom borjade spela under tidigt nittiotal.

Da jag sjalv borjade min flipperkarriar med att spela pa Lyons Classic Pinball i tre ar dar alla spel och eror (minus Hercules, Joust, och Baby Pac-Man) ar med i alla tavlingar sa gillar jag utmaningen med en blanding av spel.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag tycker nog att man kan flytta upp Classic-gränsen till 1990-91. alternativt ha en mellandivision 1985-1991 då det var den perioden som flipperspelen förändrades från det klassiska stuket till moderna spel.

DMD används fortfarande och spelplanerna har inte fått någon dramatisk förändring sen '91 det är ju bara på regeldelen som det har hänt mycket, tack vare moderniserad hårdvara som medger tyngre och tyngre regelverk, något som jag tycker har gått lite överstyr på senaste ca 10 åren .

Sen finns det visseligen några DMD-spel som mer beter sig och ser ut lite som system-11 spel, t ex tidigare nämnda PZ och även Hurricane. Men jag tycker ändå att gränsen bör gå vid DMD då det var där den stora utvecklingsfasen under andra halvan av 80-talet stannade av. Den enda utvecklingen sen taf och andra tidiga dmd-spel var ju pinball 2000. Stern harvar ju fortfarande på i samma fotspår som Williams och andra 90-tals tillverkare gjorde för 20+ år sen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 967
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Om jag fattat allt rätt, är vi överens om att årets SM skall  arrangeras i Borås och att tidpunkten är 27-30 november. Är det så?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vi kan ju låta PAL (som är den enda andra intressenten?) få uttala sig nu i lugn och ro efter det sista Stockholm Open innan vi spikar in sista spiken i kabinetten.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Kul med SM i vilket fall ;-)
« Senast ändrad: juni 13, 2014, 13:26:30 av P Q »


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Du har ju redan lovat mig INK!
Född med tur.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jodå, jag har sagt att vi ska köra, men PAL kanske vill ha ett eget?  :-O

Vi har faktiskt första mötet planerat redan till tisdag.


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jag skulle gärna se SM i Stockholm om det är möjligt.

Oavsett var SM går så gillar jag det mer uppstyrda systemet med gemensam kvalstart.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
INK: Du får gärna köra SM i år. Stockholm behöver vila lite, men kan nog ta över pinnen igen nästa år.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Låter som en plan. Jag kontaktar dig om hemsidan så fort jag fått en logga klar.


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna

Tags: