Frispel

sedan 2001

SFS framtid

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag har känt att min tid och mitt engagemang för SFS har minskat senaste året.

Jag har gått och grubblat över detta ett tag och nu över julledigheten har jag bestämt mig för att det är dags att låta SFS segla vidare under nytt flagg.

Detta är det första steget i att hitta en ny ledning för SFS och det är en process som kan ta ett litet tag. Jag har kämpat och slitit med det här i över 10 års tid så jag ser gärna att det fortlever minst lika länge till så jag kommer inte lämpa över allt till första bästa.

Det är väl inte säkert att SFS och den tekniska plattformen den användes idag ska hänga ihop i framtiden utan en ny ledning kanske gör bäst i att börja om på ny kula.

Om någon har några tankar och idéer om vad SFS ska vara i framtiden så är det det här det bästa tillfället någonsin att ventilera dem.

Jag ser gärna diskussioner kring detta här i tråden. Men om ni har några konkreta förslag (t.ex. jag är störst bäst och vackrast, jag tar över ;-)) Så maila mig dem istället.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Tråkigt att höra. Tyvärr är det ju inte särskilt konstigt att intresset för något försvinner över årens lopp, däremot är det väldigt starkt att ha drivit sfs under så lång tid som du har gjort.
Besökarstatistiken pekar ju också på att det borde finnas rätt många som är tacksamma för ditt (och andra inblandades) arbete.


Efter att ha läst ditt inlägg, började jag fundera lite på över hur och om sfs ska gå vidare, om jag själv skulle vara intresserad av att försöka kasta mig på det tåget och liknande, så jag tog mig en god promenad och skrev sedan ned nedanstående som kanske kan vara värt att diskutera.



Tankar kring (om-) bildande av Svenska Flippersällskapet.

Bakgrund:
SFS har varit den naturliga samlingsplatsen för flippersverige under väldigt lång tid, och har använts för att ordna tävlingar, sälja och köpa spel, hitta andra intresserade personer, fråga och svara på alla möjliga frågor och en hel del annat.
Jag tycker att de som startat och drivit och utvecklat sidan har gjort ett väldigt bra jobb, men nu är det alltså dags för någon ny kraft att ta över stafettpinnen. Därför kanske det kan vara läge att slå två flugor i en smäll?

Mitt förslag: "Vi" (dvs alla medlemmar på sfs) bildar en ideell förening/nationellt förbund med styrelse, stadgar o dyl.

- Medlemsavgift (låg, men ska bekosta serverplats och drift av forumet, stöd till SM, etc. )
  Om man räknar med 20kr/person, bör det bli ca
10 000kr/år, och de siffrorna grundar jag på att när jag skrev boken "Flippermyten" fick jag uppgiften att 575 varit inloggade under 2011.

- SfS håller i SM, samt reglerar tävlingsfrågor inom flippersverige.

- Den dagliga driften av forumet (www.svenskaflippersallskapet.com) sköts av en av styrelsen utsedd person eller grupp, på två år i taget.

- Årsmöte (kan man hålla det digitalt?) där varje medlem har en röst och rätt att anmäla frågor.



Fördelar med att organisera sig:
- Alla får en röst, oavsett hur bra de är på att spela eller hur många spel de äger eller hur länge de varit med på forumet, i frågor som rör verksamheten.
- Flipper får en tydlig organisation, och en enad "avsändare" i dialog med myndigheter, sponsorer o dyl.
- Frågor som exempelvis "landslagsuttagning" kan tas upp på årsmöten och där behandlas enligt gängse demokratiska principer.
- Forumet blir inte beroende på en eldsjäl som får pressen att hen* måste binda upp sig i flera år.

Nackdelar:
- Det kräver ytterligare arbete och möda med att organisera sig.
- Den form och kultur som flippersverige/sfs har idag, kan ha svårt med att ombilda sig till förening eller förbund.


Dessutom är det ju inte bara för några sfs-medlemmar att säga ja till detta, utan den/de som har rättigheterna till www.svenskaflippersallskapet.com ska ju också samtycka till någon form av ombildning... Plus förmodligen en hel del andra frågor som jag inte tänkt på.
Men detta är lite initiala tankar som jag och förmodligen några till där ute har gått och lurat på. Så ta det som ett förslag och bua och bäa åt det.

(*) I och med att flipper är ett väldigt mansdominerat intresse, kanske man kan låta bli att använda hen, men jag ser gärna att vi blir lite bättre på att bjuda in kvinnor.
Lyckan är en tänd modelampa.



janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal

ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Tycker det låter utmärkt......
Sonar ... Du har gjort ett kanonjobb och det ska du har massa kredits för..



Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag hade hoppats på något initiativ liknande det BUD skriver om så jag tycker det känns helt rätt.

Det är väl en hel del detaljer som behöver manglas men jag tror ändå att den här delen av flippersverige behöver bli lite mer formell och existera på pappret så att säga.

Jag tror även att det kan ge mer kraft och kontinuitet åt SM att det har ett organiserat flippersällskap i ryggen. Både ekonomiskt och även arrangörsmässigt. Det tekniska "tävlingsbackbonet" kan ju t.ex. utvecklas och underhållas med hjälp av SFS och finns tillgängligt för SM arrangören. Samma sak kanske gäller tävlingsregler, det kanske ska tas fram någon form av SM regler som sedan ska vara rätt så konsistenta med eventuella små justeringar.

Det kanske är så det redan fungerar med SM men jag har fått känslan av att det är lite återuppfinna hjulet med jämna mellanrum och det känns som en onödig belastning på SM generalen och även onödiga variationer i något som borde vara ganska konsistent och måttstock över Sveriges spelare.

Nu svamlar och spånar jag ganska fritt här men jag inbillar mig ändå att SFS kan bli mer än ett forum med löst sammansatta grupperingar.

Det svåra kommer väl att bli att engagera folk misstänker jag. De flesta nöjer sig nog med att spela flipper och dricka öl ;-) men det kanske blir ett bra sätt att samla eldsjälarna under samma paraply och kämpa samordnat mot gemensam sak.


Den här diskussionen är väl förhoppningsvis fortfarande i sin början så jag hoppas det kommer mer synpunkter och tankar. Allt som framkommer här ska väl tas med och ges en ärlig chans i formande av framtidens SFS så det är en unik chans som jag hoppas inte ignoreras.
« Senast ändrad: januari 10, 2014, 07:39:50 av Sonar »


janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Tycker för övrigt att en 20:a om året är inga pengar! Har sett många under åren som blivit medlemmar bara för att få tips om värdering eller hjälp med automater som inte fungerar. När dom fått sitt drar det bara. Så kör för en lite avgift!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Instämmer i allt överstående, det är ett logiskt steg att gå vidare som en ideell förening. Inte minst när det gäller kontakter med myndigheter m.m.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Progg

  • Donator Guld
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Om vi vill ha lite tyngd i kontakter med myndigheter så skall vi nog både bilda en formell förening och gå med i Riksidrottsförbundet. Men där måste vi tänka till ordentligt för det kan påverka hela kulturen negativt.

Om det skall bildas förening så är jag gärna med och skriver stadgar. Jag har gjort det flera gånger.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Stort tack Sonar för en fantastisk hemsida för oss flipperälskare. Mitt liv hade varit fattigt utan SFS :-)

Instämmer i BUD:s ideer men att årsavgiften kunde vara på ca en hundring.

Ska bli spännande att följa utvecklingen. Jag är tyvärr urusel på datorer och då även hemsidor. Men det får väl läggas ut en lista på vad "vi" behöver hjälpa till med så kanske jag hittar någon passande sidosyssla :-P
Stay cool, Daddy-O


Progg

  • Donator Guld
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bygga upp en ungdomssektion, agassi1970?


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Låter ju som en fantastisk ide.

Jag tycker att varje vuxen medlem måste värva en junior för att få medlemskap ;-)

Seriöst så känns det som när vi 70-talister blir för gamla och gaggiga för att lira flipper så kommer denna fina hobby dö ut :-(
« Senast ändrad: januari 13, 2014, 16:23:26 av agassi1970 »
Stay cool, Daddy-O


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Citera
Jag tycker att varje vuxen medlem måste värva en junior för att få medlemskap ;-)

Med andra ord, i stort sett tvinga alla presumptiva medlemmar på 18+ år (som inte har några egna eller släktingars barn att locka in i hobbyn) att ragga okända barn som medlemmar på dagis och förskolor.

Låter som en utmärkt synergi med nuvarande barnprostitutionsrykten. :D ;-)


Smyken

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Citera
Jag tycker att varje vuxen medlem måste värva en junior för att få medlemskap

:-)
Det var en annorlunda rolig idé.


Behövs det programmeringshjälp så hojta till.


Tags: