Frispel

sedan 2001

Vad är det jag köpt?

Grasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: HUDDINGE
Lite nyfiken på hur en EM-bandit fungerar.
Så jag köpte denna Bingo-maskin.
Är det någon som känner till något om dessa?
Hittar inga direkta märkningar utom en papplapp på en kabelstam. På denna står det GAA 019/131 och ytterligare text på ett latinskt språk.
Jag tror att maskinen i grunden är en "Bally Bingo Continental" men att toppglaset är customiserat för GAA.
Troligen sedemera konverterat till en svensk marknad? högsta beloppen på toppglaset är bytta till 20 samt att Jackpot-skylten är efterskapad (ursprunglig text utskuren)
Jackpotten verkar vara att man får ett antal gratisspel som ger 20:- om någon bokstav dyker upp.
Bingo-planen är identisk med den på Bally-Bingo samt att man ser på tavlan att det finns en hel del lamphållare som inte används i denna version.
Finns det någon som har en manual som kan funka för detta spel?
Som syns på bilden så saknas nedre glaset Någon som har något glas som skulle passa bättre än det nuvarande vita.

På tradera är det någon som säljer Bally-manual för EM-Banditer för 150:- är detta något som är vart att köpa om man som jag är novis? (skall vara en kopia av Ballys orginal service-manual)

« Senast ändrad: mars 11, 2014, 00:57:59 av Grasse »


stubben

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Stubbens
  • Stad: Hallstahammar
Det är inte en Bally maskin, det är helt enkelt en maskin med samma tema som en Bally Bingo Continental av fabrikatet CAA. I vilket land den är tillverkad minns jag tyvärr inte.
Tyvärr så tror jag inte du är hjälpt av en Bally manual när det är fel fabrikat...
Fanns en hel del maskiner som såg ut som Bally, dvs "look-a-likes" men som inte hade det minsta med Bally att göra för övrigt.


Grasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: HUDDINGE
Jag rättar mig själv ovan.
Loggan är stilicerad så till den grad att G:et ser ut som ett C.
Företaget heter GAA (General Automatic Amusement) och finns i Bryssel. De verkar alltjämt göra Automater.
Har inte hittat något om denna Bally-kopia. Men de har tydligen gjort Bingo-flipper och någonstans antyddes att de hade köpt över något lager från Bally på just den fronten.
Är dock fortsatt undrande. Var det vanligt att man gjorde kopior på det sättet. Dvs att frontglaset är likt en Bally i Font och uppbyggnad. Trots denna anstängning så har man sen ändå satt in sin egen logga i stället för en som ens liknar Bally's


janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
EM-manualen som du beskriver har jag i PDF och skänker den gärna gratis om någon behöver den.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
I Belgien och en del omgivande länder så har det funnits flera piratkopierande spelföretag på 70-talet. Competition är det mest kända företaget. Företagen kopierade tekniken och utseendet av Bally's bingospel (stort intresse för bingospel i de länderna) och slots.

I Danmark gick man en annan väg, där konverterade man om gamla Ballybanditer. De konverteringarna brukar dock se urusla ut.

Alla ex jag har sett av Bally's Bingo-slot har varit s k kreditmaskiner. I din belgiska maskinkopia sitter det dock en hopper.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Grasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: HUDDINGE
Tack för era inlägg.
Mycket tyder på att det just är GAA som gjort denna maskin.
Jag hittade en gammal tråd där du DAH kommenterade en maskin som såg ut som ett hopkok av diverse delar.
"Värde Bally Super Continental"
Den påminner stark om denna även om temat är annorlunda.
I den precis som i denna så ser ex en stepper ut att vara en Bally.

I den tråden så fanns det ett ?? om en knapp som sitter på höger sida. Vet inte omnågon utrönte vad denna gjorde? Jag har samma typ av knapp på min.


Tags: