Frispel

sedan 2001

Bally Circus Bandit

axel66

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej alla
"Utflippade banditer" och andra som delar mitt om än amatörmässiga men fullt seriösa intresse för dessa klenoder.
Jag råkade av en tillfällighet vara hos min tatuerare när han hade gjort en förrådsröjning och berättade om denna maskinen som han haft  stående där sen början(mitten) på 80-talet då han kommit över den genom kontakter på färjerederiet STENA LINE,de bytte vid den tiden ut de enarmade mot de med knappar.

Den hade fungerat när han ställde ner den i förrådet och den fungerade nästan 30 år senare när han plugga in den igen, tanken var att ha den i tattoo studion men de blev tydligen förbjudna så den blev stående. Jag köpte den samt ett Gottlieb flipperspel från 1976 (Royal Flush) Det har jag dock inte fått att fungera riktigt än men är på god väg.

Allt förutom ngr lampor fungerade på banditen när jag ställt upp den hemma
även vinstutdelningsmekanismen som vad jag förstår genom annonser på blocket är enligt lag förbjudet. Varje vinstkombination gav exakt rätt vinst jag lyckades även efter ngr dagar med intensivt spelande få högsta vinsten när de runda ringarna blinkar fram och tillbaka och du får flera frispel beroende på vilken ring den stoppar på.
och den är svensk med svensk text och fungerar endast med svenska enkronor.

Jag har lyckats genom serienumret följa den från från Bally fabriken i Illinois Chicago till en ”mellanlandning” i Tyskland där den byggdes om till det Europeiska elnätet (220 V) vidare till en återförsäljare i Stockholm tror jag sedan såld till Stena line då och det var -72 -73 nångång.

Den fungerade som sagt perfekt förutom att jag efter ngr dagar märkte att vid ungefär var 15-20 drag så hängde den sig och TILT lampan lyste. Men det var bara att reseta genom att öppna hela fronten och trycka in en knapp, alla nycklar finns med.

Jag skulle låtit det vara så men eftersom det är lika roligt att skruva med sånt här som att spela dem så öppnade jag naturligtvis maskinen och tog ut hela hjulet som bara satt i två skenor och trycktes fast i två kopplingsdosor baktill,

tog även ut vinstutdelningsdelen som satt fast på samma sätt alltså liggande i två skenor och kopplad med två kopplingsdosor i varandra. Då kom jag åt mekanismen för armen och såg hur det fungerade och hur det var kopplat till myntinkastet. Sprutade lite 5-56 på det mekaniska och elsprayrengöring på kopplingar mm. Jag tryckte ner den tunna ståltråden som indikerade att en krona passerat och kunde dra ner armen,gjorde det minst 20-25 ggr i rad det fungerade varje gång.

Satte in delarna igen och där tror jag att jag kan ha gjort ngt fel, missat att nån av pinnarna i snurrhhjulet inte kom i rätt koppling. För när allt var på plats så var det TILT hela tiden. Jag tog ut det igen och höll på i flera kvällar men fick det aldrig att fungera igen.

Vad jag kan höra nu som antagligen är det som är fel är att när jag trycker ner ståltråden hör ett surrande vibrerande ljud från ngn spole eller relä.

Har antagligen lyckats göra nån kortslutning så ngt har bränt eller så kommer inte nån av pinnarna rätt då det inte går att se om de går in som de skall och det är kanske 5 mm som det glappar när hela anordningen ligger i skenorna.

Mycket frustrerande och har inte haft tid att söka reda på reservdelar eller om man kan testa att följa 12 v spänningen på ngt sätt.

Jag hade tänkt sälja den eftersom tjejen är ganska trött på att ha den plus ett gammalt flipperspel stående i vardagsrummet nu.

Men jag har ingen aning var den kan vara värd. har sett annonser på allt från 6 000kr till 18 000 kr men då har det sistnämnda priset varit för ett perfekt fungerande spel och det första ett spel att antagligen ha och ta delar ifrån.

Är någon här  kunnig i detta  får ni gärna ge mig råd om hur jag får igång det och ge mig ett prisförslag både som den står nu och om den fungerar igen. Har inte gett mig än om att de skall fungera felfritt igen och då blir det fight om ett djävla vitrinskåp med massa skit i eller två fullt fungerande klassiska maskiner som jag själv stått vid i timmar när de var nya.

Jag vill dock säga att jag inte på ngt sätt är i akut behov av att sälja den då jag med hjälp kan bära ner den i ett förråd i källaren där jag kan stå och meka med den om jag får tag på elritningar eller tips. Men allt är till salu såklart och får jag inte igång dem så är nog loppet kört även om det är en njutning att bara se dem stå här i vardagsrummet.

Tacksam om någon kan hjälpa mig, betalar naturligtvis om det finns originalritningar eller om någon t.om är så kunnig att han/hon med min beskrivning vet vad som hänt. Skickar gärna en video där jag manipulerar med den med strömmen på om det kan vara till ngn hjälp.

Har tre foton på den men lyckas fan in lägga in dem... men de kommer!

Min mail. anders.axel66@gmail.com

mvh
Anders Axelsson]


axel66

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Du kan inte länka till din egen h-disk... :-)
Jag har i en annan tråd här länkat till el-schema för bla din circus.
Vill du veta värdet på den får du ta bra bilder i alla vinklar även insidan så kan man lättare bedöma värdet.

Tilt styrs av 2 bleck (ett med en tyngd på som går ihop vid stötar. Dessa sitter oftast i överskåpet, i min circus sitter den på vänster på plattan som man fäller ner.
Om banditen är lätt-tiltad kan man dra ifrån blecken lite.

Dra ut hjulenheten och hoppern igen och kolla att inga kontaktstift är skadade.


axel66

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej Janne, tack för svar
jag är som du märker inte van vid såna här forum och det finns ju inga dumma frågor så.......förstår inte "länka till din egen hårddisk"?

Men dina svar på åtgärder var klockrena,det skall jag prova direkt när jag kommer hem. Antar att jag går in på din sida eller vad det kallas för att komma till den länken du nämner.  Och foton kan jag ta hur många som helst
men var lägger jag in dem?
Det hade varit kul att lärt sig detta,mkt intelligenta,välskrivna och kunniga svar som ligger här.

Jag får stå för frågorna ett tag till.

Som Varför måste man trycka på START när man skall stänga av datorn och

var f.n sitter CTRLALTDEL knappen :)

Tack än en gång för svar Janne
Trevlig helg

Mvh
Anders


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Vad är det för modellnr på maskinen? Du hittar det nertill på höger sida av maskinen.
Det låter väldigt konstigt att den skulle mellanlandat i Tyskland för ombyggnad.
Alla modeller av Circus (utom möjligen 931-A samt 847-7, en ovanlig Circus i Continentalserien) byggdes från början till 220-240 Volt (något man själv kan göra med en lödkolv på 5 minuter)

Kan du skriva va det står på plåten nertill på högersidan?

Du skriver att det är svensk text på maskinen. Då kan det bara handla om en version av 928 (928, 928-1 eller troligast 928-2) då 1037orna inte kom förrän 1974.
Alla 928or byggdes redan i USA för 220 Volt. De kan ha beställts via tyskland, men det finner jag mindre troligt då Cherry, som var operatör på Stena Line, är ett svenskt företag och maskinerna byggdes för den svenska marknaden.
Det bör ha varit via Bally Scandinavia AB i Solna, som beställningen har gjorts. Eller möjligen via Bally Scandinavia AS i Danmark.
 
Sverige var en av Bally's största spelmarknader under de bästa åren på 70-talet. Den svenska spelmarknaden slukade en hel månad, av Ballys TOTALA årsproduktion, varje år.
Det inkluderar förstås även flipperspel och arkadspel.

Och det finns ingen spelmarknad under 60- och 70-talet (Usa:s hemmamarknad undantagen) som fick fler olika bandit-modeller och versioner byggda för ett specifikt land, än Sverige.

Fördelen med dessa gamla maskiner är att det alltid går att "sparka liv i dem".
Förutom originalglasen och krediträknare (för de maskiner som har det) så är det inga större problem med delar.

Synd att du finns i Göteborg. Får du inte ordning på maskinen, så kan du alltid skicka upp den så lagar jag den.
« Senast ändrad: januari 10, 2014, 20:04:23 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Alltid skoj att höra vad Danne har att säga! Det han inte kan om Bally är inte värt att veta. :-)

För det första så menar jag att det du länkade till var platsen på din dator (h-disk) där bilderna ligger. Du kan ladda upp bilderna i ett eget galleri här på SFS.

Om det skulle krångla allt för mycket så hör av dej så kanske jag kan hjälpa dej, bor ju ganska nära dej. Men har tyvärr lite dåligt med tid.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag kanske ska nämna att orsaken till att det går så pass snabbt att ändra mellan 110/120V och 220/240V på maskinerna är att de alla fått trafos för de olika voltstyrkorna. Och det handlar bara om några omlödningar på trafons primärsida, för att ändra inkommande Volt.

Jag har nog mina kunskapsluckor, precis som alla andra.
Till ex. så visste jag inte att det kom ut en liten serie av Money Honey där allt i maskinen (även relän och lampor) gick på 110V.
jag har sen länge, en mycket tidig manual för just de tidiga Money Honey jackarna.

På sidan 4 i den tidiga manualen å står det bl a

"It is ready for operation on 220-240 volt 50 cycle line equipped with transformer, or 115 volt 60 cycle line on models not equipped with transformer."

Jag har alltid trott att det var en felaktighet i manualen. Men det visade sig vara rätt (läs gärna den tråden i "flippersnack").
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: