Frispel

sedan 2001

Moms och flipper

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Två frågor:

1. Är flipperspel momspliktiga, dvs ska det betalas moms när en privatperson ska köpa ett flipper?


2. Är det moms på att spela flipperspel? Dvs är en del av den femma man stoppar i ett utställt flipperspel moms?


Bara nyfiken eftersom jag någonstans hört att flipperspel är momsbefriade (låter ju konstigt och jag kan inte komma ihåg från vem jag hört det).


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Två frågor:

1. Är flipperspel momspliktiga, dvs ska det betalas moms när en privatperson ska köpa ett flipper?


Utställarna kan själv välja... men normalt kan dom inte lyfta moms... alltså dom pröjsa momsen när dom köpte det...

2. Är det moms på att spela flipperspel? Dvs är en del av den femma man stoppar i ett utställt flipperspel moms?

Se ovan.. + att om dom köpte spelet med moms är inkomsterna momsbefriade....

Undrar varför... höhöhöhö


Bara nyfiken eftersom jag någonstans hört att flipperspel är momsbefriade (låter ju konstigt och jag kan inte komma ihåg från vem jag hört det).
 
Nä det är så...

Och lyfte dom momsen på spelet måste dom göra det på inkomsterna oxo...

Posta svar


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Okej...

Så om dom inte lyfter moms, exempelvis när dom köper in spel, så kan dom ta hela femman som inkomst. Men om dom lyfter moms får dom bara fyra spänn per femma i inkomst för varje kredit.

Funderade bara eftersom vissa begagnade flipper prisges exkl. moms. Men då beror det alltså på vilken taktik utställaren har vad gäller moms för hela företaget.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
länk från Arnes sida :Momskrafs
------------------
Fr.o.m. den 1 november 1995 införs nya regler (prop. 1994/95:202, SFS 1995:700) för mervärdes- beskattningen av handeln med begagnade varor, konstverk, samlarföremål och antikviteter. De nya bestämmelserna införs i huvudsak i ett nytt kapitel, 9 a, i mervärdesskattelagen (1994:200), ML. Bestämmelserna bygger på rådets direktiv 94/5/EG. Syftet är att göra hanteringen av handeln med begagnade varor m.m. enhetlig inom EG. Nuvarande regler i ML om rätt till avdrag för fiktiv skatt slopas.
-----------------------
« Senast ändrad: november 20, 2002, 22:36:10 av Sonar »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tack för länken. Nu blev det lite klarare samt tack vare RSV lite rörigare också...


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
:-D lite byråkrati har en förmåga att röra till det.


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
)Fr.o.m. den 1 november 1995 införs nya regler )prop. 1994/95:202, SFS 1995:700) för )mervärdes- beskattningen av handeln med )begagnade varor, konstverk, samlarföremål och


Detta gäller oftast inte... eftersom dom köpte sina spel NYA... och nu är dom avskrivna = 0 kr i värde...

Det är därför dom vill sälja dom utan kvitto... höhöhöh  och sen säger dom att dom skrotat spelet... = dom tjänat massa pengar...


Från en utställare fick jag ett kvitto där jag FICK SPELEN !! hahahaha  man får bara inte ett Addams Gold och ett STTNG så där...

Då hade dom papper på att dom GETT BORT SPELET ! och INTE fått pengar för det...




)Så om dom inte lyfter moms, exempelvis när )dom köper in spel, så kan dom ta hela femman )som inkomst. Men om dom lyfter moms får dom )bara fyra spänn per femma i inkomst för varje )kredit.

)Funderade bara eftersom vissa begagnade )flipper prisges exkl. moms. Men då beror det )alltså på vilken taktik utställaren

PRECIS... sen ibland försöker dom luras...

....:-):-D;-):-o:-(


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
totalt offtopic:
..... hmmmm.... ska försöka att ha en vettig citerings funktion i ordning till helgen, ser ju att det finns ett behov för det ;-)


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Det hade varit bra kanske....

:-D:-D:-D:-D


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Vad det gäller moms på pengarna som kommer in i flipperspelet så beror det på vilket avtal utställaren har med lokalinnehavaren.
Om båda parterna delar på intäkterna så har de arrangerat spel i form av ett sk. enkelt bolag. Denna form av spel är momsbefriad enligt lotterilagen 3 kap. 23 §.

Om utställaren hyr ut spelen så är den intäkten momspliktig.
Om någon av parterna tar alla pengar som kommer in i flipperspelet så är den intäkten momspliktig.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
mikke:

Det måste väl ändå bero på om berörda företag är momsregistrerade eller? (de flesta är kanske det, men i alla fall...)


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
LDK:

Nej det beror inte på det. Alla företag måste vara momsregistrerade, eller som man brukar säga, inneha F-skattebevis. Annars är det inget företag.

Utdrag från www.rsv.se:

6.12.5 Lotterier, spel m.m.
3 kap. 23 § 5 p. ML

Lotterier, däri inräknat vadhållning och andra former av spel
undantas från skatteplikt.
Med lotterier ska enligt departements-chefen
förstås detsamma som i lotterilagen (1994:1000). Lott-sedlar,
tipsspel m.m. ska således inte momsbeläggas när de säljs
av en lotteriarrangör eller dennes ombud.
Skattefriheten omfattar emellertid inte förmedling av lottsedlar,
tipsspel m.m. Moms ska därför redovisas på förmedlingsprovi-sioner
och förmedlingsavgifter. Skattefriheten omfattar inte
heller entréavgifter till inrättningar där spelverksamhet bedrivs.

Hänvisningen till lotterilagen gör att undantaget även omfattar
avgifter för s.k. flipperspel eftersom sådana hänförs till lotterier,
oavsett om vinsten består av ett frispel eller en vara (jfr 1 § lotte-rilagen).

Vill du läsa mer, gå in på Riksskatteverkets hemsida och sök på flipperspel.


Tags: