Frispel

sedan 2001

MM Remake

Getinmabelly

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: lindesberg
Utan lincens från williams? tror inte det.
Helst inte i ett land som US and A. Där blir man ju stämd för mindre saker.
Om det är ett bluffbolag som vill sno åt sig pengar, sure.

Sen tillverkas väl allt i kina ändå nuförtiden.


Deroko

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om den är gjord under licens från Williams som det mycket riktigt står på flyern,hur kommer det sig att det inte finns en Williams logga på spelet eller i programvaran,konstigt tycker jag.

MEN en sak som rimmar JÄÄÄVLIGT dåligt tycker jag är att på länken som du skickade från planetary pinball så finns flyern där det står under license from williams och man vill ha 1000 dollar för deposition MEN sen står det längst ner på sidan:

STATUS: Proto Build waiting WMS Approval
EXPECTED PRICE: $7995
Expected Availability Date: End Year 2014
OTHER:  
LAST UPDATED: 10/20/2013

Är det bara jag som hänger upp mig på att man tar förskott på nåt som det står WAITING WMS APPROVAL samtidigt som man påstår på flyern att det är made under license from Williams????
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 15:51:31 av Deroko »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
För er som inte hängt med från början (alltså för över 10 år sedan när Wayne köpte rättigheterna från WMS) så har nu Planetary licens att tillverka flipperspel från Williams (och därmed även Bally efter 1989) i den mån rättigheterna ägs av WMS (annars ska tredje part inblandas), MEN eftersom WMS fortfarande driver verksamhet ingick inte Williams-namnet i avtalet. Detta betyder att spelen som ursprungligen märktes med Williams får vara utan eller märkas med Bally. Att prototypen ska godkännas av WMS ser jag inte några som helst problem med - det står kanske till och med i avtalet. Med tanke på hur långt Wayne kom mer produktionen (enligt reportage av ALF) torde det inte vara någon fara med en deposition - det är inte annorlunda mot vad t.ex. skett vid produktionen av WoZ eller BBB.

Att vissa delar (de nya korten?) är tillverkade i Kina betyder väl inte att Kineserna börjar bygga flipperfabriker och spotta ut titlar till en marknad som inte existerar? Vilket kanske inte vore fel för oss spelare ifs...  ;-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Huruvida "gamla" MM sjunker i pris eller inte är väl helt oväsentligt - ingen köper väl flipper för att spekulera i dem?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hehe, fan vilken diskussion.

Alltså. Vad är det för fel om det skulle reproduceras ett större antal av ett vad som uppfattas som ett bra spel? Det vore väl finfint?
Då skulle man t ex som utställare kunna köpa fler av de spel som faktiskt fortfarande funkar spelmässigt men inte längre driftsmässigt (som t ex MM).
Kommer de att kontinuerligt producera 'vanliga' MM-spel så kommer jag nog säkerligen att köpa ett för utställning.

Och vad säger att ett 'kinatillverkat' spel skulle vara sämre än ett US-tillverkat. Teknisk kvalité och ingenjörsmässiga konstruktioner är ju inget som passar in på amerikanska flipperspel, vare sig de tillverkades för 16 år sen eller 2013. Vi som köpte ett Metallica Premium/LE tidigare i år blev ju lite överraskade(?) av att en av Premium-funktionerna fungerade ytterst bristfälligt.

Och varför panik? Ni har väl köpt flipperspelen för att ni gillar att spela dem och inte som nån slags investering?
Men det är klart, om man just i detta nu försöker kränga ett MM på blocket för 65k så kanske man är lite irriterad över den här diskussionen. ;-)


Deroko

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Är inte ett dugg irriterad över en konstruktiv diskussion och stort tack till INK för förtydligande MEN det som irriterar mig är vissa här som redan bestämt att spelet nu helt plötsligt kostar 25-30 tusen det är naturligtvis till dessa individer mina inlägg vänder sig till.

Självklart är mina inlägg angående tillverkning i kina fullständigt ironiska men inte alls för den skull otroliga,vilket är svårt att uttrycka i skrift men lika löjliga som konstateringarna att ett nytillverkat MM är "ett säkert kort" eller " nu kostar ett gammalt MM 25 000" eller mina kompisar i Tyskland bryter benen över att skänka bort sina MM"
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 16:45:31 av Deroko »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Exakt vem har bestämt att det skall kosta 25-30k?
Jag har inte läst det någonstans.


Deroko

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Purre Inlägg nr 4 , 5 och 6 i denna tråden där ditt inlägg är nr 5.

Inget är bestämt men det förefaller självklart
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 16:54:16 av Deroko »


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
De som sier spillene nå skal koste 25-30K kan jo gjøre i stand en haug spill som vi får anledning til å kjøpe. Jeg tar i hvert fall ett. Det kommer selvsagt ikke til å skje, og hele påstanden er det vi på godt norsk kaller pisspreik.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jösses, jag har aldrig någonsin sagt att det skall kosta så mycket.
Däremot att det vore trevligt.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Och att det vore trevligt om jag kunde köpa ett TZ igen för 6500:- eller ett RS för 3500:- igen.
Men det är ju som jag sagt tidigare: önsketänkande.


Deroko

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Purre du har inte sagt det men jag gav ditt inlägg som referens för du deltog i den delen av diskussionen
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 17:01:02 av Deroko »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Ja, jag har deltagit i diskussionen men ALDRIG påstått att flipperspelet Medieval Madness numer kostar 25-30k


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag är också intresserad av ett MM.

Men nu när dom tillverkas i nyupplaga så är ju ett begagnat gammalt inrökt krogspel inte vatten värt.

Men om någon vill så skulle jag kunna komma förbi er och hämta er gamla äckliga trälåda så slipper ni se det. Givetvis vill jag ha reseersättning men det är ändå billigt.!! Snart kommer ni få köra dom till tippen själva. Och då ska skiten sorteras! Först till kvarn.....


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Nenne: Tvärtom, om du faktiskt läser (och förhoppningsvis förstår) mitt åsyftade inlägg borde du inse att jag inte alls tror att WMS MM-spel kommer att sjunka i pris.

Är det fler som inte fattar vad jag skriver eller?
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 17:19:45 av Purre »


Tags: