Frispel

sedan 2001

Spel dyrare i USA?

gäst · 7 · 2702

Eggrock

  • Gäst
Sitter och surfar runt lite på pinside.com där folk diskuterar dagens priser på olika spel. Det som slår mig är att spelen generellt verkar vara dyrare där borta än här i Sverige, vilket låter ganska ologiskt. Är det för att värdet på dollarn gynnar oss svenskar eller för att det finns en större efterfråga?
Ta ToTAN t.ex som på flera håll värderas runt 6-7000 usd för ett ex i fint skick, ca 40.000kr. Inte har väl något ToTAN sålts för dessa priser i Sverige?

En tabell på uppskattade priser, kan det verkligen stämma?
MM > $10,000
CC > $13,000
TOTAN > $7000
IM > $6000
AF > $5000


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Det ar en mycket storre marknad. Jamfor att salja nagot pa Tradera med eBay i USA. Ofantligt manga fler saljare och kopare.

Aven om vi har fri rorelse av varor mellan EU lander sa ar det anda mycket lattare for en kopare i Kalifornien att kopa av en saljare i New York an motsvarande affar mellan nagra i motsvarande situation i Sverige och Italien.


Den billiga dollarn borde dessutom gora att priserna i USA verkar billigare an vad dom ar. Tank en kurs pa over 10kr som for 10 ar sedan...


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Fick också spader när jag såg dom amerikanska priserna. Köpte med mig två projekt och stoppa i containern när jag flytta hit (bor i San Francisco sedan ett par månader sen) ifrån UK.

Folk verkar ha hur mycket pengar som helst för övrigt, dom jag vart hemma och spelat hos har ju bara stortitlar i NIB-skick med all mods (typ färg DMD, flipper fidelity speakers, LED och blandat krimskrams).


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Menar du att det finns folk i Sverige som inte ser dessa mods som standard?!

Du har rätt i att det exploderat i US de sista åren, men de har som sagt många, många fler spel än oss samt en hel del av dessa är HUO eller motsvarande skick vilket motiverar höga priser. I Sverige ser man väldigt, väldigt sällan spel i så fint skick.


andhal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 580
    • Visa profil
  • Stad: Täby
Man får inte glömma bort det faktum att lejonparten av produktionen inte stannade i USA, Europa var MARKNADEN sedan årtionden.(glöm inte bort att flipper var bannlyst och förbjudet i USA till slutet av 70-talet) När ett nytt spel lanserades så gick det först till den stora marknaden Europa, sedan lanserades spelen på hemmamarknaden.
Jag vågar tro att detta faktum, att de flesta spelen faktiskt finns i Europa i kombination med den stora efterfrågan på hemmaplan, gör att prisbilden ser annorlunda ut"över där".

Andhal
"-Where is my base?- I wanna jam!"


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Anders, Flipperspel var bara förbjudet på vissa platser i USA. Nån nämnde för många år sen att det var vissa delstater, däribland delstaten Illinois lustigt nog, där hjärtat av flipperspelstillverkningen alltid har legat.

Men nu passsade jag på att googla lite om ämnet, och det verkar bara ha varit förbjudet i många större städer i USA, såsom New York, Chicago och Los Angeles.

åsså stavar man som en kratta.
« Senast ändrad: oktober 20, 2013, 02:07:26 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: