Frispel

sedan 2001

Frågor kring Villalarm

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Har några funderingar kring villalarm som jag tänkte dryfta med er. Finns nog inga rätta svar utan är intresserad av era teorier och erfarenheter.

Funderingen är ska man skaffa ett fristående larm typ detta med en fast engångskostnad.

Eller ska man skaffa sig ett larm som är knutet till en bevakningsfirma typ detta där man betalar en månadskostnad så länge man är ansluten till bevakningsfirman.

En fundering är ju hur mycket nytta man har av en uttryckning av t.ex. securitas vid larm? De eventuella tjuvarna lär väl inte dröja sig kvar något vidare länge efter att larmet har gått inbillar jag mig.

En annan fundering är hur mycket mer avskräckande effekt har larmdekaler på rutorna med typ securitas logga som visar på uttryckningskoppling gentemot generella dekaler som bara upplyser om larm.

Dela gärna med er av era tankar :-)
« Senast ändrad: juli 20, 2013, 18:53:08 av Sonar »


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
jag läste en intervju i nån tidning med en gammal inbrottstjuv (ja det här låter väl 100%igt!?) för inte så längesen och han berättade att "riktiga" tjuvar skiter i larm, oftast är dom inte kopplade till nån firma och även om dom är det har dom ju minst 15-20min på sig att rota igenom huset vilket oftast räcker.

riktiga proffs har både GSM störare och/eller kapar strömmen i elskåpet dessutom..

däremot sa han att rörelseaktiverade lampor och väl upplysta hus var lurigare att ge sig på.
krävs större cojones att ge sig på ett hus där det syns tydligt att inbrott är på G antar jag.
spelar ju ingen roll ute på landet dock.. men det gör väl inte ett larm heller kanske..

det absolut bästa man kan ha är grannsamverkan.


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Jag har ett från http://www.verisure.se/ , funderade också mycket på larm eller inte larm samt uppkopplat eller ej... Just i semestertider känner jag att det uppkopplade larmet har fördelen att om larmet går så kommer iaf en väktare att titta till (utsidan) av huset. Är larmet inte uppkopplat och man är på resa måste man ju hitta någon kompis/släkting/granne som kan ta en titt. Verisure har dessutom brandvarnare som är kopplade till larmet och har man dessutom en kamera så säger dom att dom larmar brandkåren om dom kan verifiera rök/eld via kameran när brandlarmet går. Nackdelen är att installations och månadskostnade alltid verkar bli högre än grunderbjudandet och räknar man på det så blir det rätt många pengar larmet kostar totalt sett under säg en 10-årsperiod.

När man tänker på det så skulle det vara riktigt smidigt med ett larmsystem som var uppkopplat mot grannarnas larm, då kanske man kunde vara en 10-20 grannar som hade "larmjouren" en vecka var.



padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Har också läst att tjuven går in, trots att varningen om larm finns...
Detta om de vet vad de vill ta dvs? Nuförtiden är det väl mest guld och läkemedel de snor?!
Men det från jula som du länkade, funkar enligt många riktigt bra, och har faktiskt många likheter med tex Securitas variant. (Givetvis inte helt lika)
Det värsta är ju att det bara är att springa mot den pipande enheten, och dra ner den från väggen. (Sen lägga den där ljudet kvävs)
Se till att binda ett hundkoppel utanför tex verandadörren, då det garanterat lär avskräcka.

Jag är inne på Tryggahems lösningar, men gillar inte till fullo dessa trådlösa varianter.
Men stod valet mellan de två, skulle jag banne mig ta Julas, och köra utan "universaldekaler".
« Senast ändrad: juli 20, 2013, 23:45:09 av padre054 »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Vi kör G4S, kändes bättre ifall tjuvarna inte får härja fritt hur länge som helst. Att ta med i beräkning är väl också att man, i alla fall på Länsförsäkringar, får rabatt på hemförsäkringen ifall man har larm kopplat till en larmfirma. Hur mycket rabatt det är vet jag inte, men det kan ju vara värt att kolla upp med ert försäkringsbolag.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Tack för er input.

Julas larm går ju att komplettera med en uteenhet som både tjuter och blixtrar, den är ju svårare att tysta om man monterar den högt upp på väggen nånstans. Securitas larm går ju via bredbandet så en GSM störare hjälper inte tjuven :-)

Citera
Men stod valet mellan de två, skulle jag banne mig ta Julas, och köra utan "universaldekaler".
Hur kommer det sig att du skulle skippa dekalerna? Nyfiken på din teori :-)


Undrar hur avskräckande det är om man har (och skyltar om) kamera övervakning?

Rörelsestyrd belysning är nog ett bra steg i rätt riktning. Men samtidigt så är köksingången rätt så skymd från grannarna så den kan jag tänka mig lockar oavsett belysning.

Undrar om man måste söka bygglov för en vallgrav :-D
« Senast ändrad: juli 21, 2013, 13:11:14 av Sonar »


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Går i samma funderingar, just nu har jag bara massa belysning som lyser upp tomten med ett gäng rörelsevakter.
Har hört att hund ska vara riktigt avskräckande för tjuvar, kan dock ej ha hund men funderar på att sampla lite dobberman morrande och koppla på rörelsevakter nära huset kopplat till en högtalare eller 2 inne i huset. Bör ju vara ett tiotal olika morrandes kopplat via en slumpvalsfunktion.
Winners dont use drugs


Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM
vi kör på både larm och en riktig dobermann :)
« Senast ändrad: juli 21, 2013, 23:08:20 av Pale »


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Det är säkert riktigt bra men bor hunden ensam där när ni är i Thailand 2 veckor?  ;)
Winners dont use drugs


Tags: