Frispel

sedan 2001

Vad ger bäst andrahandsvärde?

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vad tycker ni, vilket alternativ ger bäst andrahandsvärlde på ett spel.

1. Reparera, tutchuppmåla, samt lacka en bef spelplan.

2. Köpa en reproduktion.

Vad är smartat att göra? När jag kollar lite på det så slutar det på ungefär samma kostnad. Orginal är ju alltid Orginal.

I detta fall gäller det AFM.

MVH Oskar


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det beror ju på vad man värderar.
Ett spel som spelar bra kan vara mer värt än ett spel som ser snyggt ut men är svårspelat kan jag tycka.
Lyckas man pricka båda så är väl det bra isf.

Vad gäller reprospelplan till AFM så har jag precis monterat en sån och är klart nöjd. Mina farhågor att det du skulle bli svårkontrollerbart då spelplanen var så blank infriades inte. Bollkonstigheterna uteblev och det spelar precis som vilket nytt spel som helst (dvs rätt snabbt men kontrollerbart).



dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
I mina ögon är en reprospelplan mer värd än en original som klåpats med. Mest värde är en repro som lagts på extra lack. INKen har en polares farsa som gör någon magiskt med spelplan. Noll friktion.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Jag skulle tro att 70% av alla på SFS , inte skulle se nån skillnad på en orginalspelplan , en orginalspelplan som bättrats och lackats eller en reprospelplan......
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Purre: Vart köpte du den? ¨

Har kikat lite och det finns ju på några olika ställen så det kan ju tänkas att det är olika tillverkare på de olika.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag köpte den från Pinball Heaven (tror jag) för flera år sen.
Detta är en Mirco-spelplan, har en MM-spelplan därifrån också och AFM-spelplanen ser faktiskt lite bättre ut än MM.

F ö ska jag renovera och låta lacka originalspelplanen som ett test. Då kan man göra ett 'blindtest' för att se hur pass svårt det är att skilja dem åt :)
« Senast ändrad: mars 22, 2013, 22:00:12 av Purre »


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
OLW: Highclass pinball är det som har dom flesta licenserna just nu vad gäller många populära Repro tillverkade Williams/Bally 90-talare, och han (mirco) jobbar hårt för att knyta upp resten också.

Hälsade på honom när hans fabrik var nybyggd med fina lackboxar och robotar som kostar fläsk.

CC: jag tror att du har ungefär 145% fel i ditt troende...
Orginalspelplan - lackad som man lackade på 90-talet (använd mylar)
Orginal-upp touchad - även om proffs som Lamborghini snyggar till dessa så går det inte att åtgärda alla ghostings,solblekningar och hålslitage utan att se detta klart o tydligt.
Repro ÄR ju en orginaltillverkad spelplan! och nuförtiden även lackad med keramiklack, för uberlång hållbarhet.

Vi är nog för Antikrundan påverkade när det gäller spelplaner generellt ;-)
Orginal är inte bäst efter +50000 lirade lir.

dri: Idag behöver du inte lacka om/på dina repros, då dessa är lackade med keramik-lack från scratch.

Oskar: Repro alla dagar i veckan! :-)
Matchstick Pinball


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om det bara är att byta plan och spela så börjar det kännas som en bra investering. Skulle ju helt klart vara mycket jobb och ändå kostsamt att få ordning på orginalplanen.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Det är väldigt stor skillnad på en renoverad spelplan och repro. Du har ju inte alls den lystern i färgerna på originalspelplanen efter tidens tand, jämfört med en repro. Det är inte speciellt svårt att se skillnad.

Det bästa är egentligen att hitta en NOS-spelplan. Börjar bli mycket svårt och dyrt!!

Jag har inget emot reprospelplaner, utan byter titt som tätt (håller på med mitt 3:e spelplansbyte på Centaur). Men jag kan tycka att det helhetsintrycket blir lite konstigt ibland om inte kabben renoveras oxå. Kontrasten med ny spelplan mot originalkabb kan bli för stora. Även den mest välhållna kabben kan framstå som dassig då den inte har samma lyster som spelplanen.


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo när man väl börjat fixa så vill man ju få allt i toppskick. Så det blir väll plastkitt, ramper, sideart och småfix. Men då bör det ju vara i toppskick och värt betydligt mer än idag.

Kul med ett nytt projekt med.

Hur jobbigt är det att byta sideart? Måste de gamla tas bort eller kan man sätta dom nya över?


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Dom gamla ska bort, sen ska det spacklad lite och slipas, minsta lilla syns igenom på den nya sidearten. Lite fusk med underarbetet så får man igen det efteråt.


Tags: