Frispel

sedan 2001

STTNG krånglar

Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Har precis köpt ett Star Trek som helt plötsligt "tappar bort" en boll. Det kan, under spel, börja köra felsökning, som när en boll fastnat.
Och ibland efter spelets slut, när man ska trycka fram ett nytt spel, står det "please wait, locating ball" eller något liknande.
Ibland försvinner inte bollen ner i rampen under spelplanen vid launch heller. Samtidigt som det knäpper som fan precis som om spolen försöker dra, men har fastnat eller nått.
Svårt att förklara. Och jag har inte kollat närmare på det än, utan tänkte att nån här satt inne med lite tips först.
Jag har skruvat endel med flipper tidigare, men inget såpass avancerat som detta.

Tacksam för svar.


HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Välkommen som STTNG-ägare och vänj dig vid lite knepiga problem:)

Om du söker lite kommer du få tips om kanonerna, tråget och drop down targeten under skeppet.

Om kanonerna spökar kan lätt undersökas genom att disabla dem i menyn. Se om felet kvarstår när de inte används.

Jag har haft en del problem med glapp i bolltråget. Det visade sig vara två motstånd som satt löst. Optona kan också strula.
Om jag förstår det rätt så beror problemen på att det blir mycket vibrationer i tråget som skakar sönder det. Det finns fix för detta.

För övrigt är det ett jäkligt skönt spel med fin känsla för tema och gameplay. Trippla jackpottar en bit in i spelet ger fin utdelning:)


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Härligt att se att inte bara mitt krånglar:-)
Jag ska meka lite med det nu i helgen, så får vi se vad det ger.
Ja, jag gillar spelet som fan, men jag hatar saker som inte funkar 100!

Tack för tipsen!


SYN7HOR

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Har också ett STTNG som behöver lite fix... Mitt första spel, så jag är ingen expert, men jag har fixat lite smågrejer redan.

Följer tråden med intresse och "kapar" den ev. vid behov.


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Det går så bra så:-)
När man skjuter iväg bollen, så ska den ju (ibland?) ner i en drop target längst upp. Samma som man "lockar" i.  Den funkar ju lite som den vill för mig. Ibland stutsar bollen bara tillbaka när den ska vara öppen.
Reste upp spelplanen idag och ser att det är; en spole som drar upp drop targeten, en fjäder som ser till att den rycks ner(så klart), men sen sitter det en liten spole längst upp på hela mekanismen, som drar ett litet plåtbleck i tomma intet:-/
Ska lägga upp nån bild på det.



Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Det funkade ju fint... Kan man inte ladda upp bilder direkt från iPad/telefon/dator?


AliasJones

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Mekaniken som sköter övre droptageten fungerar som följer.
Den stora spolen gör att droptargeten går upp. Det finns en mekanism (den svarta plastskenan)som gör att droptargeten låser i detta läget.
Den lilla spolen frigör (trycker ut)låsmekanismen och tillåter fjädern du beskriver att dra ner droptargeten.
Hela kitet kan krångla men är inte särskilt komplicerat.
Här är en sida med lite info om bland annat kanonerna och under rubriken "Explain how that Drop Target works!" hittar du info om när övre droptargeten skall vara uppe respektive nere.
http://www.aaarpinball.com/STTNG/STTNG.htm

Det där du beskriver att det knäpper frenetiskt skulle kunna vara att den lilla spolen frenetiskt försöker frigöra låsmekanismen utan att lyckas. Kan bero på krånglande mekanik eller att givaren som känner av om targeten är nere inte reggar. Även den stora spolen kan få fnatt om inte mekaniken låser droptargeten.


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Tackar! Ja, min teori efter att ha kollat lite på det är just att den lilla spolen inte klarar av sitt jobb och att det är den man hör.
Nu ska jag fördjupa mig:-)


tomas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Hade samma problem på mitt engång i tiden. Felet för mig var att switchen var avbruten p4p länk

edit: såg att  freeplay även hade den inne,enligt manualen har den artikel # 5647-12693-31
« Senast ändrad: februari 16, 2013, 17:35:01 av tomas »


SYN7HOR

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
När mitt topdrop strulade var det för att en skruv var lös, så att skenan inte kom tillräckligt långt upp för att låsas. Skruvade fast den, och det funkade fint i några dagar, men jag skruvade nog för hårt, för "brickan" som skruven höll fast sprack...

Hur stor är chansen att denna "bricka" går att finna? Tänkte köpa ett komplett kit (A-14615), men de finns ej på marknaden för tillfället (förutom någon australiensk sida som tar kraftigt överpris). Kan man räkna med att denna del åter kommer i produktion, eller ska jag kontakta någon mekanisk verkstad så tillverkar de brickan?

Om någon är intresserad eller tror att de kan hjälpa fotar jag gärna denna "bricka". Den sitter mellan cylindern som går i den stora spolen och... ja, det andra. :)


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag blir fan inte klok på den jävla mekaniken till drop targeten. Vad påverkar den lilla spolen egentligen? Det sitter ju en liten plåtbit som är ledad i spolen som "vinkar" när den drar, men droptargeten blir ju inte på något sätt påverkad. Måste ju fattas någon pryl. Ingen som har lust att kolla på sitt?


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Syn7hor! Såg ditt inlägg nu! Plåta!!! :-D



SYN7HOR

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Någon som vet om det går att få tag på delen till höger?