Frispel

sedan 2001

Ny plats för annonser - SFS Marknad

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Det har den senaste tiden känts som att vi har vuxit ur vårat sätt att annonsera här i forumet. Behov av flera kategorier och ett smidigare sätt att hantera den växande mängden annonser har lett till att jag nu har gjort en egen annonserings del som går under namnet "Marknad".

Den återfinns i menyn här ovan. Upplägget är snarlikt det vi har i forumet för att man ska känna igen sig men det är ändå märkbart annorlunda från forumet just för att det inte är ett forum.

Som tidigare så är det inte ett ställe för diskussioner och detta har styrts på flera sätt:
*Nu kan annonsören stänga av möjligheten att kommentera i annonsen när denne lägger in denna.
*En annons åker inte upp i listan p.g.a. en kommentar och annonskommentarer dyker inte upp under Senaste rubriken här till höger.

Flera skillnader mot forumet finns:
*När man lägger in en annons kan man på ett enklare sätt lägga in bilder i sitt galleri som kan bifogas annonsen.
*En annons som är äldre en en månad kommer att markeras som inaktuell på diverse sätt.
*En annons kan markeras inaktuell av annonsören innan den här månaden har gått.
*Istället för att "bumpa" en annons som gjordes tidigare så uppdaterar annonsören själva annonsen och den åker upp i listan och tiden tills den blir inaktuell startar om
*Annonsören kan flytta annonsen själv mellan de olika kategorierna om det visar sig att denne lagt in i fel.
*Annonsören kan bifoga en annan email än den som finns hos SFS och även bifoga ett telefonnummer.
*Som nämnt tidigare så kan annonsören stänga av kommenteringen när denne lägger in annonsen och så länge det inte finns några kommentarer.


Det finns garanterat utrymme för förbättringar och säkert en och annan bugg.

Har en del tankar hur denna funktionen kan förbättras t.ex.
*Göra annonserna sökbara (som forumet)
*Göra mobilversion av markaden
plus en del annat men jag vill höra vilket behov det finns.


Slutligen så vill jag säga att forumdelarna Köpes och Säljes/Bytes kommer finnas kvar parallellt i en månads tid ungefär, där efter kommer de att låsas för nya inlägg. Så jag rekommenderar att alla nya annonser läggs in i marknaden från och med nu.

Alla kommentarer/förbättringsförslag/buggrapporter tar vi i den här tråden.

:-)
« Senast ändrad: mars 28, 2012, 10:22:38 av Sonar »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Kommer köprelaterat ligga kvar där det är eller flyttas in under Marknad ?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Köprelaterat är ju en riktig forumsdel, den är ju till för diskussioner så den ligger kvar i forumet.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Verkligen jättebra, eller t.o.m. fantastiskt bra :-)

Extra uppskattat att du delat in det i flera kategorier, så blir det väldigt överskådligt och enkelt att annonsera och titta på rätt ställe.

Tack!
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
:-):-)
« Senast ändrad: mars 28, 2012, 19:34:17 av Sonar »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fressten så undrar jag nu genast:

Under MARKNAD - Köpes / Säljes

Avser det:
Flipperrelaterat Köpes
&
Flipperrelaterat Säljes

I så fall kanske det borde stå i rubriken att det avser 'flipper' :-o

Annars kan man ju annonsera sånna där obskyra apparater så som banditer och jukeboxar :-D
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Utmärkt! Fenomenalt! Perfekt!

TACK / för god service:

Bra jobbat, Sonar.

Det finns emellertid anledning till ett litet påpekande.

När vi som tacksamma forumanvändare gör snabba (enkla) affärer utan annonskostnad, tack vare SFS, ska vi inte "överväga" en donation:

utan per automatik dela med oss, till SFS.

Minst etthundra kr per sålt spel bör doneras av säljaren:  

vad är en ynka hundralapp, vid ett försålt spel?

Inget för säljare, dock många bäckar små för SFS:

och framför är det ett bevis för uppskattning.

En framgångsrik köpesannons bör såklart också leda till donation.

Ideellt arbete med SFS nedvärderas givetvis inte, men likväl:

Cash is king / money talks :-)

Bra affär genom SFS = självklart med donation till SFS.
« Senast ändrad: mars 28, 2012, 22:40:41 av Linde »


GSMHACKER

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Döp om  till Övrigt säljes  och övrigt köpes


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Trevlig funktion det där med att man med ett litet klick kan få upp användarens (reggade) bostadsort på en karta. Lätt att se om man tycker det kan vara värt att sätta sig i bilen och åka en tur =)
Tackar och bockar!


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
När jag kollar på Marknad på jobbdatorn får jag små käcka röda kryss ( = visar inte den bild som ska vara där ) bredvid annonserna. Kör IE8 .


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Larsson: Såg det nyss också, får ta och kika på det snart :-)

Cocs: Jag hade hoppats det var tydligt nog med de benämningar som redan var där, plus att det står beskrivningar av de olika delarna på rätt många ställen. Jag tycker vi testar så här ett tag och om det blir mycket fel så får jag göra om.

Jag hoppas verkligen folk läser de olika beskrivningar som finns. De står ju på rätt många ställen också :-)
« Senast ändrad: mars 29, 2012, 09:45:11 av Sonar »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Har fixat den saknade bilden, visas lite olika beroende på vilken webläsare man här. Därför såg jag det inte att servern saknade en bild som jag har på min lokala arbetskopia av sfs.

:-)


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Krysset är mycket riktigt borta nu , men jag ser ingen bild . Ska det vara samma bilder som i forumet eller ?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
... nope :-), det är som så att det är en "tom" bild där i vanliga fall och är det bilder i annonsen så är det en ikon som indikerar att den annonsen har bilder.

Eftersom det inte är några annonser med bilder inne just nu så blir inga ikoner framför texten.


Vill bara påpeka det igen att:

[f+]Man kan flytta sina annonser själv genom att uppdatera dem och ändra kategori[/f+]

Så märker man att man gjort fel så kan man rätta till det själv :-)


Tags: