Frispel

sedan 2001

LOTR: Ringmagneten bränner transistorer

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Felsäkrad spole (7A isf 4A) ledde till en bränd transistor. Bytte transistor t en tåkigare och kollade magnetens diod och switcharna som aktiverar ringmagneten. Spelet lyckas 'catch & drop' i test men när den i spel ska göra 'catch & throw' blåser den nya säkringen. Med ny säkring i hör man att magneten slår till direkt när man drar igång spelet (den surrar svagt) och när man låter den vara igång lite blåser säkringen.

Vad kan ha fått transistorn att korta igen?

Kan den lilla kondingen som sitter i drivkretsen (0.01mF) fått sig en smäll och nu orsaka detta?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Finns det schema tillgängligt någonstans på nätet tro?

Utan att veta hur kopplingen egentligen ser ut så har jag svårt att tänka mig att kondingen ställer till det.

Om det inte hjälper att byta effekttransistorn så kan det vara drivningen till den som också är trasig.

Men som sagt svårt att säga utan att se schemat framför sig.

:-)


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Är transistorn trasig igen , eller menar du att din 4A fuse ryker titt som tätt ?

Det är känt att 4A är för klent , STERN har konfirmerat detta och 5A skall användas till ringmagneten.

Jag bytte upp mig och efter det inga problem alls.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag har säkert helt fel, men sa inte STERN att vi skulle peta i en 4A istället för 3A? I så fall förstår jag om du inte har haft några problem med 5A. Men jag kanske minns helt fel.

Själv har jag 4A utan problem, men å andra sidan så spelar jag ju inte på mitt exemplar.
« Senast ändrad: mars 13, 2012, 16:44:18 av MS »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Du minns nog fel MS ;)  Står väl 4A SB i manualen.... (eller e det jag som minns fel....jag har ju inte ens kvar min LotR....(nån som vill sälja sin ?))

saxat från nätet

1.Problem: 4A SB fuse for Ring Magnet.  
Fix: Replaced with 5A SB, confirmed OK with Stern.

Men det är inte alla spel som har problemet så vitt jag förstår , när jag körde med 4A SB fngerade det alltid i testet , men relativt ofta dog säkringen under spel...efter byte till 5A SB var mitt problem borta.

LDK: Kolla så du har SB säkring o testa dig fram med 5A vs 4A , lycka till
« Senast ändrad: mars 13, 2012, 20:48:02 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag ska låta det vara osagt. Men på mitt står det 3A. Men mitt spel är en dålig referens då det är ett tidigt måndagsexemplar med svart POA och har en byfåne på spelplanen.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Transistorn var pajko. Stoppade in en tåligare trissa och nu lirar allt som det ska igen. Kör m 4A S.B. nu å det verkar funka.

Misstänkte ett tag att pre-trissan var pajko också, men så var det inte (eftersom den sitter i en ic-krets tillsammans med sju andra så är det tydligen ovanligt att bara en pre-trissa går sönder, och eftersom alla andra spolar funkade så indikerade det att jag inte skulle byta kretsen som första åtgärd).

Den lilla kondingen var uppenbarligen också hel...

Tack för svar


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Märkligt det där om att det skulle vara ett känt fel med 4A. Jag hade en konversation med Stern (via Ole) så fick jag detta svar på frågan varför magneten bränner säkringar:


Fra: Patrick Powers [mailto:patrick.powers@sternpinball.com]
Sendt: to 2/10/2011 17:01
Til: Ole Jørgen Kristiansen
Emne: Re: LOTR
 
Hi Ole,
Please make sure the ring magnet fuse is a 4A Slo/Blo.  Also, check the
spinner switch # 52 at the entrance of the center ramp.  This switch turns
on the magnet as the ball enters the ramp.  If the switch is out of
adjustment it could constantly be turning the magnet on even without the
ball hitting the spinner.

Regards,
Pat



Lyckade aldrig lösa felet, men jag provade senare som en sista utväg och i ren desperation att sätta in en 5A och sedan dess funkar magneten hur bra som helst.
« Senast ändrad: mars 16, 2012, 22:55:07 av granman »