Frispel

sedan 2001

Vad var bra resp. mindre bra på SM.

KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Kan det vara en bra idé att få ner några punkter angående vad som var bra respektive mindre bra med årets SM? Det kan ju vara användbart för nästa arrangör att ha ett antal synpunkter att titta tillbaka på. Lika bra att skriva ner det medan vi har det färskt i minnet.

En uppenbar sak som jag gissar att de flesta håller med om är förstås att lokalerna var väldigt trevliga. Najs med en bar och bra med så många & fräscha toaletter etc...

Kul/bra påhitt med flipperg0lfen och att skänka pengar till välgörande! Får gärna bli en tradition enligt mig.

Det är svårt att speca vad som egentligen var bra, när något fungerar bra så märker man det oftast inte, det flyter bara på som det ska. Får man inte skäll så har man gjort rätt!


Lättare är det förstås att hitta sådant som kan bli bättre :-o

Man skulle kunna skapa några nya funktionärsroller (eftersom det ändå inte är några problem att hitta funktionärer ;)
- En utpekad informatörsroll under tävlingshelgen. Denna kan få ansvara för att nödvändig information distribueras via förutbestämda kanaler, SFS, flippersm.se etc.

- Livesändnings-snubbe, om vi vill att detta ska vara någorlunda prioriterat och samtidigt underhållande kan man tänka sig att det finns en schemalagd person som rullar omkring kameran och väljer ut trevliga matcher/händelser att streama ut till de stackare som inte är på plats.

- Matchfilmning, nu hade PQ med sig en sjysst rigg att hänga upp kamera i. Dock fann vi inte tiden att få igång filmandet. Det skulle i så fall vara en mer högkvalitativ matchfilmning som kan läggas upp på något forum (youtube t ex) i efterhand. Dock kan detta vara lite känsligt misstänker jag, det är ju viktigt att det inte stör de spelande eller att någon känner sig obekväm med att filmas även om nu inte stativet i sig stör. Hur viktigt är detta tycker ni? Personligen skulle jag väldigt gärna titta på välfilmade matcher i bra kvalité i efterhand, man kan nog inspireras och lära sig en hel del av det.

Finns det månne fler intressanta synpunkter/reflektioner?


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Jag tycker att det var riktigt, riktigt trevligt med B-slutspelet. Det blev en avslappnad och trevlig tillställning i swissformat som gjorde helgen roligare för oss som var förbannade över vårt usla A-kvalande.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Bra: Arrangemanget var mycket bra.tiderna hölls fint och att det slutade 2 minuter innan utsatt tid var det få som förväntade sig =)
Skicken på spelen var som väntat Balac/Salo-klass. En ynnest att få spela på så fina spel.
Det var bra lokaler och med ett behagligt avstånd till stan.(I positiv betydelse)

Dåligt: Att folk inte orkar ställa upp ett fåtal timmar. Själv lade jag 8 timmar vilket är ingenting mot en hel del andra som lade ner groteskt antal timmar. Om alla bara tar en timme eller två så skulle det avlasta sjukt mycket. Ett tips kan t ex vara att man i anmälan kan välja på 2 olika avgifter 400:- utan pass och 300:- om man tar minst en timme eller två.

Önskas: Matchfilmning a'la PQ vore trevligt. "Stativarrangamanget" som dom har i Lund-lokalen gör det mycket smidigt att lätt flytta runt kameran mellan dom olika spelen.
« Senast ändrad: november 28, 2011, 14:50:00 av IFK »


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Stativet är nu donerat till bunkern. Jag har faktiskt aldrig märkt av någon som blivit störd av kamera-arrangemanget. Tyvärr gick inte stativet in under fläktkanalerna i main-rummet, vilket gjorde att det krävdes lite för mycket arbete att få till det.

Bra: Lokaler, spelskick, Bar!, Ansvarigas nedlagda jobb samt deras bemötande under hela tävlingen. B-slutspel!!! Riktigt trevligt att vi som sumpade main ändå fick väldigt mycket speltid(som vi säkert behöver)

Dåligt: Lite för varmt i förströelsedelen. Mitt kvalande :-(


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
PQ: Det blev Boråsbunkern istället då de avsade sig donationen. Förhoppningsvis kan vi nu filma JAX och därmed få reda på hur han egentligen gör för att få sina höga poäng.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Dåligt: PAL fungerade inte alls lika bra som tidigare år. Det måste vi lösa i god tid inför nästa år.

Mindre bra: Informationsflödet fungerar inte alltid sömlöst. Ingen skugga på BUD dock, då SM alltid har haft det problemet. Fler lappar/projektorer med info till folk kanske?

Bra: Allting annat.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Utmärkt lysande skick på spelen, bra lokal och utmärkt arrangemang! Tack för det alla som varit inblandade!
 
En liten fantastisk detalj. Jag och Anders scorekeepade classics under lördag eftermiddag och det var lugnt som i graven tills mainkvalgruppen var klar. Plötsligt skulle "alla" spela classics och det vart minst sagt rörigt inne i classicsrummet. Efter en liten stund hade dykt upp 3 extra volontärer som anmälde sig att hjälpa till med scorekeepingen fast det inte var deras jobb. Fantastiskt bra och stort tack för det!

Dock kanske man antingen skall schemalägga classicskval eller ha en bank av funktionärer som man kan flytta runt? Kan  t ex tänka mig att det var väldigt lugnt inne i mainrummet när kaoset var i classicsrummet

En liten detalj som jag upptäckte som kan vara värt att fundera på är lottningen av spel i slutspelet. Som jag förstod det var det helt fri lottning vilket kan innebära att spelare får samma spel flera omgångar i rad. Liten skitsak, men det kan innebära vissa fördelar. Att ha spelat ett spel strax innan mot en person som inte rört spelet ger onekligen en viss fördel. Jag förstår att det är svårt att inte behöva "repetera" samma spel om man går hela vägen, men det kanske går att styra från omgång till omgång?
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Fredag-Lördag fungerade väl i princip smärtfritt (den vanliga dosen med spelfel av varierande grad.)
Söndagen innehöll lite för mycket missar i planeringen för att jag ska utnämna mig själv till Borgmästare av Flipperköping.

Tycker nog att hela söndagssystemet behöver ses över till nästa år, då det alltid är ett kaotiskt tillstånd under morgontimmarna.

Rophe har också enligt mig helt rätt i att lottningen av spel i slutspelet kunde varit lite mer genomtänkt.
Nu gjorde jag som så att jag delade upp spelen i två grupper - virtuella lockar och stjälbara lockar - så att varje par som gjorde upp på tre spel åtminstone skulle få ett spel ur varje grupp.

Andra saker som inte fungerar helt hundra är ju de som år efter år vägrar hjälpa till. Så jag skulle vilja utvidga IFKs förslag och föreslå att de som anmäler sig som funkisar på tävlingen spelar gratis. Den summan kan vi gott fördela ut på resten.
Lyckan är en tänd modelampa.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
kvalspelet bör i fortsättningen göras som vi gjorde 2008.
Då vi körde kvalomgångar i samma mall som Main.
Det var en del pusslande med spelarnas önskemål och deras mainspelande för att få ihop classic-kvalgrupperna.
En fördel var att ett jämnt kvalande på classics samt att man kunde ha 30 sek testspelande som i main.
sen var det naturligtvis 5 kulor per spel för att undvika rena flip-of-a-coin matcher, vilket jag såg ett antal av i classics nu i år.

Sen bör fredagskvalandet börja redan tidigt på fredagen. det är dags att inse att SM är en tredagarstävling så som många andra stora tävlingar är, då kan en del kvalande starta på torsdagskvällen.
« Senast ändrad: november 29, 2011, 04:47:18 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Då kan man rent av hinna med att riva av första och kanske andra avskjutningen av folk i både Classic och Main under lördagskvällen.  :-)


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
"Sen bör fredagskvalandet börja redan tidigt på fredagen. det är dags att inse att SM är en tredagarstävling så som många andra stora tävlingar är, då kan en del kvalande starta på torsdagskvällen"

Blir det inte en fyradagars om man kör tor-söndag?
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Men visst, Bally har rätt i sak. Bränn av hela skrotsektionen/skräckkabinettspartyt/komplementkomiken (bör bli klart på några timmar från första drain till guldplakett) under torsdagen så kan tävlingen starta på riktigt under fredag eftermiddag
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


BHZZ

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
  • Stad: skepplanda
det mesta var mycket bra men ett önskemål vore att ha någon som tar emot folk när dom kommer och bockar av och delar ut information och delar ut T-shirts till dom som har bestellt


Tags: