Frispel

sedan 2001

Livesändning från FlipperSM på bambuser

KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Hejsan, nu har jag dragit igång lite livesändningar via Bambuser. Ibland kommer jag/någon gå omkring och filma lite folk men mest kommer nog kaneran stå uppstäld och filma över nejden...

Bambuserlänken

Imorgon hade jag tänkt filma lite slutspelsmatcher oxo.



KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Håll klaffen! ;) jag har suttit och matat in scorer i två timmar men nu ska jag flytta lite på kameran :)


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Kan man inte ställa kameran vid det spel som spelas på? Lite trist vy

Men jätteglad att det finns en live sändning!! Bra gjort!!
« Senast ändrad: november 27, 2011, 16:07:10 av JPM »


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö

KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Nix, ingen liveskärm. Fanns ju inte direkt någon bra plats att projektera upp bilden på som var ledig.

Men i vilket fall som helst, lite filmande av matcher kom till slut igång på söndagen. Här är länk till de filmsnuttar som spelades in under SM. Det är nog bara den sista som känns relevant att kolla på men vill ni får ni givetvis browsa genom resten. Vem vet, någon kanske gjorde något lustigt som fångades upp?

http://bambuser.com/channel/flippersm-2011/broadcast


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Tittade nu lite på bambuseringen av finalspelet, och jag får säga att K O gjorde ett bra jobb. Såväl bild som ljud är av hög kvalitet (fast man hör Svante lite väl ofta).

Kan bli kul när Lundastativet tas i drift på framtida tävlingar, så att man får perfekt bild på spelplanen.
Lyckan är en tänd modelampa.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

DIE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 425
    • Visa profil
  • Stad: Sandared
Det var förvånansvärt bra kvalité på bambuseringen också. Vad hade ni för bandbredd för att putta ut videon?


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Bandbredd ut okänd, någon typ av ADSL skulle jag tro.
Jag testade med lite olika fart ut och försökte lista ut ifall det "flöt på" bra genom att på en dator bakom samma uppkoppling kolla att det inte laggade. Det funkade tveksamt vid 500kbit/s video ut men om det beror på att bandbredden in var dålig pga konkurrens om den på plats eller om det berodde på att det inte fanns bandbredd kvar ut vet jag icke. Jag borde bett någon utanför avgöra...

Dessa inställningar körde jag med i Adobe Flash Media Encoder:

Videoström
Bit Rate: 350 kbit/s
Encoder: H.264 (Main)
Frames/s: 25

Ljud
Bit Rate: 80 kbit/s
Encoder: mp3
Stereo / 22050 Hz

Video capture input size: 720x576
Stream output size: 320x256

Auto Adjust: Degrade quality / do not drop frames.
(Om uppkoppling mot mediaserver inte räcker till så kan man välja mellan att droppa frames eller sänka kvaliten. Droppade frames är riktigt irriterande!)

Om det är bra/dåligt/inte spelar någon roll att jag skickar ut i lägre upplösning än kameran spelar in med vet jag inte. Tål att testas och jämföras, jag bara gissade att bilden kanske skulle bli lite mindre men samtidigt krispigare.

Trevligt vore ju att kunna strömma ut med minst 1mbit/s...


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
"Ska testa det med takhöjden i lokalen i helgen!"
Sade INK...
Efter SM frågade PQ om jag tog hand om kamerafästet som han smitt till. Jag såg inte till det när jag städade ihop mina grejer, det kanske försvann i röran... eller så finns det någonstans. Hur ser det ut annars på stativet, finns det någon bra möjlighet att hänga upp en kamera som det ser ut nu?



P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Det sitter en m8-gänga insvetsad i toppen. Om jag får info om kameran som ska användas kan jag göra ett fäste. Om mitt eminenta fäste för två kameror hittas vore det bra. Tog ändå någon timme att fixa till ;-)

LPA ska inhandla en dedikerad kamera som bara ska vara till lokalen, där kommer vi säkert att försöka hitta en streamlösning. Bra jobbat av Kossan att få fram lite data som fungerar :-)


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Snubblade förbi kameran många gånger utan att förstå att den faktiskt fungerande och streamade ut, det var först när Svante läste på stpb's snack att någon ville se nåt annat än tomma spel som jag insåg det och vi började rulla runt kameran lite.

Är ju inget större jobb att flytta runt kameran, men ett tips till nästa år är att sätta en lapp på stativet att det är ok att filma något intressant om man inte har någon avdelad kameragubbe.
« Senast ändrad: december 04, 2011, 01:11:33 av superpin »
Ola Rodenkirchen


Tags: