Frispel

sedan 2001

Vad kan man lära sig av toppspelarna?

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har tittat en del på de tutorials och tävlingsmatcher som läggs upp på Tilt Warning-bloggen. Där kan man ju se duktiga spelare som Bowen Kerins, Keith Elwin, Cayle George, Jorian, Mats och många fler.

Har studerat deras spelsätt en del (främst Bowen Kerins) och kan notera ett par saker som skiljer oss dödliga från de vassaste spelarna:

1) Räddningar med flipprarna
Oerhört många räddningar från mittenrinn-situationer. Man tror att "nu är det kört" men med en perfekt tajmad flipp lyckas de precis toucha kulan och behålla den i spel. Men det är inte de lite mer våldsamma "slap saves" som jag och många andra kan göra hyfsat väl. Nej, det är lite "lösare" räddningar som inte nödvändigtvis leder till de vanliga slap save-räddningarnas stenhårda skott upp längs spelplanen (med stor risk för blixtsnabb retur och otagbar drain). Det är dessutom en ständig beredskap att hantera oväntade studsar från flipprarna eller inlaneguides. Flippertabbefaktorn är extremt låg.

2) Reaktionsförmåga
Blixtsnabba reaktioner verkar också vara på plats mest hela tiden vilket såklart är viktigt för att försvarsarbetet.

3) Siktet
Träffprocenten ÄR högre för toppspelarna generellt sett. Kanske inte jättemycket högre, men definitivt högre än oss övriga. Kolla exempelvis den Shadow-tutorial som Bowen bjuder på, där han under den sista delen (där han förevisar loop-strategin) inte missar en enda överloop direkt efter att han väl har satt en vänsterloopträff. Han gör självklart många missar också, men för vissa nyckelskott är träffprocenten under långa perioder hög.

4) Multiboll-skills
Bra förmåga att få kontroll under multiboll. Små subtila knep för att fånga upp kulorna och sen separera dom så att man kan komma åt de skott som man vill men med kulor fångade på den ”inaktiva” flippern. Finns inte bara ett eller två sätt att göra ”cradle separations” (vilket jag trott). Att sen dessutom behålla samma höga skottprecision under multiboll som under single ball är ju också en bra grej…


Man skulle kunna ta med ”Taktik” också, men där har man ju sett många spelare som har felfri taktik, men som ändå inte lyckas exekvera på samma jämna höga nivå som Kerins och gänget. Taktik kan alla lära sig, medans ovanstående punkter kräver spelskicklighet.

Sen borde nog en punkt vara nervkontroll och fokus…

Vad tror/tycker ni? Är jag fel ute? Är det andra saker som avgör?
« Senast ändrad: oktober 11, 2011, 15:45:21 av LDK »


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Din cykel går nog åt rätt håll.

En sak som jag slagits av är med den konsekvens som toppspelarna hela tiden söker kontroll över kulan.
Så fort den lämnat flippern gäller det att återta den. Tycker man ser det tydligt i klippet när Keith spelar Taxi. Skjut ett skott, få kontroll på kulan, skjut ett skott, få kontroll osv repeat.


Själv kan man ju slänga iväg kulan lite planlöst efter att ha satt två-tre skott i rad, och så var den kulan slut.

Räknar man antalet gånger som de håller kulan på flippern, så torde det väl ligga ett flertal gånger över vad man själv presterar i bollkontroll under samma tid.
Lyckan är en tänd modelampa.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
En sak som är tråkig med att spela för att konstant parkera/kontrollera kulan är, särskilt när det är tävling och folk tittar på, när man parkerar bollen och sedan ändå konstant misslyckas med att sikta.

Parkera bollen på flippern, missa skottet för att locka i AFM, panikrädda, parkera bollen, missa skottet för att locka i AFM, panikrädda, parkera bollen, osv osv osv.

Då känner man sig bara dum, bättre att bara slaska så det inte ser ut som att man TROR att man kan spela :D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag skiter i vad folk som ser på, tänker. Hamnar jag i en situation som du nämner (och det har hänt).
Då nöter jag vidare med lockskottet om det är det viktigaste skottet för stunden.
Fast jag brukar då skälla högljutt på kulhelvetet, om den inte vill in i locken eller vad man nu skjuter på.
:-)
Ibland har jag ett grymt sikte, ibland så står jag med huvet i en påse, verkar det som.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Citera
Ibland har jag ett grymt sikte, ibland så står jag med huvet i en påse, verkar det som.


Slumpen är ingen tillfällighet?  :-)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Slumpen har inte med det att göra.
Ibland sitter nästan alla skott som gjutna, andra tillfällen så är det konstanta stolpskott, troligen p g a dålig koncentration.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Christian, om det var ständiga stolpskott, så skulle jag hålla med dig. men ibland är man focuserad och då är man i zonen. att det inte håller en hel tävling visade jag i Sandefjord. Bra kvalande och så uselt slutspelande.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Orkade inte leta efter en nyare tråd som passar men vill bara dela med mig av en sak man kan lära sig av proffsen när det gäller saves:
http://www.twitch.tv/papatvpinball/b/509571437
Kulan börjar ca 50:20
Saven kommer 52:30
:D


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Diskret slide save. Antar att han klämde fingrarna på högerhanden när han drämde in det i spelet/väggen/huset bredvid.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Tja, som rubriken lyder:
Citera
VAD KAN MAN LÄRA SIG AV TOPPSPELARNA?

Tja, efter en kväll med Jörgen "IFK" Holm så har man lärt sig häpnadsväckande många nya svordomar. Särskilt ord kombinerat med satan/djävulen och djurlivet. :)


Tags: