Frispel

sedan 2001

Diskussion om lotteriinspektionens lagförslag

Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Henrik Uddemar skriver i sitt ovanstående inlägg:

"Man kan tycka vad man vill om det hela men det viktigaste är att Ulf Linde är fälld för brott mot lotterilagen..."

Detta är inte sant !

Jag överväger att polisanmäla Henrik för förtal, eftersom jag inte är dömd för brott mot lotterilagen.

Jag har inte ens stått åtalad för något brott mot lotterilagen.

Om Henrik bemödat sig med att läsa innantill i de domar som finns på www.vinstdraget.com (och som han själv hänvisar till !) så hade han sett att att två restauranger blivit fällda i domstol; för att inte ha haft en tillställning i samband med anordnande av lotteri.

Jag är ordförande i en förening som anordnar lotteri, i samband med tillställning. Att det funnits två restauranger (av flera hundra) som anordnat lotteri utanför en tillställning är beklagligt, men det är inte mitt fel.

Förklara dig, Henrik !

...och jag har samtidigt med detta mailat till Henriks mailadress och bett honom att ringa upp mig; för ett samtal. Det är allvarligt när Henrik påstår att folk är dömda för brott och det hoppas jag att han är man nog att diskutera personligen med mig.

Denna tråd ska givetvis inte övergå till en debatt mellan mig och Henrik, men jag förväntar mig att Henrik lämnar en offentlig ursäkt för sitt grundlösa påstående om att jag är dömd för brott mot lotterilagen.

I vad mån jag sedan är lämplig att företräda uppfattningar om spel får andra avgöra.

Jag kan dock konstatera att en sådan som Henrik skulle jag aldrig drömma om att företräda.

HUR kan man skriva ut på ett forum att någon är dömd för brott, utan kolla fakta ???

När det sedan gäller formerna för Vinstdragets verksamhet så är verksamheten (precis som Henrik också medger i sitt inlägg) prövad och godkänd i bl.a. Länsrätten. Om Henrik sedan vill kalla det för kryphål så är det upp till honom; en del gillar inte icke statliga spel.  

För landets alla privata spelföretag (som har vant sig vid att Lotterinspektionen kallar praktiskt taget alla icke statliga spel för kryphål) så känns det säkert trevligt att veta att Henrik Uddemar delar Lotterinspektionens uppfattning.

Bingolotto är för övrigt inget "bingospel" utan, precis som Vinstdraget, ett vanligt lotteri.

När Bingolotto var nytt gick f.d. Lotteriinspektionen till Justitiekanslern och begärde att lotteriet skulle stoppas, med motiveringen att det var ett "kryphål".

"Frågeprogram" i bl.a. TV3, TV4 och TV5 är andra exempel på anpassning efter vår lotterilag; där s.k. skicklighet fäller avgörandet. En del av oss tycker att privata initiativ är nyttiga vid sidan av AB Svenska Spels spel, medan andra (som Henrik Uddemar) föredrar att kalla det för kryphål.

Folkrörelser har för övrigt fått (och får) avsevärda summor från Vinstdraget.  

Det är nyttigt med debatt om spel och spels varande, men det är trist när folk slänger ur sig lögner om sina medmänniskor. Precis som Henrik (?) gillar jag spel och mitt engagemeng i denna tråd beror på att jag inte vill se förbud mot samlarspel.

Jag har personligen lyckats utverka att man kan få samlartillstånd för enarmade banditer på enkla vägar (jag har en gång i tiden t.o.m. på uppdrag av Lotteriinspektionen tagit fram själva ansökningsblanketten).

Därför blir jag både ledsen och besviken över att en för mig okänd människa går ut på ett forum och anklagar mig för att vara kriminell; till på köpet inom det område där jag bl.a. verkar i branschfrågor.  

Som sagt var: vad menar Henrik Uddemar med att jag är dömd för brott mot lotterilagen ?
« Senast ändrad: december 08, 2003, 19:07:46 av Linde »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
ojojoj .... Låt oss undvika personliga påhopp, pajkastning och annat som förstör stämningen.

Läs gärna reglerna en gång till här till vänster om ni behöver inspiration.


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag instämmer i Sonars budskap...  men:

Henrik Uddemar har i denna tråd bl.a. påstått att jag är dömd för brott mot lotterilagen, vilket inte stämmer.

Jag känner mig väldigt kränkt över denna lögn.  

Jag har mailat till Henrik och bett att han ska ringa upp mig så att vi två får talas vid, men han har (ännu) inte behagat att ringa.

Dessförinnan (tidigare idag) skrev Henrik här på forumet att jag bl.a. har desinformerat. När jag mailade Henrik i anledning av det påståendet, och frågade vad han menar, svarade han i ett mail att han vill svara i forumet och inte direkt till mig...

Jag delar Sonars uppfattning att vi inte ska ägna oss åt sådant som förstör stämningen här på forumet, men hur göra när man blir påhoppad av någon, som inte vill svara privat ?

Henrik måste under alla omständigheter få förklara sig, här på forumet där han spridit sin lögn:

Vad menar han med att jag är dömd för brott mot lotterilagen ?

Jag förväntar mig att Henrik ber om ursäkt här på forumet: och att han därtill ringer eller mailar mig, så att han och jag får reda ut varför han gjort såhär mot mig.

Sorry Sonar.... men det är så jäkla trist att utmålas som kriminell på detta goda forum.
« Senast ändrad: december 08, 2003, 20:24:55 av Linde »


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Ok
Jag har skrivit fel.
Ber givetvis om ursäkt för felaktiga uppgifter.
Det som står kvar i inlägget står jag för.

Dock kvarstår fakta.
Folk har blivit fälda för att hanterat Ulf Lindes spelautomater (lotteri).

Om du vill att jag ska ringa får du ge mig ett vanligt telefon nummer, har inte lust att lägga pengar på mobiltelefonsatal.

Vill också passa på att förtydliga mig om vad jag menar med att vinstdraget befinner sig i lagen utkanter. http://www.lotteriinsp.se/nyheter/2003-01-28/vinstdraget_jan.asp
« Senast ändrad: december 08, 2003, 22:16:07 av Uddis »


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Henrik Uddemar har bett om ursäkt och konstaterat att han skrivit fel.

Han har nu också tagit bort sitt grundlösa påstående här på forumet, om att jag skulle vara dömd för brott mot lotterilagen.

Det är väl i och för sig bra att Henrik har agerat.

Förklaringen, att Henrik blandat ihop mig med ett företag (vars ägare för övrigt inte heller vare sig åtalats eller dömts...!) kan jag dock inte ge särskilt många poäng för. Ett påstående om att någon är dömd för brott vare sig kan eller får slängas ut hur som helst.

Jag anser därför att det var helt förkastligt av Henrik, att gå ut här på forumet, med en lögn om att jag är dömd för brottslig verksamhet med Vinstdraget.

Det hör s.a.s. till allmänna etiska grunder att inte uppträda på ett sådant sätt.  

Jag och Henrik har också fört ett längre telefonsamtal här under kvällen, men jag hade givetvis uppskattat om Henrik kontaktat mig lite tidigare... så att vi sluppit allt detta.

Av det här kan väl sammanfattningsvis sägas att det alltid är bäst om folk, som har ont av något, hör av sig direkt till den saken gäller; och ber om svar på ev. frågor.

Vad sedan Lotteriinspektionen anser om Vinstdraget och andra icke statliga spel och lotterier lämnar jag (tillfälligtvis) därhän. De har i vart fall inte (till skillnad från Henrik Uddemar) lögnaktigt påstått att jag är dömd för brott till följd av Vinstdraget.

Jag hoppas att ni som läser detta (och undrar vad saken handlar om) förstår min situation: Att det är förbaskat trist att grundlöst bli utpekad som dömd för brott.
« Senast ändrad: december 09, 2003, 02:47:29 av Linde »


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Givetvis var det mycket dumt av mig att skriva saker som jag inte hade tillräckligt på fötterna om.
Jag är endast insatt i rutinerna kring automatspel och trode därför att situationen var likadan som om det handlade om nått sådant.
Det är också dumt att anklagelser drabbar en (små?)-företagare vet ju själv att man försöker vara så seriös som möjligt som småföretagare.
Jag hoppas och tror att linde inte drabats av någon vidare skada.

Nu tillbaka till vad den här tråden handlar om.

Jag och Linde hade lite skilda uppfattningar om vad som borde göras.
Jag kan inte godta några inskränkningar i nuvarande lagstiftning rörande automatspel(flipper och arkad) Linde å sin sida har uppfattningen att det kan behövas inskränkningar för att förhindra att komersiella intressen missbrukar de lagar som förväntas komma att gälla.
Vi skiljer oss också mycket i uppfattningen om tillstånd för utställda spelautomater i dag, något som jag tror bero på de mycket skilda lagtolkningarna som stockholms komun gör till skilnad från många andra komuner. Detta hör ju egentligen inte hit, men visar att uppfattningen om nuvarande lagar och lokala ordningsföreskrifter skiljer sig rätt mycket.

Det är därför på gott och ont med en förändrad tillståndsrutin (som föreslås i lotteriinspektionens rapport) personligen tror jag att det kan vara bra med en centralt beslutande myndighet så länge det inte inskränker i nuvarande rättigheter.

Vad gäller handling mot ett "samlar-förbud"har vi lite olika uppfatting om vad som bör göras.
Personligen vill jag att entusiasterna tillsammans kontaktar pressen och ber dom skriva om det knasiga förslaget. Detta av två anledningar.För det första för att visa att det finns ett stort intresse bland samlare samt för att visa för socialförvaltningar vad flipperspel är för något. Dvs harmlösa leksaker, betydligt bättre än många data- och tvspel som säljs till barn och ungdomar.

Jag tror att för att inte fel citera Ulf bör han själv skriva om sina ideer för att på verka kommande beslut. Jag kan bara som kortast säja att hans förslag bygger på namninsamlingar för att visa att det är många i landet som faktiskt har spel och riskerar att drabbas. Samt förslag till utformande av lag texten.

Vi får som sagts tidigare försöka att träffas någrastycken för att diskutera olika syn på problemet och försöka diskutera fram en lösning som drabbar så få som möjligt i så liten utsträckning som möjligt.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Träffade en gammal klasskompis nu under julledigheten, och han jobbar numera på Lotteriinspektionen. Han var inte personligen involverad i automatspelsområdet, men han kände till att inspektionen eventuellt skulle ta över övervakningen av förströelsespel.

Jag fick intrycket att den allmänna åsikten på inspektionen var att kommunernas nuvarande tillsyn var riktigt dålig. Det verkade även finnas en tydlig inriktning mot att minska antalet automatspel överhuvudtaget. Både inspektionen och staten verkar vara helt inställda på att täta varje möjligt kryphål i lagstiftningen.

Att denna inställning skulle ändras i brådrasket håller jag för ganska otroligt. Men jag tyckte mig märka ett behov av information berörande flipperspel/arkadspel. Det finns nog en tendens att dessa typer av spel i bara farten dras över samma kam som pokermaskiner o.d. Här finns nog vår möjlighet att minska konsekvenserna för flipperspel av en ny lagstiftning...
« Senast ändrad: december 29, 2003, 20:54:24 av LDK »


Tags: